Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Alternativ för motorupphägning md5?

Rekommendera Poster

Det är dags att byta motorupphägnings- gummikuddarna på min md5b,  i en maxi 77. 

Totalt verkar det finnas två kuddar på motorn och en kudde på s-110 drevet.

De två kuddarna som sitter på motorns framsida är sådana här: 

Länk

 

Då de är väldigt dyra (1800kr st!) försöker jag nu se mig om efter billigare alternativ. 

Marinexpress.se säljer även dessa för 325kr st: Länk

 

Kollar man upp artikelnumret på Volvo pentas sprängskiss verkar den vara avsedd att monteras på motorns baksida, vilket kanske gäller för båtar utan segelbåtsdrev? 

Men på drevdelar.se säljs samma kudde som "Gummikudde främre md5". Den är dock 40mm hög vilket jag tror säkert hälften så kort som de som sitter där idag. Söker man runt på bilder efter md5or ser man dock att olika kuddar förekommer, på md5a har jag hittat en bild med runda kuddar som är väldigt lika det billigare alternativet, kanske rent av samma? Så någon som vet om dessa kan användas istället för de dyra? 

Eller vet någon om de finns en universal modell eller kanske från en bilmodell som jag kan köpa istället? 

 

Tack 

Screenshot_20210408-195203_OneDrive.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuntze & Co kan säkert få fram nya gummikuddar till din motor till 1/10 av kostnaden för orginalkuddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorfästen ska både minska vibrationer o stomljud från motorn till skrovet och hålla motorn på plats vid t.ex. grundstötning. Det är en klump på över 100 kg som kommer farande om kölen tar tvärstopp.

 

Om gummit är för hårt så riskerar du att det blir en olidlig ljudnivå i skrovet från vibrationer. Formen på fäster är nog viktig för att kunna ha ett lite mjukare gummi och ändå ta upp vridningar.

 

Pentas orginalfästen har nog en betydligt bättre förmåga att hålla motorn på plats vid vridningar och grundstötning än ditt föreslagna lågprisalternativ.

 

Jag hade den lilla runda modellen som fästen till en liten tvåtaktsinombordare men de släppte ibland i vulkningen och fick bytas ut. Om det var bottenkänningar eller motorns vridning som skadade fästena vet jag inte.

 

En alternativ väg är att leta motorfästen till andra märken och med ungefär samma motorvikt. Ett exempel är detta fäste för 750:- till Yanmarmotorer som kanske kan vara en fullgod ersättare för Pentas dyrmodell (har inte kollat höjder o liknande men se det som ett exempel).

https://wasayachts.eu/shop/begagnade-produkter/drev-och-drivlina/anslutningsdetaljer-drev-och-backslag-motortassar/gummi-element-yanmar-motorer-nr-709/

 

PS: Kuntze har många bra gummidetaljer men är nog inte det första stället jag skulle leta motorfästen hos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

PS: Kuntze har många bra gummidetaljer men är nog inte det första stället jag skulle leta motorfästen hos.

Många anlitar ju företaget när det gäller vibrationsdämpning och jag tyckte de var seriösa och gav intryck av att ha koll när de beräknade gummikuddar till min MD11.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Drev eller rak axel? 

 

Har du rak axel, så måste motor och backslag linjeras mot axeln. 

Därför är kuddarnas färdiga höjd på plats av stor vikt.

Eller om man så vill, motorns höjd och inriktning i förhållande till skrovet. 

 

Sätt absolut inte i nya kuddar, som är högre än de gamla! 

Om det nya är lika eller något lägre är perfekt. För då kan man lägga in typ U-formade brickor, så att inriktningen blir optimal. 

 

De som fixar hjulinställning på i vart fall äldre bilar, typ Saab V4, 99 och 900, har sådana brickor av varierande tjocklek. De är gjorda för två skruvar med ett centrum avstånd på dryga 10 cm. Bara att kapa, så har man två, med typ handtag för enkel montering.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Drev eller rak axel?

Du läste bara rubriken va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, nä, nä... Den gick inte🤣

 

Men si. 

Läste i natt. 

 

Nu typ sju timmar senare, så svek minnet... För gamlingen. 

 

Ursäkta bedrövelsen. Mest bedrövad själv dock att behöva krypa till korset. 

 

- Men kanske ändå till nytta för nån annan, som läser rubriken, i jakt på.... 

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta begagnade,  Davids mekaniska i Göteborg ( bakom bilprovningen i aröd, hisingen) om firman finns kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Leta begagnade,  Davids mekaniska i Göteborg ( bakom bilprovningen i aröd, hisingen) om firman finns kvar...

Gummit i motorfästena sjunker ihop o hårdnar med åren så att handla gamla sådana är nog ingen bra idé. Då kan TS nog behålla sina gamla fästen istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

råkade se det här inlägget några år senare men eftersom jag fixade detta problem redan 2016 så kan jag ju åtminstone dela med mig.

 

Det gick utmärkt att köpa några motorkuddar på skruvat.se för 46 SEK (passar Audi 80 m.fl) som kunde moddas till att passa och md5 an går utmärkt med dessa.

Jag har laddat upp 2 bilder, dels motorkudden och namnet på filen är OEM nr (823199381B) för detaljen så ni kan hitta den på ställen som autodoc  skruvat osv. samt bild på mina modifierade underdelar.

Motorkudden har 2 st M8 gängade stänger som sticker ut. Den på ovansidan passar precis att skruva på den fingängade grova bulten som sitter uppåt mot motorn. Den har invändig M8 gänga i botten.

På undersidan finns en annan M8 som sticker ut och man får då modifiera sin gamla underdel så att man kan få plats med en mutter. Ni kan se mina rödmålade fästen, ovan och undersida. Eftersom motorkudden har 2st små vårtor på undersidan så gjorde jag små sidospår på "överliggaren". Den senare har hål för M8 och sen finns det en mellanbit för att få tillräcklig höjd för muttern. De 2 understa bitarna måste borras rätt stort hål för att muttern skall få plats. Efter att bitarna är klara får man kapa av det som sticker ut på den undre M8 bulten.

Alltså några väldigt enkla raka svetsar i tjockt material samt borrade hål sparar åtskilliga tusenlappar.

Sist bör jag tillägga att när bitarna skulle monteras var det tajt kring motorn då dessa gummikuddar är lite bredare än original så jag fick ta fram vinkelslipen och skala av 5mm per kudde på insidan. Det var huvudsakligen utstickande plåtkant så kudden tog ingen skada och gick därefter fint att montera.

Passa på att köpa extra kuddar så ni har reserv eftersom frakten ju är det dyraste 🙂

Lycka till

20160820_231303.jpg

823199381b.jpg

Redigerad av Laurin26
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört många år med en md5 + 110s med den billigare varianten som Marinexpress säljer. Fungerar alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det var ett tag sen.

Dom som jag kallar M8 gängade utsticken var nog faktiskt M10 om nu någon skulle reagera på detta. Vidare finns det ju massor med modeller som kan funka. Jag valde denna för den liknar originalet mest (som jag kunde hitta alltså) och var väldigt prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...