Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

När sjösätter ni?

Rekommendera Poster

När sjösätter ni och varför just då ?

 

Skriv gärna vad ni har för båt /båttyp hur ni resonerar om tidpunkt för sjösättning.

 

Jag själv 

Planen jag sätta min båt i sjön om en dryg vecka ifall vädret är ok. Jag har en Nimbus Max 2 Coupe, dvs en hyttbåt som mest används för kustnära transporter och dagsturer.
 

Sjösätter nu då jag är tillräckligt klar med vårrustning och renoveringar, jag vill gärna ha båten redo i sjön så jag snabbt kan ta mig ut så snart det blir riktigt fint vårväder. Med styrhytt är det inte någon större grej om det blåser kallt såhär på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare båtar vi haft har vi haft i året runt och bara lyft för tvätt och målning i början av sommaren, men påmontering av bom, segel och sånt har varit sent i mars eller under april.

Vår nuvarande har stått på land under vintern, och vi hoppas kunna sjösätta den i början av maj. Vi har en hel del jobb att göra som behöver göras före sjösättning (montering av ny utrustning runt och under vattenlinjen) utöver bottenmålning och sånt. Nästa år blir det nog tidigare, förhoppningsvis under april.

Senvåren och tidiga sommaren är bästa tiden för segling, och båtliv i allmänhet. Klart, torrt och långa dagar. Juli, augusti och september är blöta och mörkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl bli när tempen går över 35 grader. 

71602677_35graderimorgon.jpg.2deb5f969bff06dda550ba50548e7719.jpg

 

Namnlös.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet på April, Ryds 23 DC. Vill njuta av säsongen så mycket det bara går😀..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte förra veckan och har varit ute på några turer redan. Buster Magnum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir om ca en vecka , hyttbåt 7 m, används för transporter, bad och fiske mm i göteborgs södra skärgård. Har 5 min gångavstånd till båten på en ö. Brukar ta upp strax före 1:e advent de senaste åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om två veckor, 24/4. 
Jag sjösätter för att jag är tillräckligt klar för att sjösätta, helt enkelt. Nästa sjösättningstillfälle i klubben är 22/5, dvs fyra veckor senare, och det är rätt sent, men bra om man har plastningar mm att fixa, eller om man har en bottensanering att göra och behöver temperaturen för epoxybehandlingen. 
 

Båten är en Dixie 27, och jag ser fram emot solvarma och myggfria vårdagar på sjön samt att elda värmaren på nätterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite avundsjuk blir jag. Har bara täckt av än så länge. 
Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra några lite större grejer under vattenlinjen i år eller om jag ska ta det nästa år. Om jag bestämmer mig för att göra det i år blir det nog sjösättning i mitten av maj som tidigast. Lite beroende på väder och temperatur.
Får se lite hur jag gör. 
Båten är en Saga 315.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte förrän tidigast i slutet av maj.

Vi brukar inte vara i tidigt, just för att det är så mycket "annat" under maj, så båten står då nästan oanvänd. Men i år är det av helt andra skäl, eftersom vi fick hem en ny båt för en dryg månad sedan (Skilsö 35 Panorama) som jag håller på och färdigställer en massa saker i. Och det går inte alls så fort som jag tänkt....🥴

 

Klubben har dock egen traverskran och lastmaskin, så jag är inte beroende av de fasta sjösättningsdagarna. Den sjösätts helt enkelt när allt under vattenlinjen samt nödvändiga saker för framförande och boende är klart (t ex akterpropeller, nav. elektronik, mikrougn, spis m.m.).

 

Men i början av juni behöver hon ut ur båthuset oavsett, för då skall jag ha dit en firma och isolera taket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30/3, åkte ut en vecka direkt i Stockholms skärgård, Nimbus 320.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 1:a april blev det i år eftersom vi brukar öppna sommarhuset för säsongen i påskhelgen.
Hemresan på annandagen bjöd på ymnigt snöfall och sydväst kuling 18. 
Flying Flipper Sport

895CBA00-5152-4A65-B6AF-3AB0F9381E8A.thumb.jpeg.00bde9491a6f24976a3c0c28de2c3c66.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puttade i min Voyager 700 första mars. Byter till Husky R8s i slutet av april så då får man sjösätta två gånger i år!!

 

 

0A93D426-415C-42FC-8B23-2BB174CB2656.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Johannes1018:

Puttade i min Voyager 700 första mars. Byter till Husky R8s i slutet av april så då får man sjösätta två gånger i år!!

 

 

0A93D426-415C-42FC-8B23-2BB174CB2656.jpeg

OT, men varför byter du från kabin till öppen? Jag är ibland sugen på det omvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet på maj. Vi gillar sjön men också grundvärme. Då har även dom värsta vårvindarna lagt sig lite. 

 

Hade båten legat på västkusten hade vi nog sjösatt lite tidigare eftersom jag tror det varmare vattnet där gör att säsongen kan bli lite längre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver renovera infästning för röstjärnen och en och annan liten skrovskada in till laminatet så inväntar lite varmare väder först. Visst blir man lite avis på de som riggar på redan, särskilt då jag har ett nytt segelställ i förrådet, men samtidigt har jag bara 2 min till uppställningsplatsen från hemmet så det passar bra att göra allt småfix nu innan båten ligger i sjön på annan ort. 

 

IF-båt. Nästa år ska det förhoppningsvis inte vara behov av mer än polering och bättring av bottenfärg som vårrustning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Brunnsviken:

OT, men varför byter du från kabin till öppen? Jag är ibland sugen på det omvända.

Vi har inte behov av att sova i båten, vi solar, fiskar, badar från båten så man kan säga att Voyagern blev lite av ett felköp.

MEN jag älskar båten, den är helt fantastiskt och jag har njutit varje sekund av att åka i den.

 

nu blir det locket av, beställde en R8s utan taket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätter troligtvis i början av Juni, så man inte behöver tumvantar när man ska hålla i ölen. Båten används uteslutande som bad och solbåt, tar upp i slutet av augusti, när vädret viker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte vecka 9, men sen kom kylan och isen tillbaka så jag tog upp 2 veckor och sen tillbaka i sjön med den. Har satt ca 15 timmar motortid hittills, mest tur och retur till sommarstugan. Det är en Buster XL och vi håller till på Åland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösätter på lördag ock åker Göta kanal 7/5, åker saga 27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21/5. Ska montera keelshield, och då bör skrovet vara lite varmare. Står under lider där solen inte skiner. Men lägger ut helgen efter mot Sandhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

början av juli. Sedan vi flyttade utomlands är båtsäsongen bara 6v för oss. Var först lite orolig för att det skulle vara för kort men redan efter första säsongen konstaterade jag att det är precis de veckorna vi använde båten som mest tidigare med. Då hade vi båten i första maj till sista september typ och använde båten max ett par ggr utöver nuv. 6v säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss!

 

Har inget val, men tycker det är rätt lagom att sjösätta före valborgshelgen så att man kan ta en tur om vädret är fint. Skönt att vara lite ensam i skärgården och besöka platser som är aldeles för välbesökta på sommaren.

 

Nu är det ju en segelbåt, så den passar väl inte riktigt in på MotorbåtsSnack, men skulle någ resonera lika dant om jag haft motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 maj är kranen bokad. Detta året blev det sent pga många uppgraderingar på både båt och hamn :)20210420_190857.thumb.jpg.28262fb174ffb68d88eca605b0dcbf8b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I måndags gick den i. Såg inte så somrigt ut sedan i torsdags;

 

6407906681[1].jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tisdags, blir första natten ombord nu denna helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...