Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Subbe

Val av motor till Tehri 400

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har just köpt en ny båt till landet; en Tehri 400 (400 x 150). Den kommer att användas i vår lilla insjö till små korta turer ut på sjön för fiske o s v. Vi kommer att vara max 5 pers i båten vid några enstaka tillfällen. Mestadels 2 pers. Så några farter eftersträvar vi inte. Jag undrar dock vad ni rekommenderar för motorstyrka. Jag är inne på att köpa Tohatsu MFS6hk 4 takt. Tror ni att den räcker för vårt behov eller har jag något för att gå upp i styrka?

Båten är en s k planande båt som även går att ro. Vikt 120 kg Rekommenderad motoreffekt: 6 - 10 hk

Redigerad av Subbe
Planande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni ska vara 5 pers skulle jag rekommendera 10 h. Ta den som väger minst t.ex mercury som väger bara 38 kg. Men tänk också på att ta det märket som har en auktoriserad verkstad nära om du inte ska ta hand om motorn själv. 
ps motorer börjar ta slut pga Corona 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som den finne jag är vill jag börja med att påpeka att det heter Terhi, inte Tehri! Terhi är för övrigt också ett vanligt kvinnonamn. Så med tanke på alla dessa är det av största vikt att namnet i fortsättningen blir rätt 🙂

Vad gäller motoreffekten räcker säkert den tilltänkta motorn i normala fall. Allt beror på hur ofta onormala fall inträffar. Med fem fullvuxna i den lilla båten blir det ingen vidare fart med den maximala motorn heller, motorrekommendationen 5 - 15 hkr. Båten kan också upplevas som en aning trång för fem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...