Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dspj

Hur sätta igen hål i akterspegeln?

Rekommendera Poster

Tänkte byta de ständigt läckande hydrauliska trimplanen till elektriska.

Hittar inga nya kolvar med samma fästen, så jag får göra nya hål.

 

Men hur sätter jag igen de gamla skruvhålen? Måste jag plasta eller räcker det att fylla med Sika och rolla över bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev micke_102:

Du måste "plasta"...

Tror jag med. Men skulle han kunna skruva dit skruvar med sikaflex på? Det blir ju som "vanligt". Syns det så är det ju inte så snyggt men borde fungera. Är du mån om utseendet så absolut plasta, är det under vattenlinjen så rätt antal lager med grundfärg innan bottenfärgen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Skruvar med Sika på låter som en idé.

Plasta i dagens temperaturer blir svårt så det lär försena sjösättningen.

Kan ju ta bort skruvarna och plasta efter upptag i höst...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan återkoppla att jag plastade iaf. Köpte ett kit från West System med snabbhärdare som skulle funka i kallt väder - och drt gjorde det. Enda problemet var att få massan att stanna i hålen i den vertikala utan. Sprutade in massan och satte en bit tejp för.

Sedan slippa ner lite och gelcoat spackel på toppen. Blev helt ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev dspj:

Kan återkoppla att jag plastade iaf. Köpte ett kit från West System med snabbhärdare som skulle funka i kallt väder - och drt gjorde det. Enda problemet var att få massan att stanna i hålen i den vertikala utan. Sprutade in massan och satte en bit tejp för.

Sedan slippa ner lite och gelcoat spackel på toppen. Blev helt ok.

Det låter som en väldigt bra idé!

För en del år sedan bytte jag trimplan mot interceptorer. 
Jag borrade upp hålen, samt försänkte den. Sedan klippte jag remsor av glasfiberväv som jag dränkte i epoxy och rullade till små rullar som jag petade in i hålen. Sedan lade jag även en lång remsa över de före detta hålen, som plastades fast. Efter det epoxygrund och bottenfärg. Och det blev ju tätt.

 

Att täta enbart med marintätningsmassa under vattenlinjen skulle jag inte litat på, inte ens om man satte en skruv i hålet. Möjligen går det an ovan vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...