Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Inspektionskamera / endoskop med wifi stöd?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag behöver se på en del svåråtkomliga ställen där det inte fungerar att sticka in handen med mobilkameran.

För några år sedan köpte jag "Exibel USB Inspection camera" (kanske Clas i sjön) som jag använde till laptop datorn med blandat resultat, kameran sitter på en böjlig arm, har svårighet med att justera bildvinkeln (spegelvänt när jag flyttar på snake armen, kräver nog en del träning för att vrida och vända rätt).

 

Är det någon som testat moderna inspektionskameror / endoskop på böjlig arm med stöd för WiFi så det gär att visa på en läsplatta?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

- - -

Är det någon som testat moderna inspektionskameror / endoskop på böjlig arm med stöd för WiFi så det gär att visa på en läsplatta?

Inte WIFI men en kamera som är ansluten via en fem meter lång kabel till en USB-kontakt. Kameran är ca 5 mm i diameter och har inbyggd belysning. Den är dessutom vattentät. Kabeln är tillräckligt styv för att kunna stoppa in kameran i ett rör och vrida kameran till rätt läge. Som längst har jag varit inne ett par meter i ett rör av ca elektrikarrördimension.

 

Min kamera har jag testat med anslutning till mobil, läsplatta och PC. Alla tre varianterna fungerar. Det krävdes installation av en "middelware" för att det skulle fungera men sen var det bara att stoppa i kabeln.

 

Det är samma problem med upp/ner i bilden oberoende av vilken överföringsteknik du har för bilden.

 

Jag vet inte hur en WIFI-kamera blir i storlek. Det kommer ju att krävas "en WIFI-burk" som är ansluten till kameran om inte kamera o WIFI -är sammanbyggt och då blir det ju ingen smidig kameraenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okay, inga teknik galna som testat endoskopkamera med WiFi.

Låter som en smidig lösning med en liten Wifi router kopplad till kameran och använda iPaden som skärm.

Får släpa med mig datorn med transformator (för att få bäst ljusstyrka med 230 volt matning) och köra med den gamla snake kameran.

 

(Vill inte hyra av SXK för risken är stor till kladd för jag skall ligga på motorn och greja med sumpen pga installationen är under salongsdurken.)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte och använde denna: https://www.elgiganten.se/product/foto-video/kameratillbehor/diverse-kameratillbehor/55276/styv-tradlos-inspektionskamera-1200p-hd-wifi-endoskop8-led-3-5-meter 

 

när jag idag drog min ekolodgivar-kabel från akterspegeln fram till instrumentpanelen. Tyckte att den fungerade väldigt bra för drygt 400kr. Den stödjer IOS, Android & Windows via appen jag tankade från App store. Den går på wi-fi och ger en live feed i telefonen. 

 

Tricket är att föra fram den ganska långsamt genom rör etc även najtråd var väldigt användbart. :)

Redigerad av MichaelDahl
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur bra är bilderna med denna från Elgiganten, speciellt med belysning när det är mörkt runtomkring.

Är det bra skärpa så man ser små saker tydligt, även en bit ifrån kameralinsen?

Är det någon irriterande eftersläpning i videobilderna?

Vattentät-nivå: IP67 borde innebära vattentät ned till 1 meters vattendjup i 30 minuter.

Hur styv är kabeln?

Lägg gärna upp någon bild från kameran i detta endoskop.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-22 vid 13:46 skrev per_62:

Hur bra är bilderna med denna från Elgiganten, speciellt med belysning när det är mörkt runtomkring.

Är det bra skärpa så man ser små saker tydligt, även en bit ifrån kameralinsen?

Är det någon irriterande eftersläpning i videobilderna?

Vattentät-nivå: IP67 borde innebära vattentät ned till 1 meters vattendjup i 30 minuter.

Hur styv är kabeln?

Lägg gärna upp någon bild från kameran i detta endoskop.

Helt okej, den ser typ optimalt en-ett par decimeter från objektet. Den har inbyggda led lampor som du justerar likt en volymratt på sladden från off/full on. 

 

Beror nog på vad du vill se? Se att det ligger en femkrona i röret - ja. Avläsa årtalet på texten på femkronan - nej 

 

Nja, jag gick långsamt fram för att hänga med vart jag hamnade i mina kabel-rör. Tyckte att det fungerade bra. 

 

Kabeln är lagom styv, så att du kan forma den och den håller formen. 

 

Skall ta fram den och posta en bild här asap

Redigerad av MichaelDahl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/22/2021 at 11:46 AM, per_62 said:

Hur bra är bilderna med denna från Elgiganten, speciellt med belysning när det är mörkt runtomkring.

Är det bra skärpa så man ser små saker tydligt, även en bit ifrån kameralinsen?

Är det någon irriterande eftersläpning i videobilderna?

Vattentät-nivå: IP67 borde innebära vattentät ned till 1 meters vattendjup i 30 minuter.

Hur styv är kabeln?

Lägg gärna upp någon bild från kameran i detta endoskop.

Har en liknande kamera fast den är köpt från e-ville.

Skärpedjupet på den är 3-7cm, vilket är rätt optimalt i trånga utrymmen där man använder kameran.

Här är ett nyckehål med en 10 krona bakom. Avståndet är ca 3cm

 

Riktigt användbar och prisvärd kamera hur som helst 

IMG_4461.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev buzzer:

Har en liknande kamera fast den är köpt från e-ville.

Vilken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan !    jag har åxå letat efter bra endoskop!   Köpte den som han åvanför länkade till !!.  Tycker det är alldeles för dålig bildkvalitet...   så jag lämnade tillbaka den och köpte denna i stället,, 

https://www.amazon.se/gp/product/B07ZWYZJWJ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

 

skall utvärdera den och återkomma!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva inspektera mina båda dieseltankar, som sitter så dumt till att jag inte kan kika ned i inspektionsluckan utan att såga upp däcket… 

Finns det något bra och billigt endoskop som man kan föra ned i en fylld dieseltank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle behöva inspektera mina båda dieseltankar, som sitter så dumt till att jag inte kan kika ned i inspektionsluckan utan att såga upp däcket… 

Finns det något bra och billigt endoskop som man kan föra ned i en fylld dieseltank?

 

Eftersom du bor i Göteborgstrakten är nog det billigaste att hyra Kryssarklubbens inspektionskamera för 100kr per dag? Den verkar hålla hög kvalitet.

 

image.thumb.png.89931dc53a83789e4af4840d6b1f2402.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...