Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FM75

Marinor västkusten

Rekommendera Poster

Då permanenta boendet är utanför kustkommunerna så är väl de privata marinorna ett alternativ för båtplats. Åkt runt lite på Orust, Skaftö och lite norröver för att titta och få lite känsla vad som eventuellt skulle kunna passa.

Undrar om någon kan ge input avseende servicegrad/bemötande faciliteter runt olika marinor, närhet till övriga hamnar etc?

 

En del platser innebär ju en insats mellan 10 och uppemot 150 ksek. Ofta då mot en reducerad årsavgift jämfört med de som erbjuder en ren årsavgift utan insats.

Vilka erfarenheter finns runt det här arrangemanget med insatser och ev andrahandsmarknad? Någonstans känns ju risken överhängande att bli blåst på insatsen.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I Sotenäs kan man ställa sig i kommunens båtplatskö som utanförboende, men man prioriteras först efter att alla som är skrivna i, eller som äger bostad i, kommunen har fått plats.


Det finns också möjlighet att hyra plats för en säsong. Ring och prata med ansvarig. :)

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

I Sotenäs kan man ställa sig i kommunens båtplatskö som utanförboende, men man prioriteras först efter att alla som är skrivna i, eller som äger bostad i, kommunen har fått plats.


Det finns också möjlighet att hyra plats för en säsong. Ring och prata med ansvarig. :)

 

Är det bara så i Sotenäs kommun?

I Bohuslän  finns det väl kanske inte lika många marinor i proportion till antalet båtar som utefter andra kuster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Är det bara så i Sotenäs kommun?

I Bohuslän  finns det väl kanske inte lika många marinor i proportion till antalet båtar som utefter andra kuster.

Jag känner inte till nåt om andra kommuner, bara "min". :)

Det finns en marina precis intill den kommunala hamnen i Hunnebo. Vet inget om lediga platser där, men insatsen är betydande, och båtplatsavgifterna är sen lite högre än för kommunala båtplatser.
http://seaport.se/batplats/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag känner inte till nåt om andra kommuner, bara "min". :)

Det finns en marina precis intill den kommunala hamnen i Hunnebo. Vet inget om lediga platser där, men insatsen är betydande, och båtplatsavgifterna är sen lite högre än för kommunala båtplatser.
http://seaport.se/batplats/

Ja - Seaport har jag promenerat runt och även runt de "vanliga" kommunala  båtplatserna i Hunnebo. Noterade då att det inte bara är lyxåk i betalmarinan.

Just Seaport är ju en runt en 100 ksek i insats marina.

Frågan är ju vilket mervärde som en betalmarina ger kontra att hyra i andrahand via det kommunala?

Borde ju vara en o annan som haft samma frågeställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ett mervärde är kanske att få en högklassig båtplats ("bryggbom" man kan gå på i stället för stålrörsbommar) utan väntetid eller att behöva uppfylla kommunens krav på den som hyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

I Sotenäs kan man ställa sig i kommunens båtplatskö som utanförboende, men man prioriteras först efter att alla som är skrivna i, eller som äger bostad i, kommunen har fått plats.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Är det bara så i Sotenäs kommun?

Även Lysekil har på det viset.

 

 

2 timmar sedan skrev FM75:

Åkt runt lite på Orust, Skaftö och lite norröver för att titta och få lite känsla vad som eventuellt skulle kunna passa.

Om du kan tänka dig en liten bit in i Gullmarsfjorden så har du Jordfalls hamn. En privat hamn med någorlunda humana priser och de är trevliga och bra att ha att göra med.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

I Sotenäs kan man ställa sig i kommunens båtplatskö som utanförboende, men man prioriteras först efter att alla som är skrivna i, eller som äger bostad i, kommunen har fått plats.

 

Jag menade förstås att alla med kommunanknytning som SÖKER båtplats fått det först, inte att varenda person i kommunen fått en. Om nu nån mot förmodan tolkade det fel! :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

 

Även Lysekil har på det viset.

 

 

Om du kan tänka dig en liten bit in i Gullmarsfjorden så har du Jordfalls hamn. En privat hamn med någorlunda humana priser och de är trevliga och bra att ha att göra med.

Tackar för tipset

Är väl 6-7 sjömil från ex fiskebäck/lysekil men väl värt en koll.

 

//F 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev FM75:

Tackar för tipset

Är väl 6-7 sjömil från ex fiskebäck/lysekil men väl värt en koll.

 

//F 

 

 

Oftast blåser det in i Gullmarn så det är kryss eller näst intill kryss ut. Kan vara bra att ha i åtanke. Glömde nämna det tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfalls hamn har en hemsida där man kan fylla i intresse för vinterförvaring, det gjorde jag för ett år sedan och väntar fortfarande😓

 

Så tipset är att inte lita på företags datamognad, ring dem.


(Jag löste vinterförvaringen längre in i Gullmarn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev skippeer:

Jordfalls hamn har en hemsida där man kan fylla i intresse för vinterförvaring, det gjorde jag för ett år sedan och väntar fortfarande😓

 

Så tipset är att inte lita på företags datamognad, ring dem.


(Jag löste vinterförvaringen längre in i Gullmarn)

Det är tråkigt när det blir så.

Hamnen fick nya ägare 2019 (har jag för mig) och de har fixat, grejat och byggt ut en hel del. Tror även hemsidan fick ta del av fixandet.

 

Men du har rätt, vill man vara säker på att få svar är det bättre att ringa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Blocket finns det några annonser om lediga båtplatser på västkusten. Kan vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Oftast blåser det in i Gullmarn så det är kryss eller näst intill kryss ut. Kan vara bra att ha i åtanke. Glömde nämna det tidigare.

Mycket bra input. Såna saker är ju svåra att veta om man inte hemtam i området.

 

2 timmar sedan skrev SEASWIRL:

På Blocket finns det några annonser om lediga båtplatser på västkusten. Kan vara värt att kolla upp.

Kollade precis - finns ju en del alternativ.

Får bli att köra runt några svängar till och kolla.

Ser man båt/båtplats som lite av ett sommarboende så är ju omgivningarna inte oviktiga - inte minst med tanke på övriga familjen som kanske inte är jättenoga med seglingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du eller gäster du har planerar att åka kollektivt till båten ibland, så kan det vara rätt långa restider till en del orter med många bussbyten. Kan vara värt att kolla upp om det skulle vara aktuellt. Liksom möjligheten att parkera en eller flera bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...