Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
decahb

Tips på var jag kan ta el till plotter

Rekommendera Poster

Hej
Behöver lite tips på vart jag kan ta elen till min plotter som jag skall montera. Har en utterns S51. 
Verkar ju onödigt att dra kablar till batteriet, det jag funderar på är att vara lat och ta ifrån 12v uttaget 

Funkar det och splitta den kabeln alltså från 12v , eller kan jag ta från "centralen" med säkringar, Se bifogade bilder.'

 

Tacksam för lite tips...

IMG_5525.jpeg

IMG_5524.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F4, F6 eller F8 verkar ju logiskt kan man tycka.

F4 och F8 verkar ju vara "blinda" så varför inte F6?

 

Helt utan kunskap om om din båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F6 är nog tänkt för just navigationelektronik. Där har du plus.

Sedan får du leta upp en minusanslutning någonstans också, annars funkar det ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-09 vid 17:48 skrev Georg_Ohm:

F6 är nog tänkt för just navigationelektronik. Där har du plus.

Sedan får du leta upp en minusanslutning någonstans också, annars funkar det ju inte.

Det är ju lite det som är bekymret, åtkomsten/tillgängligheten är väldigt begränsad. Hittar inte plinten där minus är kopplad. Frågan är om man kan koppla på minus på en mer tillgänglig installation såsom etc 12v/cigarettuttaget ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev decahb:

Det är ju lite det som är bekymret, åtkomsten/tillgängligheten är väldigt begränsad. Hittar inte plinten där minus är kopplad. Frågan är om man kan koppla på minus på en mer tillgänglig installation såsom etc 12v/cigarettuttaget ?

Ja det är klart att du kan koppla in dig på minusanslutningen där. Strängt taget skulle du kunna ta plus där också. Minus brukar vara anslutningen i periferin plus brukar vara den i mitten på dessa cig.tändarkontakter. Men det blir ju bättre att använda F6 som är avsedd för att koppla in navigationsutrustning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...