Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

nybliven ägare till en Fjord 26 Consul. I fint skick, inget att göra direkt men plottern är gammal, 15 år ca. Den vill jag byta ut mot något som är lite mer up to date.

men vad ska jag välja? Tänker en budget runt 10.000:-. Vilka sjökort? Är en iPad ett bra alternativ?

behöver bara plotter och inte koppla ihop med radar, ekolod etc

 

en djungel det där, tacksam för tips. Vi kommer hålla oss på Vänern i första hand.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

iPad har noll vattentålighet och dålig ljusstyrka. De funkar nog som alternativ till plotter inomhus, dvs i en helt inbyggd styrhytt eller inne i ruffen på en större segelbåt, men inte "utomhus", så att säga.

Om du bara ska ha en ren plotter, utan ekolod och sjökort är det nog mest en fråga om hur stor skärmyta du vill ha som avgör. Jag tycker personligen att man ska hålla sig borta från Garmins produkter pga begränsningar på olika sätt, men för ren plotter kan även det funka. Annars tycker jag att Raymarine och Lowrance (dock mer fiskefokus) har bra grejer i rätt prisklass. Raymarine har Axiom-serien som är ren pekskärm och Element-serien som är helt knappstyrd och lite enklare funktionsmässigt.

Några förslag, båda 9-tumsskärm som nog är det största som går att få under 10 000 kr. Notera också att detta är priser som är markerade som reapriser. Jag tror inte att de är det (detta diskuterades nyligen i en annan tråd här), men var ändå observant på att priserna just nu kanske inte gäller om ett tag. I båda fallen ingår sjökort som har följande beskrivning:
 

Citat

Seapilot sjökort över Sverige ingår till denna plotter.
Info om korten:
- Innehåller Sjöfartsverkets alla data över Sveriges kust från Haparanda till Strömstad samt de stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren samt Göta , Trollhätte och Dalslands kanal.



https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/raymarine-element-9

https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/raymarine-axiom-9

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för ditt svar! Då slår jag till på en av dom du föreslår. Eller är det bättre att gå upp ett snäpp till den som heter 9 RV?

En kanske lite korkad fråga, det står att givare inte ingår, vad är det som inte ingår? En yttre antenn?

Jag trodde det funkade som i en bil, att det funkar utan antenn.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se mina förslag som utgångspunkter. Kolla sen priser på olika ställen. Jag letade bara upp själva produkterna, inte nödvändigtvis billigaste stället.

 

Givare innebär ekolodsgivare i detta sammanhanget. Det skulle du ju inte ha.

Inbyggd GPS-mottagare har båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hållit mig till Garmin i alla år. 

 

Kan rekommendera Garmin 92 Sv Echoplus. 

 

Till den kan du koppla givare senare. Jag har frammåtseende ekolod. 

 

Mycket bra Support. 

 

- Min gamla plotter har jag inne i kajutan. Nyttjar bl a dess ankringslarm. 

Fint att kunna kolla kurs mm, när jag fixar mat e t c. 

 

Oavsett så vill jag ha stor plotter. Och denna passar mig utmärkt. 

 

Den gamla plottern är vänd som bildskärmen på mobilen. 

 

Nya plotter är inte högre, men bredare. Och då använder jag typ delad skärm. 

Kartskärm och ekolodsskärm. 

 

Givetvis kan man koppla in givare för diverse saker... 

 

Garmin relativt dyrt... 

Kolla på t ex Lawrense... 

 

Men var noga med att det finns telefonsupport. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker man planande båt brukar alltid rekommendera en plotter med vred för zoomning av sjökortet, att sitta och fingra på en pekskärm i lite sjö funkar dåligt tycker jag.

Vi har en Simrad NSS som jag är mycket nöjd med och deras ”Cruise” serie tycker jag verkar vara väldigt prisvärd om man inte är intresserad av t.ex radar och autopilot.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Se mina förslag som utgångspunkter. Kolla sen priser på olika ställen. Jag letade bara upp själva produkterna, inte nödvändigtvis billigaste stället.

 

Givare innebär ekolodsgivare i detta sammanhanget. Det skulle du ju inte ha.

Inbyggd GPS-mottagare har båda.

Haha, hade en känsla att det var en korkad fråga! 

Ekolod har jag mentalt kopplat bort så jag tänkte inte på den givaren.

Det sitter ett bra ekolod i båten, därför har jag inte behovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Makro:

Åker man planande båt brukar alltid rekommendera en plotter med vred för zoomning av sjökortet, att sitta och fingra på en pekskärm i lite sjö funkar dåligt tycker jag.

Vi har en Simrad NSS som jag är mycket nöjd med och deras ”Cruise” serie tycker jag verkar vara väldigt prisvärd om man inte är intresserad av t.ex radar och autopilot.

Tack för tipset, tar en titt på en sån också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Makro:

Åker man planande båt brukar alltid rekommendera en plotter med vred för zoomning av sjökortet, att sitta och fingra på en pekskärm i lite sjö funkar dåligt tycker jag.

Vi har en Simrad NSS som jag är mycket nöjd med och deras ”Cruise” serie tycker jag verkar vara väldigt prisvärd om man inte är intresserad av t.ex radar och autopilot.


Skulle bli den här då, t ex:
https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/simrad-cruise-9-inkl-givare

Där får man med en givare helt i onödan bara. Och sen får man köpa till sjökort också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

Har hållit mig till Garmin i alla år. 

 

Kan rekommendera Garmin 92 Sv Echoplus. 

 

Till den kan du koppla givare senare. Jag har frammåtseende ekolod. 

 

Mycket bra Support. 

 

- Min gamla plotter har jag inne i kajutan. Nyttjar bl a dess ankringslarm. 

Fint att kunna kolla kurs mm, när jag fixar mat e t c. 

 

Oavsett så vill jag ha stor plotter. Och denna passar mig utmärkt. 

 

Den gamla plottern är vänd som bildskärmen på mobilen. 

 

Nya plotter är inte högre, men bredare. Och då använder jag typ delad skärm. 

Kartskärm och ekolodsskärm. 

 

Givetvis kan man koppla in givare för diverse saker... 

 

Garmin relativt dyrt... 

Kolla på t ex Lawrense... 

 

Men var noga med att det finns telefonsupport. 

 

Tack för tipsen!

Ursäkta en nybörjare, vad är ankringslarm? Larmar det om ankaret börjar dragga?

Det är ju en rätt bra grej i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Martin64:

Tack för tipsen!

Ursäkta en nybörjare, vad är ankringslarm? Larmar det om ankaret börjar dragga?

Det är ju en rätt bra grej i så fall.

Ankarlarm tror jag finns på alla nyare, större plottrar. Det är en oerhört simpel funktion i så pass avancerade prylar.

Ett ankarlarm är en funktion som håller reda på båtens position i förhållande till en viss punkt, som normalt är den punkt där man släppte ankaret. Båten kan svänga fritt runt den punkten, men ska inte röra sig längre bort än ett visst avstånd som man väljer (i princip ankarlinans längd plus lite felmarginal för GPS-felpositionering). Om båten hamnar utanför den cirkeln går larmet, för då har ankaret släppt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Ankarlarm tror jag finns på alla nyare, större plottrar. Det är en oerhört simpel funktion i så pass avancerade prylar.

Ett ankarlarm är en funktion som håller reda på båtens position i förhållande till en viss punkt, som normalt är den punkt där man släppte ankaret. Båten kan svänga fritt runt den punkten, men ska inte röra sig längre bort än ett visst avstånd som man väljer (i princip ankarlinans längd plus lite felmarginal för GPS-felpositionering). Om båten hamnar utanför den cirkeln går larmet, för då har ankaret släppt.
 

Det är väl bara användbart om man ligger på svaj antar jag. Men då måste det ju vara en bra funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra. 

 

Räddat mig några gånger. 

 

Appen Anchor PRO, har jag dessutom i mobilen, bredvid mig, när jag sover. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:


Skulle bli den här då, t ex:
https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/9-tums-skärm/simrad-cruise-9-inkl-givare

Där får man med en givare helt i onödan bara. Och sen får man köpa till sjökort också.

Nu var det plotterns funktion och handhavande jag tänker på i första hand, vad det gäller sjökort och eventuella tillbehör så får man ju leta upp det paket som passar ens behov bäst.

Sjökorten är framförallt något som man kan tycka olika om och som ändå ska förnyas efter något år eller två.


Jag tycker att ts ska gå in i båtbutikerna och torrköra några modeller och känna och trycka så kanske urvalet är lättare att koka ner 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar själv Garmin, troligen pga att det är det jag vant mig vid samt att sjökortet liknar det fysiska.

 

jag har en 922 xs plus, en bra grej är att jag har en separat knappkontroll som heter grid 20. Den kan monteras i tex armstödet så du alltid har nära att knappa utan att behöva sträcka dig. Det medför alltså större frihet vad gäller placering av plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Martin64:

Haha, hade en känsla att det var en korkad fråga! 

Ekolod har jag mentalt kopplat bort så jag tänkte inte på den givaren.

Det sitter ett bra ekolod i båten, därför har jag inte behovet.

Vad är det för modell på  ekolodet och givaren (en del givare är universella för flera olika fabrikat på ekolod)? Om det är hyfsat modernt så kan du kanske t.o.m. ansluta det till plottern och få djupvärdena presenterade på skärmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på Raymarine Element 7/9S? Den går köpa utan givare från 4990:- inkl kort och verkar vara en riktigt bra plotter. Modellbeteckningen ”S” innebär mindre ekolodsfunktioner och focus på kartan, men den har ingång för Chirp-sonar om man skulle behöva men du slipper betala för det. Samma model med beteckning ”HV” har sitt focus på ekolod istället med t ex down & side vision, inget du önskar mao. Även den dyrare Raymarine Axiom har en version med enbart plotter, men givetvis också andra märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Martin64:

Hej,

tack för ditt svar! Då slår jag till på en av dom du föreslår. Eller är det bättre att gå upp ett snäpp till den som heter 9 RV?

En kanske lite korkad fråga, det står att givare inte ingår, vad är det som inte ingår? En yttre antenn?

Jag trodde det funkade som i en bil, att det funkar utan antenn.

 

Mvh Martin

Hej!

 

RV står för Real View och innebär funktioner för ett mer avancerat ekolod, men du måste isåfall köpa en lika avancerad givare vilken är dyr. Raymarine ”S” model är troligtvis mest lämpad för ditt behov eftersom den innehåller minst funktioner för just ekolod (men fortfarande en bra plotter). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite med en relaterad fråga.

Till Raymarines plotter får man sjökort från Seapilot.

Hur är kvaliteten på dessa och uppdateras de på något vettigt sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Gundj:

Jag lånar tråden lite med en relaterad fråga.

Till Raymarines plotter får man sjökort från Seapilot.

Hur är kvaliteten på dessa och uppdateras de på något vettigt sätt?

 

Jag fick precis min plotter & kort från Seapilot. Ser bra ut det jag kan se, men det ska väl vara samma information som sjöfartsverket har? Dvs samma som papperskort? Läste också att de är rasterkort, dvs ej vektorbaserat. Kan det stämma? Ska jämföra lite med eniro/navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några rasterkort finns knappast längre. Det var ett svenskt företag som sålde såna ett tag, men jag tror att de slutade med det.

Alla "stora" sjökortsleverantörer har vektorsjökort. Tyvärr, för raster är totalt överlägset eftersom det är kartor skapade av kartografer som förstår tydlighet och läsbarhet. När man ska ha en algoritm i en dator som ska presentera kartdata blir det inte alls särskilt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Vad är det för modell på  ekolodet och givaren (en del givare är universella för flera olika fabrikat på ekolod)? Om det är hyfsat modernt så kan du kanske t.o.m. ansluta det till plottern och få djupvärdena presenterade på skärmen.

Bra tänk! Ska jag definitivt kolla upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Har du tittat på Raymarine Element 7/9S? Den går köpa utan givare från 4990:- inkl kort och verkar vara en riktigt bra plotter. Modellbeteckningen ”S” innebär mindre ekolodsfunktioner och focus på kartan, men den har ingång för Chirp-sonar om man skulle behöva men du slipper betala för det. Samma model med beteckning ”HV” har sitt focus på ekolod istället med t ex down & side vision, inget du önskar mao. Även den dyrare Raymarine Axiom har en version med enbart plotter, men givetvis också andra märken.

Nej, den har jag inte kollat. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Element 9 S var ju en av de två jag länkade till i början...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Element 9 S var ju en av de två jag länkade till i början...

 

Ber om ursäkt! Av någon anledning missade jag det och kikade mer på Axiom 9.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Martin64:

Ber om ursäkt! Av någon anledning missade jag det och kikade mer på Axiom 9.

Axiom är Elements storebror kan man säga. Full touchscreen, mer funktioner, mer möjlighet till sammankoppling av andra enheter i nätverk osv. Mao inget du verkar vara ute efter. Sen är jag fortfarande lite skeptisk till full touch... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stött på både touch och endast knappsats och en kombination och måste säga att under färd är knapparna överlägsna.

Det kan bero på min ålder men jag gillar ju touch på laptop och plattor och annat som är relativt stilla.

I snipan har min +20 år gamla Garmin snart tjänat ut och just nu är jag i samma sits som TS, lagom avancerat. Så en Element känns prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Några rasterkort finns knappast längre. Det var ett svenskt företag som sålde såna ett tag, men jag tror att de slutade med det.

Alla "stora" sjökortsleverantörer har vektorsjökort. Tyvärr, för raster är totalt överlägset eftersom det är kartor skapade av kartografer som förstår tydlighet och läsbarhet. När man ska ha en algoritm i en dator som ska presentera kartdata blir det inte alls särskilt bra.

Nej, jag måste läst fel. Står klart och tydligt på deras hemsida att det är vektorbaserat.

 

Jag ska ta ett par bilder och lägga upp här för jämförelse. Någon som har önskemål på specifika områden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att testa hur snabb din tilltänkta plotter är på att rendera en ny vy när du zoomar och panorerar på sjökortet.

 

där kan det skilja en hel del mellan enklare och de mer påkostade modellerna.

 

hade tidigare en Garmin 92 sv som var väldigt seg jämfört med den 922a jag har idag.

 

Mitt tips är alltså, om möjligt, testa och jämför detta i en butik innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...