Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fantasia

Oljepluggs packning saildrive

Rekommendera Poster

Hej

 

Tömde just saildrivet på olja, och i handboken framgick hur viktigt det var att kontrollera att packningen var oskadd och i bra skick innan man återmonterade skruven. Till min förfäran fanns ingen packning på skruven. 
 

Vad ska det vara för packning? Duger en vanlig o-ring från sortimentslådan eller ska det vara något fräsigare? 
 

Antar dessutom att skruven bör monteras med locktite. Trist att bli av med den. 🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde drevets olja i höstas och fann att packningen var trasig. Oljan var lätt vitaktig, ett tecken på att vatten läckt in och bildat en oljeemulsion. En expert på S-drev som jag kontaktade sade att det oftast är packningen som läcker in vatten, inte packboxarna på propelleraxeln.

Det är en fiberbricka och reservdelen kostar c:a 30 kr hos Volvo Penta.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13912.aspx

Min båtgranne hade just skaffat några packningar och jag förvärvade en av honom och hoppas allt är OK nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för i informationen om att använda fiberbricka. Det har visat sig vara svårt att få ta på en i rätt storlek. Min plugg är i M6 och de flesta packningar är i tum. Bosö marin som är återförsäljare i Sverige är extremt svåra att få tag på och svarar varken i telefon eller på Mail. 
 

Har hursomhelst fått tag på ett antal brickor, där jag monterat det som passade bäst. Tyvärr sticker den ut lite och monteringen känns inte helt hundra.
 

Vad är chansen att detta håller tätt? Är det en bättre lösning att använda gängtejp på skruven? 

40964B94-9259-406F-B230-9E834FD85AA4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah hittade en fiberbricka i min 'skrotlåda' som hade för liten ID men borrades upp till rätt storlek och för stor YD som filades till lite lagom. Tjockleken var c:a 1,35 mm som verkade bli bra.

Det funkar säkert med gängtejp också.

Det finns 'packning på tub', bl a hos Biltema: https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863

som kanske också funkar?

Min fiberbricka håller tätt än så länge.

Varning för kopparbricka, Alu i godset o Rfr i skruven kan ge konstiga elektriska effekter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fantasia:

Tack för i informationen om att använda fiberbricka. Det har visat sig vara svårt att få ta på en i rätt storlek. Min plugg är i M6 och de flesta packningar är i tum. Bosö marin som är återförsäljare i Sverige är extremt svåra att få tag på och svarar varken i telefon eller på Mail. 
 

Har hursomhelst fått tag på ett antal brickor, där jag monterat det som passade bäst. Tyvärr sticker den ut lite och monteringen känns inte helt hundra.
 

Vad är chansen att detta håller tätt? Är det en bättre lösning att använda gängtejp på skruven? 

40964B94-9259-406F-B230-9E834FD85AA4.jpeg

Det där skulle jag inte lita på. Du bör se till att anliggningsytan på drevet är helt plan och utan repor, detsamma gäller skruvens motsvarande yta.

M6?, då gäller det att vara skicklig med skruvmejseln......inte för löst och inte för hårt, så du drar sönder gängorna. Att också komplettera med gängtejp, mest för att skruven inte skall skruva ut sig, kanske inte är fel heller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Wingan:
16 timmar sedan skrev Fantasia:

Vad är chansen att detta håller tätt? Är det en bättre lösning att använda gängtejp på skruven? 

40964B94-9259-406F-B230-9E834FD85AA4.jpeg

Det där skulle jag inte lita på.

Nej, ser inte bra ut.

Är det verkligen en "oljeplugg"? Det ser mest ut som en vanlig maskinskruv

 

Är det ett Yanmardrev?

 

Yanmar har ju många återförsäljare i Stockholm så även om alla har det häktiskt just kring sjösättningen så borde ju någon svara på mail eller telefon.

 

Jag har vägarna förbi Bosön i veckan som kommer så jag skulle kunna prata med företaget, men hittar inget Bosö marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, ser inte bra ut.

Är det verkligen en "oljeplugg"? Det ser mest ut som en vanlig maskinskruv

 

Är det ett Yanmardrev?

 

Yanmar har ju många återförsäljare i Stockholm så även om alla har det häktiskt just kring sjösättningen så borde ju någon svara på mail eller telefon.

 

Jag har vägarna förbi Bosön i veckan som kommer så jag skulle kunna prata med företaget, men hittar inget Bosö marin.

Det ser mycket ut som en maskinskruv. Kanske är det original oljeplugg, kanske inte 🙈 Motorn är en Bukh DV8. De kallar drevet enbart saildrive och det är oklart om det är av eget fabrikat eller någon annans. 

Bosö motor heter företaget som är återförsäljare, inte marin. Namnet till trots ligger de på djurgården. Jag tackar så mycket för erbjudandet att prata med dem, har du vägarna förbi djurgården så uppskattas det. Ska försöka ringa några gånger till i veckan. Annars blir det att fila ner packningen till samma storlek som skruven och komplettera med gängtejp. 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du packning, så är det helt onödigt med tape. 

 

Typ gängtape på tändstifts- gängor... 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag trodde nog i första hand att det var Lidingö Marin på Bosön du tänkte på...

Andrahandsalternativet var Bosö motor.

 

Nej, jag har tyvärr sällan vägarna förbi Beckholemn, fast det är fint där...

397258972_Beckolmsvgen18.thumb.jpg.8aeeb57ea5873c380de0904c481c0ab3.jpg

Foto:Eniro

 

6 minuter sedan skrev Hybro:

Använder du packning, så är det helt onödigt med tape. 

 

Typ gängtape på tändstifts- gängor... 

Jag tycker absolut att du ska säkra upp med gängtejp eftersom det ser lite märkligt ut med packning och en ev. vanlig maskinskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-25 vid 11:20 skrev Hybro:

Använder du packning, så är det helt onödigt med tape. 

 

Typ gängtape på tändstifts- gängor... 

Nu var inte min tanke att gängtapen skulle täta i första hand, utan att öka friktionen i gängan så att skruven inte skulle vibrera loss.

Fast vid närmare eftertanke skulle jag nog skrapa rent, och avfetta, runt skruvskallen och kleta runt lite Sika. (För att låsa skruvskallen)

 

Kopplingen till tändstift-gängor känns lite långsökt?  Eller?

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Wingan:

Nu var inte min tanke att gängtapen skulle täta i första hand, utan att öka friktionen i gängan så att skruven inte skulle vibrera loss.

Fast vid närmare eftertanke skulle jag nog skrapa rent, och avfetta, runt skruvskallen och kleta runt lite Sika. (För att låsa skruvskallen)

 

Kopplingen till tändstift-gängor känns lite långsökt?  Eller?

Varför skulle inte göngtejpen tillföra något? Tänker den borde borde låsa och täta. När jag körde enduro var det vedertaget med gängtejp på oljepluggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett packningsark (från tex biltema) och en sats Hålpipor.

 

Är det en slät yta mot drevet under skruvskallen så ska det fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista uppdateringen, förhoppningsvis. 
 

Det fanns ingen båtaffär som hade tid att hitta en sådan packning. Men till slut beställde jag nya skruvar från rostfriskruv.se. Där fanns skruv i alla dimensioner, billigt och snabbt var det med. 
 

Sedan tog jag en av de för stora packningarna jag hade, trädde på den på en skruv och skruvade sedan på en mutter. Sen skar jag bort all packning utanför skruven med en mattkniv. 
 

Slutligen satte jag tillbaka den. Med gängtejp. Nu får vi hoppas att det håller! 

33E619E6-8E9A-4461-9352-F0D538932DEC.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...