Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jojosurf

Inspektioner av utombordare (6hk)

Rekommendera Poster

Jag undrar hur ofta jag ska göra enligt bifogade "Periodiska inspektioner" när jag använder min utombordare väldigt lite varje år?

Jag har en Tohatsu SAILPRO 6 hk Ultralång 4 takt från år 2015 och använder den bara när jag ska komma ut och till bryggan med segelbåten.

Den har lämnats in för service 3 år i rad efter jag köpte det men sen har jag slutat med det.

Seglar inte mycket heller. Jag kanske använder utombordare max 5 timmar per år.

Är det nödvändig att låta återförsäljare kolla det varje år? Det blir så dyrt annars, men det är ju dyrt om motorn skulle gå sönder.

Räcker det med var 3:e eller 5:e året?

 

Hur mycket av dessa punkter bör jag följa enligt bifogade?

 

Hur gör ni själv? Följer ni alla inspektioner på er utombordare själva?

 

/J

20210412_065731.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska följa serviceprotokollen. Grejer slits av användning men även av tid så... Men det mesta kan du ju göra själv,  eller allt av det med ganska enkla medel. Oljan slits även när den inte används, lätt att byta. Växelhusoljan slits nog inte mycket men bör bytas för att du ska få koll om det trängt in fukt i växelhuset så det inte fryser sönder på vintern. Jag har också en liten utombordare,  5 hk. Jag byter olja varje år. Inte ens en liter olja i den. Kollar övrigt och fettar och oljat in leder osv. Förvaras inomhus så byter inte olja varje år i växelhuset.  Men borde nog. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...