Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lelle132

Glömde kolla packningar när jag bytte olja på drevet

Rekommendera Poster

Hej, Idag bytte jag olja på drevet(bravo 2) för första gången och tyckte att allt gick bra. Hur som helst fick jag frågan av en kompis om jag bytte packningarna under olje skruvarna (Vent skruven och undre skruven) vilket jag inte alls tänkte på då drevet vart om packat i höstas. Hursomhelst började jag nu oroa mig över att jag har tappat någon/båda packningarna när jag skruvade av skruvarna och satt tillbaka dom utan. Hur vanligt är det att dom ramlar av när man skruvar av skruvarna? Ser jag packningarna om jag skulle skruva av dom snabbt och kolla(tänker i och med att det kommer rinna ut olja). Eller finns det något temporärt jag kan göra till nästa oljebyte för att kunna känna ro (silikon tejp över skruvarna tex??) 

Helt ny som båtägare och vill lära mig så mycket som möjligt därav försöker jag fixa så mycket jag kan själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att skaffa nya packningar och sätta dit dem innan du sjösätter. Det är inte så att oljan forsar ut när du tar ur skruvarna. Bara att sätta dit ett finger tills du sätter in skruven igen. Lite spill blir det, men det är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...