Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tallen21

Gelcoatspackel eller nåt annat..?

Rekommendera Poster

Skall försöka montera ett peke på segelbåten för bättre landstigning och även kunna hissa gennaker. Det undre staget skall fästas med två små(!) brickor på insidan av ankarboxen, ca 10 cm ovanför ankarboxens botten. Eftersom det är kilformat i fören måste jag spackla en "kil" för att få ett platt mothåll. Jag tänkte även fästa ett plattjärn för starkare infästning. Duger gelcoatspackel för att spackla upp en "kilen"? Eller krävs det epoxi? Och framförallt: hur gör jag på enklast sätt utan att spacklet rinner ner i botten? Tack!

Ankarbox.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema polyesterspackel med glasfibertrådar (finns kort- och långtrådigt) tycker jag är suverän när man skall bygga upp något som inte behöver synas men bli starkt på båtens glasfiberskrov. Konsistensen är som leverpastej, så den rinner ingenstans.

 

Men se till att ytan först är uppruggad och glasfiberren (dvs fräs bort gelcoaten, gärna med raspskiva på en vinkelslip så blir det grovt och fult, dvs bra för spacklet att fästa mot).

 

Måla med lite topcoat efteråt på spacklingen så blir det både osynligt och lätt att hålla rent ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba och bra tips! Jag skall göra ett försök imorgon om vädret tillåter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...