Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paramedic

Navigering med surfplatta

Rekommendera Poster

Jag har köpt ny båt och funderar på att skaffa en surfplatta att navigera med.

Men jag är jäkligt dålig på det tekniska,om jag köper en platta måste den ha simkort?

Jag tänkte köra med Eniro. Kan någon förklara för mig hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Paramedic:

Jag har köpt ny båt och funderar på att skaffa en surfplatta att navigera med.

Men jag är jäkligt dålig på det tekniska,om jag köper en platta måste den ha simkort?

Jag tänkte köra med Eniro. Kan någon förklara för mig hur det fungerar.

Hej!

Surfplatta för navigering behöver en inbyggd eller extern GPS-mottagare.

Simkort kan behövas för surf, om du inte kopplar upp den mot ett modem eller router.

Eniro till sjöss, ja du kan ju läsa själv här hur det fungerar.

 

Personligen anser jag nog ändå att det är bättre med en plotter avsedd att navigera med i marin miljö, bättre läsbarhet i solsken, tål värme och fukt, vilket surfplattor i allmänhet inte tål särskilt bra.

En plotter kan ju även vara billigare än en surfplatta beroende på vilken modell man tänker köpa förstås. Men klart en plotter kan man ju inte läsa/skriva mejl i, eller surfa på nätet med...

 

Så den ena behöver ju inte utesluta det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nog finns det gamla trådar i detta ämne som förklarar eller?

 

Jag har både och; både Raymarine plotter och iPad, båda med Navionics kartunderlag (som kan skilja sig).

Gillar att använda plotter för närnavigeringen och använder iPad/papperskort för att ha en överblick vilket gör att man inte seglar in i en återvändsvik med spinnaker pga navigeringsmisstag (detta har hänt annan båt under Bohusracet).

 

Plotter: sitter monterad på pedestal, tål blöta dagar i sittbrunnen, skärm som syns även i sol, tål värme soliga dagar. Kartunderlag kan kosta lite mycket om man långfärdsseglar.

 

iPad: sitter monterad mha RAM på pedestal, har ett skyddskal som inte täcker skärmytan så vid regn blir den självspelande (dropparna tolkas som touch kommandon), stänger av sig soliga dagar pga för varm, kan vara sämre kontrast vid solljus.
Inbyggd GPS i iPad krävde när jag köpte att det var den dyraste modellen med SIM-kort för kommunikation (vilket jag inte använder i Sverige).
Utomlands har vi köpt lokala pre-paid SIM kort och använde iPaden som wifi router. Nu med EU-reglerna kan vi använda data i mobilerna, upp till 5 GB/månad med VIMLA abonnemang även om vi har 100 GB sparat.

 

Billigt med aktuella sjökort, att smälla på en grynna kan kosta en dyr prop-reperation eller sprickor runt segelbåtsköl. Jag har blivit säkerhetsnörd efter att ha bränt fingrarna (klantat mig).

 

Så beroende på om du har motorbåt (oftast mer skyddad navigeringsplats) eller segelbåt kan olika lösningar passa bättre eller sämre.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ipad måste ha plats för sim-kort annars finns inte GPS, man måste inte ha sim-kort för att visa sjökort, surfmöjlighet kan fixas på annat sätt, se inlägget ovan. Android surfplattor har alltid GPS. Eniro på sjön har allvarliga brister när det gäller zoomnivåer. Grynnor och djupsiffror kommer upp först i mycket inzoomat läge. Gå in på länken i inlägget ovan och testa i dina hemmavatten. Jag tycker att grynnor och djupsiffror skall vara kvar även om det blir grötigt tills man kommer till sjökort i annan skala som t.ex kustkort.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Ipad måste ha plats för sim-kort annars finns inte GPS, man måste inte ha sim-kort för att visa sjökort, surfmöjlighet kan fixas på annat sätt, se inlägget ovan. Android surfplattor har alltid GPS. Eniro på sjön har allvarliga brister när det gäller zoomnivåer. Grynnor och djupsiffror kommer upp först i mycket inzoomat läge. Gå in på länken i inlägget ovan och testa i dina hemmavatten. Jag tycker att grynnor och djupsiffror skall vara kvar även om det blir grötigt tills man kommer till sjökort i annan skala som t.ex kustkort.

Hälsningar Ove

Nja... min förra surfplatta hade varesig plats för sim-kort eller eller inbyggd GPS mottagare. Det gick bra ändå med en blåtandssluten GPS-mottagare och wifi med en fickruoter som har sim-kort.

Nuvarande padda har GPS-mottagare, men inte sim-kort, så fickroutern finns kvar.

 

Klart att det går att navigera med Eniro och surfplatta, men det är en kompromiss, som redan nämnts i denna tråden är öven en liten sjökortsplotter, gärna med inbyggt ekolod helt överlägsen.

Exempelvis har det hänt flera gånger att paddan lämnats i solen eller bakom vindrutorna och då har den fått värmeslag. När man använder Ipaden utomhus får man öka upp ljusstyrkan och då minskar batteritiden.

 

Om jag nu skulle tvingats att välja hade jag valt en plotter framför platta för navigationen, men det ena utesluter ju inte det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När man använder Ipaden utomhus får man öka upp ljusstyrkan och då minskar batteritiden.

Vi har en powerbank kopplad till plattan. Hela klabbet stoppas ner i ett vattentätt fodral.

 

23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om jag nu skulle tvingats att välja hade jag valt en plotter framför platta för navigationen, men det ena utesluter ju inte det andra.

Tillsammans blir det riktigt bra. Vi har en liten plotter så den större skärmen plattan ger är riktigt bra för oss. Vi har oftast detalj på plottern och översikt på plattan.

 

Tillägg: Svågern har en större plotter och där upplever jag att en platta inte tillför lika mycket som den gör i vår båt.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder både iPad och plotter.

Det går att ladda ner områden i Eniro på sjön för att använda i offlineläge. Men om du har surfplattan uppkopplad (antingen med eget sim, via trådlös router eller synkad med mobilen) så får du även ”budget Ais” via Eniro på sjön. Kanske inte Beata löningen, men en trevlig funktion om en inte har riktig Ais.

surfplatta med inbyggd GPS är smidigt, men det finns att köpa Bluetooth GPS som ofta kan ha högra precision än den som är inbyggd i plattan.

Slutligen är ett vattentätt fodral att rekommendera. Själv använder jag ett lifproof fodral till min iPad och en Garmin GLO bluetooth GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det inte många som varken gillar eller använder surfplatta att navigera med. Men nästa fråga är då om det går att köpa en begagnad plotter på blocket och inte använda ekolods givare eller kommer apparaten få frispel då? Alla plotter som säljs på blocket skickar inte med givare till ekolod men det är å andra sidan heller inte något som jag vill ha. Jag vill enbart ha navigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paramedic:

Men nästa fråga är då om det går att köpa en begagnad plotter på blocket och inte använda ekolods givare eller kommer apparaten få frispel då?

Svar nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Paramedic:

Det verkar som om det inte många som varken gillar eller använder surfplatta att navigera med. Men nästa fråga är då om det går att köpa en begagnad plotter på blocket och inte använda ekolods givare eller kommer apparaten få frispel då? Alla plotter som säljs på blocket skickar inte med givare till ekolod men det är å andra sidan heller inte något som jag vill ha. Jag vill enbart ha navigering.

Mina båda plottrar/ekolod har en funktion i någon meny någonstans som heter ungefär ”sluta sända” och då går bara plottern med släckt ekolod. Men om denna funktion finns i alla plottrar vet jag ju inte.

 

Sedan vet jag inte varför du ställer frågan, om du inte vill borra hål i skrovet för ekolodsgivare eller inte vill ha en under ytan på akterspegeln, så kan du ju kladda fast den på insidan av skrovet i valfri marintärningsmassa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen är att jag har haft båt tidigare med en gps med ekolod och har under dessa år aldrig använt den eller känt att oj vilken tur att jag hade ekolod. Och dels så säljs alla gps på blocket utan ekolods givare så jag tänkte kolla om det huvudtaget går att använda en typ Garmin Echo map som renodlad navigator då det är det jag kommer att använda den till och har inget behov av ekolod.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att använda utan ekolodsgivare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror ju helt klart vilken båttyp man har, på min förra båt med skyddad förarplats nyttjade jag mest surfplattan, plottern körde jag i inzoomat läge.

 

På nuvarande båt köpte jag två st surfplattor och monterade fast 90graders usb-c vinklar för laddning. Räcker för att dom skall ligga stabilt trots hög sjö.

Plockar upp en platta på fly när det är finväder, samt tfn i fäste på höger sida(ej i bild). Då klarar man även om solen lyser från fel vinkel. 
En riktig plotter är ju fint, men man kommer långt med bara mobilen idag.😀

E213EBB1-DA9B-4F00-A5C7-4B4A02AFF2E5.thumb.jpeg.6445f5aac5cc6682cd549e5b6590a81f.jpegD5445A5F-0BE5-460D-B3CB-0FCD964B780B.thumb.jpeg.ef7fe8a3d1cfb40723c56c69a8e6ec97.jpeg

 

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den helt analoga tiden fanns det folk som rev ut Gula sidornas kartblad och navigerade efter, man hade ingen aning om hur djupt det var, nen man visste å andra sidan exakt i vilket riktnummerområde man befann sig.

 

Den digitala revolutionen har ju gett oss oanade möjligheter att inte bara hålla reda på var vi själva är, utan i vissa fall även andra.

 

Det går ju  bra att navigera med surfplatta, inget fel med det, men litet kompromiss blir det ju, det syns ju på @lp75s bild hur det blir reflexer och skuggor, men den paddan kunde ju flyttas.

Navigatorer, plottrar får ju också reflexer i displayen, men jag vet inte hur det går till, men dom reflexerna blir inte lika störande, iallfall inte i min Garmin som ibland får följa med till den yttre styrplatsen, där det är svårt att se telefonen och surfplattans information i solskenet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo helt klart är det bättre med en riktig plotter, syns dock bättre i verkligheten än på bild. Sen går det vinkla om och har man en till skärm på andra sidan(annan vinkel mot solen) har det inte varit ett problem. Lägger oftast en rutt och då tycker jag man åker rätt tryggt.

 

Kan bli en plotter framöver, men då är det för att få radar. Vet inte om det finns någon bra radar till surfplatta än.

 

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev lp75:

Jo helt klart är det bättre med en riktig plotter, syns dock bättre i verkligheten än på bild. Sen går det vinkla om och har man en till skärm på andra sidan(annan vinkel mot solen) har det inte varit ett problem. Lägger oftast en rutt och då tycker jag man åker rätt tryggt.

 

Kan bli en plotter framöver, men då är det för att få radar. Vet inte om det finns någon bra radar till surfplatta än.

 

CDF8867B-C03A-4B59-A2B0-91B0E767F46C.jpeg.d44ca526d4531640aac0bf16d2c30f8a.jpeg

 

Om du vill se Radar på surfplattan skall du nog ha TV4 Guld-appen.

Marin radar till surfplatta finns det nog inte, ännu, kanske kommer så småningom, vem vet?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä enbart radar till surfplatta har jag inte hittat, men då jag har dubbla platser så går det ju spegla en plotter med radar till surfplatta på fly.

Men i dimma sitter jag nog ändå inne och kör...

Åker inte runt i så stor skärgård, och klarar mig så pass bra att jag har svårt motivera investeringen. Vill man ha lite skärmstorlek så drar det ju iväg rätt ordentligt.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

På den helt analoga tiden fanns det folk som rev ut Gula sidornas kartblad och navigerade efter, man hade ingen aning om hur djupt det var, nen man visste å andra sidan exakt i vilket riktnummerområde man befann sig.

I Brunsbüttel träffade vi en kille som, sittandes på en pinnstol, kört en glasbottnad motorbåt från Stockholm. Han var på väg till Röda havet för att köra turister ut till korallreven.

Han navigerade med hjälp av kartorna i  telefonkataloger.

En ganska skön typ som bara såg möjligheter. "Hinder" fanns inte i hans vokabulär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev McLasse:

I Brunsbüttel träffade vi en kille som, sittandes på en pinnstol, kört en glasbottnad motorbåt från Stockholm. Han var på väg till Röda havet för att köra turister ut till korallreven.

Han navigerade med hjälp av kartorna i  telefonkataloger.

En ganska skön typ som bara såg möjligheter. "Hinder" fanns inte i hans vokabulär.

Men där låter det ju som om han kunde titta under båten för att undvika grund! :D

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

CDF8867B-C03A-4B59-A2B0-91B0E767F46C.jpeg.d44ca526d4531640aac0bf16d2c30f8a.jpeg

 

Om du vill se Radar på surfplattan skall du nog ha TV4 Guld-appen.

Marin radar till surfplatta finns det nog inte, ännu, kanske kommer så småningom, vem vet?

Hej

Visst finns radar till surfplatta Furuno radar

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Visst finns radar till surfplatta Furuno radar

Hälsningar Ove

Tackar! minnet är kort, har sett den där tidigare. kör ju android surfplattor, så det föll på det. Har iof iPhone, men hade ju varit roligare få radarn på större skärm.

 

Har mycket liten erfarenhet av radar, men misstänker det är en fördel ha det i plottern då man då kan få overlay och kanske mer saker. Då blir nackdelarna med surfplatta ändå lite större.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...