Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Md5: ett extra hål i vissa topplock?

Rekommendera Poster

Köpte ett begagnat men välhållet topplock till min penta md5b, det skulle dock visa sig att topplocket var till en md5c. Verkar inte vara någon skillnad utöver ett litet hål mellan ventilhattarna, ser ut som någon form av dräneringshål, men varför skulle man vilja placera ett sådant där när hela grejen är att luften  skall pressas ihop? 🤔

 

Jag har också noterat att de nya topplock som säljs står att de passar till samtliga md5 modeller, och de har också ett likadant hål, så kanske är hålet en designförbättring mot originaldesignen? 

 

Så mina frågor är dels vad hålet har för funktion och dels om toppen passar min modell b. 

Screenshot_20210411-130410_DuckDuckGo.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser toppen ut på min motor, som jag tror är en MD5A, men ibland undrar jag om det är en MD5B. 
Inte en C i alla fall. 
Dvs, jag har samma hål vad jag kan se. 

D5291A95-D032-4ECC-814D-C61171F4D86E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hålet skall det sitta en spridare så att du kan få in diesel, annars lär inte motorn fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Så här ser toppen ut på min motor, som jag tror är en MD5A, men ibland undrar jag om det är en MD5B. 
Inte en C i alla fall. 
Dvs, jag har samma hål vad jag kan se. 

D5291A95-D032-4ECC-814D-C61171F4D86E.jpeg

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

I hålet skall det sitta en spridare så att du kan få in diesel, annars lär inte motorn fungera.

Tack för svaret. Jaså det är där som spridare går ner, då får jag undersöka vart spridaren går ner på min gamla som saknar sådant hål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hallonBoat:

Tack för svaret. Jaså det är där som spridare går ner, då får jag undersöka vart spridaren går ner på min gamla som saknar sådant hål. 

Verkar konstigt, har du nån bild på den gamla toppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-11 vid 20:19 skrev Rascal:

Verkar konstigt, har du nån bild på den gamla toppen?

Hej igen,

 

Efter en närmare inspektion visade det sig att jag naturligtvis hade fel. Min topp har också ett hål, det var bara så sotigt att jag inte lagt märke till det. 

 

Tack för svaren!

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...