Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnkan

Volvo inombordare stannar

Rekommendera Poster

Idag sjösatte jag. Allt gick bra, motorn startade! En gammal inombordare, volvo penta från 1997 tror jag. Men motorn är gjord av GM.... det var väl så under en tid

 

Motorn dör dock nör jag kör. Tror det framför allt är när den går från lågfartsmunstycke till högfart (eller vad det nu heter). Den dog även när jag körde på styrfart och skulle lägga till.

 

har lite drygt en kvarts tank med bensin från förra året. Hade i stabil marin i höstas. 

 

förra året hade jag liknande problem efter sjösättning, men lindrigare. De försvann när jag tankade ny bensin

 

vad kan det vara? Gammal bensin? Fukt i förgasaren?

 

eller är det inget problem för att det är så mkt etanol i bensinen...

 

kan det vara gamla tändstift?

 

tacksam för tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen bara vatten i tanken,

Det blir kondens under vintern i halvtomma tankar, och hade du samma problem förra året så är det högst sannolikt detta.

Har du en vattenavskiljare före förgasaren så töm den och byt dina bränslefilter,

Vatten i tankar sjunker så du borde suga upp några liter från botten men ta det försiktigt så att du inte rör upp för mycket skit från botten,

Gör du detta samt full tank innan upptag nästa gång så bör du inte ha dessa problem nästa vår

 

Lycka till,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAck för ditt svar Nim26

 

Jag tänker att det är så mkt etanol i dagens bensin. Borde inte den neutralisera vattnet? När jag var liten så hällde man i Ksprit om man hade vatten i tanken... Eller händer det ngt med bensinen när den står för länge.

 

Det är lite knepigt att byta bränslefilter... Jag är lite sugen på att hälla i 20 liter ny bensin och hoppas att etanolen i den gör susen. Vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är etanolen som är bekymret med dagens bensin. Vattnet blandar sig men bränslet och stannar inte i vattenavskiljaren. När båten ligger still sjunker vattnet till botten i flottörhuset, och bensinen dunstar. Då bildas det vita avlagringar som sätter igen munstyckena. Om det sitter Holleyförgasare på motorn är det ganska lätt att tömma flottörhusen på hösten när båten kommit upp på land. Om man skruvar bort en av de nedre flottörhusskruvarna på båda flottörhusen töms förgasaren, och man slipper problemet. Annars kan man köra motorn med alkylatbensin och stabilisator från snurretank när man konserverar på hösten. Snart kommer bensinen att innehålla ännu mer etanol. Då kommer problemet att bli ännu värre.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka 98 oktan, i den finns nästan ingen etanol, 2-3% mot 15% i den vanliga 95 oktaniga soppan.

Jag kör tankbil för just CircleK så jag tror mig veta vad jag talar om här iallafall.

 

https://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D"Product_Bl+miles98.pdf"&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335506011078&ssbinary=true

D99BF76D-13E1-4101-985C-42FBD5788E71.jpeg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska tanka 98 oktan nu för att lösa problemet? eller när jag tar upp? Eller kanske alltid....

 

Tänker att jag har ett problem nu som måste lösas. Är det vatten i systemet borde det väl vara bra att tanka 95 oktan med mkt etanol för att få bort vattnet.

 

Är det vita avlagringar som Rollen nämner kanske det är svårare. Men jag har i alla fall i Stabil marin i soppan. Det borde väl hjälpa ngt

 

Jag är sugen att dra till statoil och fylla 20 liter i en dunk och hälla i och hoppas på det bästa... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka då 98 som han tipsade om,

jag hade även bytt filtrena eller åtminstone tömt dom,

googla sedan dina förgasare så kanske du kan hitta var/hur man dränerar dom,

Räcker inte detta så måste du nog ta loss munstycken osv och rengöra,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack!!!

 

Tänkte ta en bild på förgasaren ur några olika vinklar. Vet inte ens själv vilken typ det är.

 

Men jag är säker på att kunskapen här kommer att ge träff inom kort tid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Menar du att jag ska tanka 98 oktan nu för att lösa problemet? eller när jag tar upp? Eller kanske alltid....

 

Tänker att jag har ett problem nu som måste lösas. Är det vatten i systemet borde det väl vara bra att tanka 95 oktan med mkt etanol för att få bort vattnet.

 

Är det vita avlagringar som Rollen nämner kanske det är svårare. Men jag har i alla fall i Stabil marin i soppan. Det borde väl hjälpa ngt

 

Jag är sugen att dra till statoil och fylla 20 liter i en dunk och hälla i och hoppas på det bästa... :)

Det är etanolen som är problemet, eftersom det blandar sig med vattnet så att vattnet inte stannar i vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-14 vid 20:01 skrev pseudonym:

mot 15% i den vanliga 95 oktaniga soppan.

Så du menar att 95 okt, E5, innehåller 15% etanol. Jag trodde att just "E-märkningen" var ett slags klassificering och inte politiskt svammel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag la jag i 21 liter 98 oktan och lite stabil marin. Blev nog 30-40 ml istället för de 15 ml som det skulle vara....

 

Motorn går mkt bättre. Den stannar inte som förut! Skönt!!!

 

Men! det är fortfarande ett problem. När man går från mkt lite gas till mer gas så dör motorn om man drar på för snabbt. Drar man på långsamt är det inga problem, men kör jag det hastigt så dör motorn.... Kan det vara skit i förgasaren? Dags för ett renoveringskit? KAn det vara ngt problem med olika munstycken för låg varv och högvarv? Visst är det olika munstycken...

 

Här är lite bilder. Det var ngn som pratade om att tömma flottör innan vinter. KAn ngn hjälpa mig vad jag ska skruva på...

Slide1.JPG

Slide2.JPG

Slide3.JPG

Slide4.JPG

Slide5.JPG

Slide6.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan ge tips hur man kan dränera flottörhuset på in motor? Eller kan ge tips var en vattenavskiljare kan sitta?

 

En annan tanke. Om det nu är lite vatten i i soppan. Varför inte slå in en liter etanol i soppan? Borde inte det blanda sig med vattnet och lösa problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste precis igenom din tråd. Du har ju redan fått svar på dina frågor du ställer igen?

 

- använd ej etanol då blir problemet värre

 

- googla din förgasare/flottörhus, ta isär, rengör, töm, kika runt lite om d ser bra ut. 
 

- byt filter 

 

- som sista utväg då d kan innebära endel risker om man är ovan. Töm bränsletanken & rengör. 

Lycka till!

 

Mvh,

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...