Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Broljung

Bilder Mirall och Riwall

Rekommendera Poster

On 7/26/2021 at 11:32 PM, Broljung said:

Här har inte hänt något på länge. Tänkte uppdatera med mina nya vinter projekt i båten. 

 

Skall byta motor till en cummins Qsd 2.8 230hk. Från 2008. Detta är ju en common rail diesel och kommer ge mig en mycket bättre effekt och ekonomi i båten.

 

Nästa sak att ta tag i är att bygga om inredningen på BB sida och göra en midcabin under soffan. 

 

Bild på nya motorn 😃

20210726_231456.jpg

20210726_231446.jpg

Fräckt! Nu börjar du komma upp i mina hästar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A jusst de. Hur många hästar hade du i din? Vad gör de i fart ungefär? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!! är ny här och råkade bli ägare av en Mirall 26 för nå vecka sedan. precis innan -15 grader så han bara få hem den och inte hunnit gå igenom den ordentligt. mer än att jag vet att det är ett renoverings projekt.. inte oöverkomligt men en hel del att göra:D hihi

 

är en med flybridge och inget jag sett är vanligt på den lilla information jag hittat på nätet.

och lite annorlunda invändigt.

lägger upp 2 bilder 

Mirall26.jpg

Mirall26 3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-10 vid 13:39 skrev Jimmybr:

Tjenare!! är ny här och råkade bli ägare av en Mirall 26 för nå vecka sedan. precis innan -15 grader så han bara få hem den och inte hunnit gå igenom den ordentligt. mer än att jag vet att det är ett renoverings projekt.. inte oöverkomligt men en hel del att göra:D hihi

 

är en med flybridge och inget jag sett är vanligt på den lilla information jag hittat på nätet.

och lite annorlunda invändigt.

lägger upp 2 bilder 

Mirall26.jpg

Mirall26 3.jpg

Hallå. Trevligt att fler köpt Mirall båtar. 

Roligt att se någon som är lite annorlunda byggd en majoriteten. 

Jag skulle säga att det är ganska vanligt med flybridge. Kommer ut fler med fly på blocket än det gör utan. 

Vad sitter det för motor i din?

Har du möjligen fler bilder på inredningen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en B30 motor i den.

följde med ett 250 och ett 270 drev. men proppaxeln på 270drevet är böjt..

är i funderingarna på att byta ut motor och drev.. lättare sagt än gjort..

20211120_134207.thumb.jpg.7c7903b2d144ed5ade1ccc0ab00ba168.jpg

20211120_135524.thumb.jpg.7050c4584b10f6997807c2a74ddbe5d0.jpg20211120_135502.thumb.jpg.1408b239ab68b5928bc8023a2443886b.jpg

bilderna är tagna när jag var och kollade på den. den är flyttad hem och täkt med stor press..

men jag måste prioritera den andra båt vi har denna vår, så den kan säljas för att få Mirallen i sjön 2022:D väldigt mycket att göra tills dess. men det kommer att bli ett "flytande projekt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut med skjutdörr på akter däcket. Bra sikt bakåt då när man kör. 

Det är lite att göra med den ja. När jag köpte min va den också ganska risig. Jag uppdaterar den lite hela tiden, så jag har också kallat den för flytande objekt.

 

Just nu håller jag på att bygga om inredningen, höja soffan på BB sida så vi får en koj, (midcabin) till barnen. Det blir bra mycket trevligare med en högre soffa.

Nytt bord blir det också.

Bifogar några bilder på det. 

PSX_20220106_215946.jpg

PSX_20220106_220430.jpg

PSX_20220106_220038.jpg

PSX_20220106_220344.jpg

PSX_20220106_220557.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul det blir ju skit snyggt!  en extra koj är något vi behöver med. har 3 ungar. tjej på 7 och 2grabbar på 3år.

kul och se hur det blir för dig kanske jag kan få lite tipps och knep. :D

 

och snyggt bord!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag va inte ute efter extra kojer utan att slippa bädda ner bordet var natt.

Nu har jag nästan blivit klar. Jag blev mycket nöjd. Speciellt med att soffan kommer högre upp nu. Så man ser i dom stora fönstren.

PSX_20220108_161317.jpg

PSX_20220108_161159.jpg

PSX_20220108_161107.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt Jobbat!!

 

Japp jag kommer att stjäla din lösning!!! kommer dock att flytta mitt kök ut på aktern igen.

och vid höjning av soffa så kommer det ändå täckas där jag har glas, då kan jag lika väl sätta dit köket och täcka baksidan av soffan! 

Tack för iden!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men jag måste först få i en ny motor och drev.. kommer att kosta.. 

ska fixa färdigt våran andra båt först. lite små saker kvar som inte hans med förra vintern innan den åkte i sjön. sen när den är såld så går "alla de pengarna" till ny motor/drev och allt där till.

 

jag är sugen på diesel motor och tänkt mig

D5244T4 motor från 06- V70 diesel går att få ur 260hk 543nm utan problem och de är billiga att köpa begagnade från skroten.

ca 10-13 000 för motor och sedan 

11 000 för styrenhet med digitala visare till surfplatta.

Sedan tillkommer det massa extra så klart

 

hade tänkt tillverka värmeväxlare själv har grov koppar/brons rör med kylflänsar på20211222_135440.thumb.jpg.0dc4fd8a16fbeddc58c135ff0b9fb282.jpg

 

Redigerad av Jimmybr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-08 vid 16:45 skrev Jimmybr:

men jag måste först få i en ny motor och drev.. kommer att kosta.. 

ska fixa färdigt våran andra båt först. lite små saker kvar som inte hans med förra vintern innan den åkte i sjön. sen när den är såld så går "alla de pengarna" till ny motor/drev och allt där till.

 

jag är sugen på diesel motor och tänkt mig

D5244T4 motor från 06- V70 diesel går att få ur 260hk 543nm utan problem och de är billiga att köpa begagnade från skroten.

ca 10-13 000 för motor och sedan 

11 000 för styrenhet med digitala visare till surfplatta.

Sedan tillkommer det massa extra så klart

 

hade tänkt tillverka värmeväxlare själv har grov koppar/brons rör med kylflänsar på20211222_135440.thumb.jpg.0dc4fd8a16fbeddc58c135ff0b9fb282.jpg

 

Okej roligt att inspirera andra. 🙂 spännande. En Volvo D5 är bra motor i bilarna. Men den marin konverterade modellen Penta D3 har varit lite klen i båtar. Man skall inte ha för stor propeller så ni motorn går för tungt. 

Jag är inte riktigt med på hur du tänkte med värmeväxlare. Luftkyld?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm klen... det var ju inge roligt att höra.. får kanske tänka om då..

får söka lite vidare och se vart det leder. men att det var en Penta D3 viste jag inte..

 

nä inte luftkyld tanken var att sätta flänsade röret/rören i ett större.

och låta sjövatten gå invändigt i flänsade och vattnet från motorn gå på utsidan av flänsade för att inte samla skit/slam lika lätt.. det är tanken men jag har inte kommit så långt på det, mer än i drömmarnas värld där allt är möjligt och man kan allt HIHI :D 

 

Jag bytte ut värmesystemet i huset och den på bilden har suttit i cistern tanken för att växla värme.. så jag tog den som bra att ha :D kanske jag kan få till nu.

 

jag jobbar på en CNC verkstad så jag kan skapa de kopplingar/ändlock jag behöver och det går att räta ut koppar röret sätta upp i svarven och svarva rent i ändarna och kanske även oringsläpp.

något får jag ihop men jag måste skissa lite och planera och försöka räkna på hur stor den behöver vara för att fungera.

 

Hur går det med din nya motor? nyfiken på det jobbet! kan du inte försöka lägga upp bilder och förklara lite vad du gör? och hur har du tänkt med motorstyrning? allt analogt eller blir det digitalt?

 

Jag försöker samla så mycket information som möjligt nu. och kommer att dra igång projektet i sommar...  :D 

 

 

20211222_135516.jpg

20211222_135444.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då förstår jag hur du har tänkt. Jag tyckte röret såg större ut på bilden. 

Det blir nog en bra lösning. Praktiskt att jobba med CNC fräsar när man skall bygga motor delar. 😁

 

Angående motor bytet får jag se närmare till våren om jag får tid med det. Jag har väldigt mycket att göra på jobbet och hemma nu.

 

Men jag kommer att köra på Mercruisers original smart craft instrument, det är digitala klockor som man kan läsa soppa förbrukning mm i. 

Drevet använder jag samma som jag har i dag. Bravo 3 duopropp.

Motorstyrning är cummins Qsd commonrail.

 

Nu skall jag snart sjösätta igen och se vad den nya bottenfärgen gör för skillnad. Har målat med Silic One Hempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sedan någon uppdaterade nu. Här kommer bild från helgens tur. 

IMG_20220418_172644.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va härligt det såg ut!! Längtar tills min hamnar plurret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du redan är igång BroJung! Mina projekt i år är att montera bort allt från kabintaket och montera en targabåge, mest för att få bättre sikt framåt från däck. Sen har jag faktiskt köpt en bogpropeller som jag hade som ambition att montera in men rädd att den knappt hinner komma i vattnet om jag ger mig på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-22 vid 08:32 skrev NicB:

Härligt att du redan är igång BroJung! Mina projekt i år är att montera bort allt från kabintaket och montera en targabåge, mest för att få bättre sikt framåt från däck. Sen har jag faktiskt köpt en bogpropeller som jag hade som ambition att montera in men rädd att den knappt hinner komma i vattnet om jag ger mig på det.

A det är härligt att åka ut. Det har blivit några dags turer med familjen men inga övernattningar ännu. 

 

Jag sjösatte i januari i år, så den inte skulle stå i vägen på jobbet. 

Ska upp en gång till och göra klart lite smådetaljer bara. 

 

Det låter som bra uppdateringar. Bog är ett bra hjälpmedel, det som tog längst tid för mig va att bygga om inredningen i fören. Finns en separat tråd om det på forumet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, Broljung said:

A det är härligt att åka ut. Det har blivit några dags turer med familjen men inga övernattningar ännu. 

 

Jag sjösatte i januari i år, så den inte skulle stå i vägen på jobbet. 

Ska upp en gång till och göra klart lite smådetaljer bara. 

 

Det låter som bra uppdateringar. Bog är ett bra hjälpmedel, det som tog längst tid för mig va att bygga om inredningen i fören. Finns en separat tråd om det på forumet. 

 

Jasså det är din båt med den fina bildserien. Jag köpte ett 125mm set så jag verkar få plats under golvet utan att behöva bygga om 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ny vinrer och det har blivit lite grejande med båten. 

Har målat alla rutramar med en plasti dip färg i förhoppning av att det ska bli tätt.

Tapetserat och håller på att snygga till mer inredning i båten. Det är alltid något att göra. 

20230106_203525.jpg

20230106_163809.jpg

20230106_202637.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnyggt med rutorna! Hoppas det sitter, alltid svårt på aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A jag blev väldigt nöjd med utseendet på båten. 

Men tyvärr blev den jnte tät i rutorna ☹️

Kan inte förstå vart det kommer in så mycket vatten. 

Men men jag får fortsätta leta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag va de sjösättning för säsongen 23 😀

Denna veckan han jag göra om elen i batteribanken, serva drevet, montera huvudbrytare som aldrig funnits i denna båt. 

Känns nu bra att ha den i sjön igen 🛥

20230303_172714.jpg

20230303_152435.jpg

20230303_164743.jpg

20230303_164747.jpg

20230303_164842.jpg

20230303_164922.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, så snygg den ser ut! Och verkligen fint med den upphöjda dinetten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev jmwa:

Grattis, så snygg den ser ut! Och verkligen fint med den upphöjda dinetten!

Tack 🙂 jag blev jätte nöjdhet det. Samt barnen som fick en egen koj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...