Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Jlinde1

KÖPRÅD & tips - ny på forumet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allihopa! Som rubriken lyder är jag helt rykande färsk på forumet, och rätt färsk gällande båtar överlag. Men nu då jag köpte ett hus förra året som jag nyss blivit klar med renoveringen på så går jag i tankarna om att köpa mig en alldeles egen motorbåt. Då jag har havet ca 200 meter från mitt hus med egen brygga så känns ju inte det mer än rätt.
Då jag ungefär ägt 10 stycken motorcyklar under mina år och inte en enda båt så kan man ju inte påstå att jag har bra koll på marknaden eller vad som är hett just nu. 

 

Vad tror ni skulle passa mig? Jag är ute efter något som går fint på havet och som tar mig och några kompisar utan problem. Gärna en öppen styrpulpet med självläns(?) Det kommer bli en hel del dagsutflykter
Jag har kollat mycket på Silver hawk 540 då en bekant har haft en sån och bara pratar gott om dom. Aluminiumbåt verkar lockande (underhållsfritt skrov?)
Sen har jag även en kollega som har en relativt ny Selva d 530 med en 60 hästars Selva som endast gått 60 timmar som han kan tänka sig att sälja till mig. Någon som har bättre koll på dessa? 

 

Vad skulle ni som vet lite bättre rekommendera till mig? Vad bör jag tänka på? Har ni några generella tips? 

 

Kan tänka mig betala allt från 50.000-150.000 beroende på båt.

 

Tackar på förhand!
 

Redigerad av Jlinde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som du vet från hojvärlden en smaksak vad man väljer och uppskattar.

 

Finns en uppsjö av alternativ i det prisspannet.

 

Sliver Hawk är säkerligen en fin båt, har dock ingen större erfarenhet av dom.

 

Själv har jag haft två Buster som jag varit helt nöjd med.

 

Alu är ett gott alternativ för båtar. 
 

En vända med högtryckstvätten då och då är all kärlek jag gett mina iaf.

 

Är du lite i startgroparna för detta med båtliv får du nog räkna med att göra så gott du kan med valet nu, men ha i åtanke att du kanske efter en säsong eller två vill byta till exakt det du vill ha, med nyvunnen erfarenhet och kunskap.

 

Lycka till och välkommen till båtlivet!
 

Jag åker mycket hoj själv men kan villigt erkänna att den bästa dagen på vattnet övertrumfar lätt den bästa dagen på två hjul. 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 510 eller 568 GTI ger mycket båt för pengarna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar. Nu bumpar jag inlägget då det börjar bli aktuellt att köpa den här selvan jag nämnde. Det jag funderar på är om jag skulle investerat i en plotter redan nu men har noll koll på vad man ska kolla efter. Någon som kan rekommendera en prisvärd åt mig? Och vad man ska tänka på vid installationen av en.

 

 

Redigerad av Jlinde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En plotter är ju inga problem att installera i en öppen båt egentligen.

Ja kanske den fysiska installationen, att placera den framför föraren på ett bra sätt så att den blir läsbar. Men moderna styrpulpetbåtar har väl en pulpet som är stor nog att skruva fast en plotter på.

Elektriskt är det två trådar, plus och minus som skall kopplas till säkringsdosa respektive minusplinten ombord. Antennen är numera inbyggd i de flesta mindre plottrar.

Om du väljer en plotter med inbyggt ekolod så tillkommer ju en kabel till med  passande kontakt till plottern. Ekolodsgivare brukar man med fördel placera under vattenlinjen på akterspegeln på sådana båtar (och även på andra).

 

Det finns lika många åsikter om plottrar som det finns olika fabrikat, om inte fler... 

Själv anser jag att Garmins plottrar är enkla att förstå sig på, men dom har en egen standard när det gäller sjökorten som då inte går att kombinera med andra fabrikat. Det brukar vara kostnaden som avgör i slutändan, och ibland kan man köpa förra årets modell till bra pris.

 

Välkommen till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jlinde1:

Tack för era svar. Nu bumpar jag inlägget då det börjar bli aktuellt att köpa den här selvan jag nämnde. Det jag funderar på är om jag skulle investerat i en plotter redan nu men har noll koll på vad man ska kolla efter. Någon som kan rekommendera en prisvärd åt mig? Och vad man ska tänka på vid installationen av en.

 

 

Det dröjde något år innan jag köpte plotter till min styris. Anledningen att det i början av seklet inte var så vanligt med plottrar och att jag inte tyckte jag behövde någon. Tills jag med fingret på sjökortet åkte in i en perfekt vik för gäddfiske, tyckte jag. Noterade en man som stod på stranden och glodde på mig när jag kom i god planingsfart. Kollade ner i vattnet och det var stenar överallt!

Slog naturligtvis genast av på farten och gled sakta ut ur viken. Konstaterade att jag åkt in i helt fel vik. När jag konstaterat vad ett nytt växelhus och ny propp kostade så kände jag mig välmotiverad att köpa en, då väldigt dyr, plotter. 
Så plotter är ett bra hjälpmedel. 
Uppgraderade för ett par år sedan min styris med en sprillans Selva. Så här långt är jag väldigt nöjd med motorn men det är, som alltid, viktigt att man har en auktoriserad (helst) mekaniker i närheten. Det kan bli dyrt och ta mycket tid om man har lång väg till en bra verkstad. 
Vad gäller båten har jag inga erfarenheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Garmin 42CV i några båtar, med ekolod. Väldigt bra enligt mitt tycke och bra pris!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dagsutflykter med polarna eller familjen kommer du väldigt långt med iSailor på en iPhone eller iPad. Jag vet att många här kommer att förkasta det jämfört med en riktig plotter, men faktum är att det fungerar riktigt bra. Jag kör själv 700-800 sjömil per säsong i en Buster XL och då på en hel del längre dagsturer och har använt iSailor i många år nu. En licens till den kostar ett par hundralappar och den brukar behöva uppdateras med ny licens med 2-3års mellanrum. Mobilen har du med dig överallt så åker du med ngn annan kan du spela in sträckan ni kör så har du den sparad till den gången du själv ska dit med egen båt. Det använder jag själv mycket när man åker med lokalbefolkning i okända och ibland omätta vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack åter igen för era svar. Nu är båten i min ägo och jag har hunnit åka 3-4 gånger redan. Gissa om det är härligt!!

Har dessa gånger kört med Eniro på sjön men kan hålla med om att det är lite omständigt att hålla på med så en plotter är klart aktuell.

Kollar på Garmin 42cv som @Johannes1018 nämnde och är i slutskedet av att köpa en. Någon annan som kan rekommendera någon i samma prisklass eller tror ni det blir ett bra köp?

 

 

Redigerad av Jlinde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Raymarine Element 7 för 4999 med sjökort skulle jag kunna rekomendera. Står lite mer om den i tråden så lämpligt döpt till ”Plotter” 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

En Raymarine Element 7 för 4999 med sjökort skulle jag kunna rekomendera. Står lite mer om den i tråden så lämpligt döpt till ”Plotter” 😀

Tack för tipset! Verkar vara en bra plotter och med sjökort inkluderat för det priset känns det som en bra investering. Blir nog en sådan! (Y) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått hem plotter och den verkar rejäl! 
Det jag nu funderar över är hur man ska lösa snygga hål för dragning av kabel.

Rätt blaffig strömkabel som kommer behöva ett eget hål ut ur pulpeten. Hur snyggar man igen det hålet som blir? 
Ska man använda vanliga träborrar? Ska det användas sikaflex för fästet till plotter? 
Vad bör jag tänka på?

 

 

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Jlinde1:

Det jag nu funderar över är hur man ska lösa snygga hål för dragning av kabel.

Rätt blaffig strömkabel som kommer behöva ett eget hål ut ur pulpeten. Hur snyggar man igen det hålet som blir? 
Ska man använda vanliga träborrar? Ska det användas sikaflex för fästet till plotter? 
Vad bör jag tänka på?

Vanligast är att man borrar ett hål så att kabel och kopplingar går igenom och sedan trär på en sorts gummi-packning med slits som passar i hålet. Blir snyggt och sliter inte på kabeln. (Har tyvärr ingen länk att bjuda på på en sådan men hitta en i rätt storlek först och borra sen.)

Jag brukar borra med vanliga borrar, dock inte såna gamla som är avsedda för svängborr vilka har en mindre del ytterst i borret som ser ut som en skruv. Sätt gärna en bit tejp där du ska borra för att slippa att topcoaten fläks upp. Här kan andra gärna få ge tips på bättre tillvägagångssätt. I alla hål sätter man en klick tätmedel så att inte fukt tränger in under topcoaten och ner under hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten behöver inte genom hålet, utan det räcker bra med den tunna kabeln. Ca 7-8 mm i diameter, skulle jag tro. På insidan skarvar du på en anslutning till elsystemet, på de röda och svarta ledarna. Så ett vanligt borr (som sagt, skulle tro 8 mm) räcker fint. Jag hade försökt hitta en gummihätta av nåt slag för att täta hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev raol:

Kontakten behöver inte genom hålet, utan det räcker bra med den tunna kabeln. Ca 7-8 mm i diameter, skulle jag tro. På insidan skarvar du på en anslutning till elsystemet, på de röda och svarta ledarna. Så ett vanligt borr (som sagt, skulle tro 8 mm) räcker fint. Jag hade försökt hitta en gummihätta av nåt slag för att täta hålet.

Det beror på om det finns en ekolodsgivare som skall igenom också eller ej, då blir det ett större hål. Å andra sidan behöver man göra ett större hål än enbart sladden om man vill ha NMEA-kontakten dold, eller om man nöjer sig med att ha den hängandes bredvid. Den sitter på en Y-förgrening en bit ifrån strömkontakten.

 

Sammanfattat finns följande alternativ;

 

1) Litet hål för strömsladdens öppna ände, men NMEA-kontakten hängandes synlig bredvid (en sladd genom hålet)

 

2) Ett större hål för strömsladden samt NMEA-kontakt (2 sladdar genom hålet)

 

3) Ett stort hål för strömsladden samt NMEA-kontakten & ekolodsgivaren (totalt 3 sladdar igenom hålet)

 

Jag gjorde alternativ 3) med ett hål på 24mm eftersom jag även har givaren till ekolodet monterad, men jag hade gärna haft en snyggare genomföring så om någon har en bra länk till en bra täcklock eller likande så tackar jag för det!

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Det beror på om det finns en ekolodsgivare som skall igenom också eller ej, då blir det ett större hål. Å andra sidan behöver man göra ett större hål än enbart sladden om man vill ha NMEA-kontakten dold, eller om man nöjer sig med att ha den hängandes bredvid. Den sitter på en Y-förgrening en bit ifrån strömkontakten.

Jodå, jag har en själv, så jag vet. Men här verkade det inte handla om nån ekolodsgivare, och NMEA-kontakten kan man rulla ihop och tejpa bakom, utanför.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...