Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

VHF-regler

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har läst på Sjöfartsverkets sida och på Post- och telestyrelsens sida men är inte helt säker. Jag har också skickat in frågan på PTS e-funktion men fick inget svar, så jag testar här istället. Jag tror jag behöver ett för varje enhet, men vill ändå se om det stämmer innan jag betalar in.

 

Jag har ett tillstånd för VHF sedan ett par år för min handhållna VHF-radio. Nu har jag köpt en fast VHF som jag ska ha i båten istället. Den bärbara kommer jag att använda i kajaken.

Behöver jag två tillstånd för VHF, eller räcker det att ändra uppgifterna i det jag redan har? Typ båtnamn och identitetsnummer på radion?

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan ha två apparater på samma tillstånd. Om den handhållna har DSC skall den programmeras med ett särskilt nummer.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-09 vid 18:17 skrev Ove-T:

Hej

Du kan ha två apparater på samma tillstånd. Om den handhållna har DSC skall den programmeras med ett särskilt nummer.

Hälsningar Ove

Jag fick ett kort svar från Post- och telestyrelsen:

"God morgon,

Det behövs ett nytt tillstånd,

Mvh

Post- och telestyrelsen (PTS)
Divisionen för samhällsbehov

Enheten för spektrumtillstånd"

 

Har du något tips om var du fick din information ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du skall ha en fast med DSC då skall du söka nytt tillstånd och få ett MMSI nummer. Har den handhållna också DSC skall den ha ett eget MMSI nummer men allt är på ett tillstånd. Skaffar du en sändande AIS skall den också med på tillståndet, likaså Epirb. Du skall bara betala en avgift om jag fattat rätt. Här finns en blankett och du fyller i att du skall ändra tillståndet. Har ingen av apparaterna DCS behöver du nog inte göra något. Ändra tillstånd

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev MarkusF:

Jag fick ett kort svar från Post- och telestyrelsen:

"God morgon,

Det behövs ett nytt tillstånd,

Mvh

Post- och telestyrelsen (PTS)
Divisionen för samhällsbehov

Enheten för spektrumtillstånd"

 

Har du något tips om var du fick din information ifrån?

Om jag inte är ute och cyklar tror jag de egentligen pratar om samma sak. MMSI-nummret för den handhållna skrivs in i det befintliga tillståndet. Ett nytt papper med det "utökade" tillståndet skickas då ut.

Du betalar för två MMSI-nummer.

Som sagt, om jag inte minns helt galet förstås.

 

Tillägg:

@Ove-T flikade in före. Angående betalning kan du räkna med att Oves info är mer korrekt. Han har koll.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står på blanketten att tillståndet ska omfatta alla radiosändare som finns ombord på fartyget. Kan svaret från PoT bero på att jag skrev att jag ska ha den handhållna i kajaken och inte i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev MarkusF:

 

Det står på blanketten att tillståndet ska omfatta alla radiosändare som finns ombord på fartyget. Kan svaret från PoT bero på att jag skrev att jag ska ha den handhållna i kajaken och inte i båten?

Har du DSC på den handhållna? @MarkusF
Jag kör som du tänkt en fast i båten med DSC och sen en handapparat utan DSC som jag har som reserv i båten men även i kajaken men bara ett tillsånd som jag betalar för

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så är det, tillståndet är knutet till båten och då blir det två båtar och två tillstånd. Normalt gör man inte så utan handapparaten är knuten till samma båt. Har den DSC skall den ha ett MMSI nummer som skiljer sig från båtens med någon siffra så att man kan se att larmet kommer från en handapparat och kanske inte bara skall leda efter den stora båten utan  kanske också efter en flotte eller person i vattnet.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den handhållna har inte DSC, medan den fasta har det, men i mitt tillstånd  för den handhållna har jag tilldelats ett MMSI-nummer. 

Så om jag ansöker om ändring i mitt nuvarande, och anger att jag vill ha MMSI-nummer för en fast, anger båtinfo men nämner inget om kajaken, så borde det väl bli rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det borde bli rätt om du får ett nytt MMSI nummer till den fasta. Till den bärbara har du ett MMSI nummer om du skaffar en handapparat med DSC, så länge den inte har DCS så spelar numret ingen roll för det syns aldrig.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...