Jump to content
Sunday 16 May 2021
Sst

Chapparal toabekymmer

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har köpt en Chapparal Signature 240 2004 förra hösten och har problem med toaletten, Jabsco, vid spolning. För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan. Jag har öppnat och stängt både havsvattenintaget och tömningsventilen utan att få det att fungera. Har även problem vid tömning av septitanken, det sitter en macerator i den och den brummar när jag trycker på knappen men inget händer. Har läst i tidigare bloggar att de pumparna ofta är trasiga och då är min nästa fråga. Är det möjligt att byta ut maceratorpumpen till en membranpump och vilken ska man köpa i så fall?

Det är snart dags att sätta båten i sjön och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att förstå  hur jag ska fixa detta.

//tacksam för svar

Edited by Sst
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Sst:

Det är snart dags att sätta båten i sjön och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att förstå  hur jag ska fixa detta.

Hej och välkommen till MG!

Du ska dra upp en slang till en en däcksförskruvning så att du kan tömma tanken vid en sugtömningsanläggning.

 

tank3.jpg.2399fb8085ef23ce9ce9d670762ae599.jpg

 

Det är inte tillåtet att tömma tanken i havet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

 

Om du ändå vill ha mera råd ang. vatten som rinner in etc. behöver du komplettera med info om vad för toa du har, hur tanken är ansluten och om tanken ligger över eller under vattenlinjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macerator finger som jag tror mer som en kvarn. För att tömma tanken via den måste båten ha fart. På så vis töms tanken med hjälp av undertryck som bildas. 

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

Du ska dra upp en slang till en en däcksförskruvning så att du kan tömma tanken vid en sugtömningsanläggning.

 

tank3.jpg.2399fb8085ef23ce9ce9d670762ae599.jpg

 

Det är inte tillåtet att tömma tanken i havet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

 

Om du ändå vill ha mera råd ang. vatten C769D98B-69F5-4BCA-8414-44A0D7E60EAC.thumb.png.c7bda3d8520ae1b6ab5358ccdf4f6be5.pngsom rinner in etc. behöver du komplettera med info om vad för toa du har, hur tanken är ansluten och om tanken ligger över eller under vattenlinjen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Tack för svar men jag har en däckförskruvning och jag tömmer inte i havet, jag har varit till en tömningsstation eftersom jag trodde septitanken var full och det var orsaken att det inte gick att spola men det kom inte mer än ca 5 liter uppskattningsvis (handpumpstation)

Se bild på toan.

mv

Sst

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev Sst:

Jag har köpt en Chapparal Signature 240 2004 förra hösten och har problem med toaletten, Jabsco, vid spolning. För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan. Jag har öppnat och stängt både havsvattenintaget och tömningsventilen utan att få det att fungera. Har även problem vid tömning av septitanken, det sitter en macerator i den och den brummar när jag trycker på knappen men inget händer. Har läst i tidigare bloggar att de pumparna ofta är trasiga och då är min nästa fråga. Är det möjligt att byta ut maceratorpumpen till en membranpump och vilken ska man köpa i så fall?

Det är snart dags att sätta båten i sjön och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att förstå  hur jag ska fixa detta.

//tacksam för svar

Hej!

Jag tror nog du skall köpa en servicesats till toalettens handpump, med packningar, membran och backventiler.

Det grundar jag på att du skriver "För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan". Den sista grejen innan fekalierna lämnar själva toaletten är en så kallad "jokerventil" det är en slags strutformad backventil, när den inte funkar rinner vatten och "annat" tillbaka och pumpverkan uteblir då mer eller mindre, man får som du skriver pumpa mycket och snabbt utan att det händer speciellt mycket.

 

Var någonstans i systemet sitter maceratorpumpen? Mellan toan och tanken?

Stora elektriska eller manuella membranpumpar är bra, men dessa brukar man ha som nödtömningspump mellan tanken och havet.  Maceratorpumpar har ju som redan nämnts, en kvarn eller kniv som sönderfördelar fekalier och papper till en mer lättflytande sörja som då lättare kan transporteras mot tanken, och lättare kan sugas upp ur denna.

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

Du ska dra upp en slang till en en däcksförskruvning så att du kan tömma tanken vid en sugtömningsanläggning.

 

tank3.jpg.2399fb8085ef23ce9ce9d670762ae599.jpg

 

Det är inte tillåtet att tömma tanken i havet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

 

Om du ändå vill ha mera råd ang. vatten som rinner in etc. behöver du komplettera med info om vad för toa du har, hur tanken är ansluten och om tanken ligger över eller under vattenlinjen.

Hej

Jag tömmer inte septitank i havet, det finns en däckförskruvning och jag har varit till en tömningsanläggning erftersom jag trodde att tanken var full men det kom inte mer än kanske 5 liter ur tanken (handpumpstömningsstation) ändå verkar jag inte kunna spola från toan till septitanken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för svar, jag ska beställa repsats till toan, maceratorpumpen sitter enligt manualen mellan septitank och skrovgenomföringen så den har nog ingen påverkan på spolningen i toan. Kan en membranpump ersätta maceratorpumpen om man vill tömma tanken när den står på trailer? Finns ju tömningställen på land oxå.

//Sst

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och avluftningen till septitanken är inte igensatt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har jag inte kollat, tack för tipset

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Sst:

Hej och tack för svar, jag ska beställa repsats till toan, maceratorpumpen sitter enligt manualen mellan septitank och skrovgenomföringen så den har nog ingen påverkan på spolningen i toan. Kan en membranpump ersätta maceratorpumpen om man vill tömma tanken när den står på trailer? Finns ju tömningställen på land oxå.

//Sst

Ja du kan ersätta den med en membranpump.

2 timmar sedan skrev micke_102:

Och avluftningen till septitanken är inte igensatt?

 

2 timmar sedan skrev Sst:

Har jag inte kollat, tack för tipset

Exakt samma volym som du pumpar in i tanken, lika mycket luft skall evakueras, och vice versa, så det är värt att kolla, och kanske byta slangar och avluftningsventilen i skrovet.

 

Man jag tror fortfarande att framförallt jokerventilen behöver bytas ut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Man jag tror fortfarande att framförallt jokerventilen behöver bytas ut.

Absolut behöver jokern bytas om den var tät så skulle toan vara tom men för mej låter TS beskrivning som att den blir övertryck i septitanken...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev micke_102:

Absolut behöver jokern bytas om den var tät så skulle toan vara tom men för mej låter TS beskrivning som att den blir övertryck i septitanken...

Ja, om det är för stort mottryck i tanken även om den nu skall vara tömd, beror det ju också på att den inte avluftas ordentligt.

 

Jag har själv kämpat med toaletter och septiktankar i mina två senaste båtar, jag tycker att jag lärt mig en hel det om detta delikata ämne. 

 

Pumptoaletternas pumpar med ventiler och packningar kanske håller omkring 5-7 säsonger, det är nog inte användningen som sliter på dem utan mer tiden. Det brukar finnas reparationssatser samt kompletta pumpar att köpa. I förra båten behöll jag porslinet och köpte en elektrisk konverteringssats, det blev bra. I nuvarande satt det en Jabsco/Par med stor diameter, det blev trångt inne på toan, så den byttes mot en mindre elektrisk, då slipper man jokerventilen.

Under vintern 2019-20 bytte jag ut septiktanken mot en större och passade då på att byta alla slangarna, och gick upp i dimension för avluftningsslangen till 25 mm innermått, och då matchande skrovgenomföring. Nu är det väldigt lätt att såväl spola/fylla på tanken som att sugtömma den, lagvidrig nödtömning ut i havet har jag inte haft anledning att testa i skarpt läge, men den möjligheten finns.

 

Så alla tankar ombord, bränsle-, vatten-, septiktank måste kunna "andas" alltså avluftas ordentligt, annars får man lätt problem. Ofta är det de där skrovgenomföringarna till vilka avluftningsslangarna är anslutna, som sätts igen och hindrar luften att komma ut eller in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, om det är för stort mottryck i tanken även om den nu skall vara tömd, beror det ju också på att den inte avluftas ordentligt.

 

Jag har själv kämpat med toaletter och septiktankar i mina två senaste båtar, jag tycker att jag lärt mig en hel det om detta delikata ämne. 

 

Pumptoaletternas pumpar med ventiler och packningar kanske håller omkring 5-7 säsonger, det är nog inte användningen som sliter på dem utan mer tiden. Det brukar finnas reparationssatser samt kompletta pumpar att köpa. I förra båten behöll jag porslinet och köpte en elektrisk konverteringssats, det blev bra. I nuvarande satt det en Jabsco/Par med stor diameter, det blev trångt inne på toan, så den byttes mot en mindre elektrisk, då slipper man jokerventilen.

Under vintern 2019-20 bytte jag ut septiktanken mot en större och passade då på att byta alla slangarna, och gick upp i dimension för avluftningsslangen till 25 mm innermått, och då matchande skrovgenomföring. Nu är det väldigt lätt att såväl spola/fylla på tanken som att sugtömma den, lagvidrig nödtömning ut i havet har jag inte haft anledning att testa i skarpt läge, men den möjligheten finns.

 

Så alla tankar ombord, bränsle-, vatten-, septiktank måste kunna "andas" alltså avluftas ordentligt, annars får man lätt problem. Ofta är det de där skrovgenomföringarna till vilka avluftningsslangarna är anslutna, som sätts igen och hindrar luften att komma ut eller in.

Då kan man sammanfatta dig som en riktig ”skitgubbe”. 😂😉

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev pseudonym:

Då kan man sammanfatta dig som en riktig ”skitgubbe”. 😂😉

Och du själv?  😇

 

Jag kan väl säga som så, att just toaletterna ombord har under åren ägnats stor omsorg. Inte så kul att dra på sig gummihandskarna och riva i det när man var ute till sjöss och hela besättningen stod och väntade på att få tömma tarm och blåsa.

Bättre att att få ordning på denna nödvändiga funktion under båtens vintervila, så att allting fungerar som det skall när man behöver toaletten som bäst. Det finns väl få saker som är så himla irriterande, inom komfortområdet, som när toan inte funkar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Och du själv?  😇

 

Jag kan väl säga som så, att just toaletterna ombord har under åren ägnats stor omsorg. Inte så kul att dra på sig gummihandskarna och riva i det när man var ute till sjöss och hela besättningen stod och väntade på att få tömma tarm och blåsa.

Bättre att att få ordning på denna nödvändiga funktion under båtens vintervila, så att allting fungerar som det skall när man behöver toaletten som bäst. Det finns väl få saker som är så himla irriterande, inom komfortområdet, som när toan inte funkar.

Jag har ingen toa på min jolle. Istället får jag bada med badbyxor som enkelt kan dras ner till knäna.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-10 vid 11:27 skrev Sst:

Jag har köpt en Chapparal Signature 240 2004 förra hösten och har problem med toaletten, Jabsco, vid spolning. För att kunna spola måste jag pumpa mycket och snabbt och sedan verkar vattnet ändå rinna tillbaka till toan. Jag har öppnat och stängt både havsvattenintaget och tömningsventilen utan att få det att fungera. Har även problem vid tömning av septitanken, det sitter en macerator i den och den brummar när jag trycker på knappen men inget händer. Har läst i tidigare bloggar att de pumparna ofta är trasiga och då är min nästa fråga. Är det möjligt att byta ut maceratorpumpen till en membranpump och vilken ska man köpa i så fall?

Det är snart dags att sätta båten i sjön och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att förstå  hur jag ska fixa detta.

//tacksam för svar

Kolla på Tradera, nu ligger det ute en ny sådan pump som du har men du klarar dig undan med en billigare renoveringssats, men om du inte vill hålla på att skruva i pumpen så finns där en komplett.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy