Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jsegelbat

Fråga om skrovrengöring (ok att färg lossnar?)

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har en fråga angående rengöring/uppfixning av skrov. Inför denna säsong har jag tyvärr inte tid att fixa upp skrovet ordentligt, utan tänker göra någon form av rengöring nu och sen fixa ordentligt inför nästa säsong.

Skrovet ser ut som bilden visar. Min plan är att göra rent och få bort det mesta av snäckresterna efter havstulpanerna, men inget mer. På en liten yta har jag testat att ta på ättika (24 %) blandat med lite citronsyra, väntat nån minut, skrapat med metallskrapa och sen sköljt med vatten. Då fick jag bort mycket av havstuplanresterna och annan smuts, men på skrapan fick jag även med en del av färgen (och när jag torkar med trasa blir den färgad av mer än smuts). Och där vissa snäckor försvann kom man ner till det ljusblåa lagret (man ser lite av det ljusblåa på bilden). Jag har tyvärr inte bild på när jag fick med färgen vid rengöringen, utan bara hur det ser ut innan.

Jag undrar om det är okej att göra rent skrovet på det här sättet, eller om det finns nån risk med att ta bort lite av färgen när jag inte har tänkt behandla skrovet mer inför denna säsong?

Jag har också testat göra rent lite med båtschampo, då fick jag inte med nån färg, men inte heller lika mycket havstulpanrester.

Tack på förhand!

skrovstatus.thumb.jpg.09cbd98e41db06a0fb2dbbdd19cff5bc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog försökt att få bort så mycket som möjligt av den lösa färgen med hjälp av en stålskrapa. Risken är, att när du måla med ny färg, så lossnar den underliggande färgen i flagor som man får hålla på att pilla bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det Torsten säger är att färgen kring dom hålen där det redan släppt fortsätter att släppa varje gång du målar. Färgflagorna fastnar först i rollern, men tyvärr stannar dom inte där utan fastnar i färglagret du lägger på som små upphöjningar. Då har du inte bara hål utan även lika stora upphöjningar på andra ställen. Inte så lysande alltså, snarare dubbelt så kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-12 vid 15:00 skrev jsegelbat:

Jag undrar om det är okej att göra rent skrovet på det här sättet, eller om det finns nån risk med att ta bort lite av färgen när jag inte har tänkt behandla skrovet mer inför denna säsong?

Hej och välkommen till MG!

 

Den risk du tar är att det kanske växer lite mera sjögräs och havstulpaner där färgen släppt, men det är inte säkert att det blir så.

 

Kör på som du gör och få bort det värsta och ta tag i botten nästa säsong.

 

Om du håller till på ostkusten kan du prenumerera på havstulpanvarning så vet du när det är dags att bada lite extra för att skrubba bort larverna innan de bildat skal, https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar och input. Jag gör rent det värsta och får se hur mycket färg som lossnar, och tar tag i resten nästa säsong. Har skaffat prenumeration på havstulpanvarning, verkar toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...