Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jojosurf

Vandringskläder som seglingskläder?

Rekommendera Poster

Jag har all vandringskläder som underställ till skaljacka/byxa så att jag kan vara ute i ca -10 grader.

Jag har vandrat i många år så jag har bra med kläder.

 

Jag undrar om det går bra att använda de vandringskläder som seglingskläder vid segling i öppet hav som t.ex Stockholm till Gotland?

Eller är riktiga seglingskläder ett måste? och varför?

 

Tacksam få hjälp.

 

/Joel

 

Ps. Seglarstövlar ska jag naturligtvis köpa.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av den typen av segling, men generellt vill jag ha kläder som har förhållandevis grovt och tåligt tyg ytterst, för att klara av alla vassa saker på en segelbåt. Många fritidskläder verkar ha ett yttre skikt av väldigt mjukt och tunt syntettyg som ser ut att kunna rispas sönder på nolltid.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid bra väder kommer det funka utmärkt, vid dåligt väder typ regn och blåst kommer du förmodligen frysa och vara ganska eländig.

 

Min erfarenhet är att plagg med grovt, rivsäkert och ganska stelt ytterskal är bäst, det grova materialet gör att plagget inte ligger klistrat mot kroppen även om det är blött och blåsigt, avgörande för välbefinnandet på långa bogar i regn och blåst.

 

Jag har ett Henri Lloyd Gore Tex Ocean Technology som pensionerades efter 22 års flitig användning, fortfarande mycket bra och fullt fungerande, men den gula färgen är litet omodern och har blivit litet solkig med åren, går inte att tvätta rent.

 

Det dyraste och bästa plagg jag någonsin köpt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att byxor som andas, något jag föredrar att ha för vandringar för att vara torr, släpper in fukt om du sitter på t.ex teak. Vattenångan kan gå åt båda håll och sitter du på något fuktigt så kan plagget lika gärna försöka hålla underlaget torrt (beror på vilken sida ångtrycket är som störst).

 

Det kan alltså vara att föredra att ha något typ galon på ändan så att man håller sig torr, men det är bara att testa hur bra det fungerar med dina kläder 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget måste. Gäller det en enstaka översegling går det fint med nästan vad som helst. Gäller det kappsegling där gränserna töjs och mycket tid kanske tillbringas på railen är kläder designade för ändamålet en klar fördel. Seglingen blir lite mer njutbar om man är varm och torr. Inte minst uppskattade jag muddar med vattenlås. Stora reflexer är tryggt på natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert långt med dina friluftskläder, det är ju synd att behöva köpa en ny uppsättning direkt. Men om du seglar mycket framöver så kommer du nog att vilja ha ett annat yttre lager som tål vatten bättre. Du har normalt inget behov av andasfunktionen i en båt eftersom du sitter still, utan är bättre hjälpt av ett riktigt galonställ, som både är helt vind- och vattentätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vandringskläder funkar säkert bra, brukar ju ha rumpförstärkning på byxorna eftersom man vill kunna sätta sig ner när man rastar.

 

Det viktiga är väl att man har rörlighet, och det har man ju, att man inte blir kall när man inte rör sig och att kläderna tål vatten. Rätt samma som för vandring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det regnar mycket eller stänker in vatten i båten hela tiden så är bra kläder som inte släpper in vatten skönt att ha. Man sitter ofta och att då framförallt ha byxor som släpper in vatten genom materialet är ingen höjdare. Vandringskläder kanske fungerar, prova gärna. Galonkläder eller speciella seglarkläder kan man införskaffa om man kommer att segla ofta. 

Jag använder ofta mina Sarekstövlar på segelbåten vilka fungerar utmärkt samt tycker att lite grövre seglingskläder som tål lite tuffare tag är sköna att ha när man seglar ofta.

Samt under vattentät jacka, byxor och stövlar vid kyligare väderlek är det skönt att ha plagg av merinoull vilka även värmer om de blir fuktiga.

   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev per_62:

Galonkläder

Vi köpte försvarets gamla regnställ för 20:- kronor styck på ÖB när de fortfarande sålde överskottsmatriel.

De kanske inte är så trendiga, men funkar utmärkt så länge man inte måste anstränga sig för då blir man genomblöt inifrån...

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Vi köpte försvarets gamla regnställ för 20:- kronor styck på ÖB när de fortfarande sålde överskottsmatriel.

De kanske inte är så trendiga, men funkar utmärkt så länge man inte måste anstränga sig för då blir man genomblöt inifrån...

 

 

De säljs på den lokala "skroten". Jag köpte ett ställ för ett antal år sedan.  Jackan har gått hädan men brallorna, modell snickarbyxor, används flitigt.

Vi betalade lite mer, 30:- plagget.

 

De är helt enkelt fantastiska!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

De säljs på den lokala "skroten". Jag köpte ett ställ för ett antal år sedan.  Jackan har gått hädan men brallorna, modell snickarbyxor, används flitigt.

Vi betalade lite mer, 30:- plagget.

 

De är helt enkelt fantastiska!

Vi håller ju till på solsidan så slitaget blir inte så stort. ;)

 

(På något vis känner jag att jag kommer att få äta upp det jag just skrev.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Mackey:

Vi håller ju till på solsidan så slitaget blir inte så stort. ;)

 

(På något vis känner jag att jag kommer att få äta upp det jag just skrev.)

Jag låter det snällt och stilla passera...ungefär som man gör när ett litet barn säger något det inte riktigt har koll på... ;)

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Blöteborgare har jag köpt en del av ett norsk märke som heter "Marin Alpin", min tolkning är att kraven i fjällen och till havs påminner om varandra.

 

Bor man på baksidan krävs tydligen inga regnkläder, tur för er när torkan sätter in i sommar för då växer inte gräsmattan medans ni är på semester😇

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev skippeer:

Som Blöteborgare har jag köpt en del av ett norsk märke som heter "Marin Alpin", min tolkning är att kraven i fjällen och till havs påminner om varandra.

 

Bor man på baksidan krävs tydligen inga regnkläder, tur för er när torkan sätter in i sommar för då växer inte gräsmattan medans ni är på semester😇

Det gäller ju framförallt att man trivs i att bära kläderna ombord, eller om det nu är utefter vandringsleden. Jag har ett par jättefina seglarjackor av kända fabrikat, som känns otympliga att bära ombord, visst regn- och vindtäta med smarta regnskyddade fickor vattentäta muddar i ärmarna och en bra kapuschong. Men trots korrekt storlek är jackan stor och jag känner mig hämmad att röra mig ombord med den på.

 

Numera har jag ofta en vindtät fleecetröja som jag kompletteras med en tunn regnjacka och tunna regnbyxer att dra på utanpå jeansen vid behov. 
Man måste ju även kunna bära en flytväst och ibland även en sele, och det måste man ju ta med i beräkningarna. Det där seglarjackorna jag äger funkar dåligt ihop med flytvästen, vilken får mig att tro att dom ör bättre att bära på strandpromenaderna i Marstrand och Sandhamn för att visa sin tillhörighet och status.

 

Ombord under nederbörd har jag högskaftade stövlar på mig ombord, och vid promenad i land. Men dom är inte så bra iland om underlaget är någonting annat än betong eller asfalt, dom funkar dåligt på grusvögar och skogsstigar. Då har det någon gång medförts gröna ”vildmarksstövlar” dessa är ypperliga iland under regniga hundpromenader, men näst intill värdelösa ombord, särskilt som det grova mönstret släpar med sig en massa bös ombord.

 

Sydväst avskärmar ju då regndlödet ovanifrån, basebollkeps ombord tycker inte jag är någon hit, då dess skärm kan utgöra ett vindfång som blåser den överbord.

 

Nu navigerar jag synnerligen väderskyddad motorbåt, så den där uniforma seglargarderoben är mer till besvär än till nytta för mig, men det hade nog varit annorlunda om jag haft traditionell segelbåt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips bara, kolla dragkedjor och andra eventuella metallföremål och risken för att de ska repa gelcoat/trä. Jag använde ett par vandringsbyxor som fungerade utmärkt tills jag råkade göra en djup repa  med ena dragkedjan över rumpfickan då jag gled ner i soffan (via en vägg) under en stökig segling.

 

jag har sedan rivit loss alla sådana dragkedjor och sytt igen. Funkat utmärkt sen dess.

 

/J

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi valde upplåsbar flytväst var risken att skada inredning med metallringar en viktig aspekt, blev

blev Spinlock med mjuk ring för säkerhetslinan som vi kopplar på däck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev skippeer:

När vi valde upplåsbar flytväst var risken att skada inredning med metallringar en viktig aspekt, blev

blev Spinlock med mjuk ring för säkerhetslinan som vi kopplar på däck.

Vi har övergett uppblåsbara flytvästar vars funktion blir mer och mer osäker vartefter åren går, prylar i båten brukar ju bli rätt gamla, traditionella seglarvästar är funktionssäkra i alla lägen även om dom kanske inte är lika bra som en fullt fungerande uppblåsbar väst, äpplen eller päron, det är frågan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

SSRS besättningar kör oxå med traditionella flytvästar idag, tyvärr med metallringar.
image.png.51d901d36d926d7bd070d9be0a5f611a.png


Vi köpte 2 st Spinlock 5D inför Skottlandseglingen, ingår huva som skydd vid stormig sjö, kompletterade med AIS/VHF sändare.
 

Övriga västar ombord är traditionella , i år skall jag köpa nya färgstarka med grenband utan "metallringar", får se om det går att få med "mjuk ring" till säkerhetslinan.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm har många bra tips, för min egen del har jag ett utmärkt seglarställ av fint (och dyrt) fabrikat men jag har också ett par enkla regnbyxor och jacka ifall det bara regnar lite eller man ska vara ute en begränsad tid. 

Det skiljer sig lite i rörelsemönstret mellan vandrare och seglare. En vandrare rör sig oftast med armarna nedåt och sitter inte still i regnet speciellt mycket. En seglare däremot sitter mycket och vattnet kommer inte alltid uppifrån, man höjer armarna uppåt i vissa arbetsmoment, då ska regnkläderna vara täta också i ärmmuddar och kanske runt stövelskaft.

För en vanlig semesterseglare kanske man inte behöver satsa på värsta dyraste seglarstället, man kan ju istället välja att ligga i hamn dom värsta dagarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog bara provat, helt enkelt. 
Stuckit ut en dag i regnet för att se om grejerna funkar. 
Behöver ju inte vara svårare än så, eller?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev skippeer:

När vi valde upplåsbar flytväst var risken att skada inredning med metallringar en viktig aspekt, blev

blev Spinlock med mjuk ring för säkerhetslinan som vi kopplar på däck.

Hur skadas inredningen av en flytväst?

Jag tycker det brukar vara inredningen som skadar mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med vandrings kläder i gotetex packlite i halvstökigt väder och de funkar inte alls. Blir man översköljd av en våg är man blöt in på kroppen. Sitter man på blöta bänkar i sittbrunnen så går det snart genom och som tidigare nämnts rinner det in i ärmarna då de inte har vattentäta muddar. 
 

Nästa gång använder jag skidkläderna istället. De är gjorda för en miljö mer lik havet och betydligt kraftigare än vandringsgrejerna. 
 

Friluftsbyxorna är perfekta när det är bra väder dock. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjäll klättrings kläder borde vara bra också tror jag för de är slitstarka och vattentäta.

 

Det jag gillar med vandringskläder/fjällsklättringskläder är att de har dragkedja under armar och på sidorna av byxor och är perfekt ifall man vill vädra lite ifall det skulle bli varmt. Man kan bli svettigt vid kappsegling och då är det bra med sådana dragkedja. Seglingskläder verkar rätt varma och vad jag sett inte vidare på att vädra om det skulle bli varmt (rätta till om jag har fel för jag har aldrig testat dem). Med vandringskläder kan man vädra genom att öppna dragkedjan under armar och vid sidan av byxor. 

 

Någon som vet att kappseglingskläder har bra ventilation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Fantasia said:

Jag har provat med vandrings kläder i gotetex packlite i halvstökigt väder och de funkar inte alls. Blir man översköljd av en våg är man blöt in på kroppen. Sitter man på blöta bänkar i sittbrunnen så går det snart genom och som tidigare nämnts rinner det in i ärmarna då de inte har vattentäta muddar. 

Jag tror inte heller packlite och andra lättviktsmembran för vandring blir särskilt långlivade mot båtens halkskydd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att byxor designade för vandring oftast är lägre och lämnar en glipa när man sätter sig. Likväl muddarna i jackan där vatten rinner in. Huvan på jackan är en annan sak som brukar skilja då de ofta är små och tajta samt med "fönster" på seglingskläder samt så är ofta kragen högre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...