Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ewassing

Tips kring prisvärd familjebåt

Rekommendera Poster

Många tipstrådarna har några år på nacken så jag börjar en ny.

 

Jag och sambon är ute på båtjakt men det minst sagt en djungel av båtar och märken därute… Jag har lite koll med betoning på lite. Tips är därför välkomna!

 

Våra förutsättningar:

Barn: 3 st, 6, 3 och 0 år gamla.

 

Budget: 150 0000-250 000 kr, får absolut inte vara mer än det övre spannet…

 

Var ska båten ligga?: Vallda Sandö på västkusten

 

Båtvanna: Här skulle jag kunna skriva hög men lutar åt låg. Har haft båt länge men det är en liten Bever 410 som jag och brorsan haft på östkusten i Bråviken. Helt andra förutsättningar på västkusten med öppet hav och såklart en betydligt större båt.

 

Vad ska vi ha båten till?
Dagsutflykter för sol och bad och när barnen är lite större för vattenlek. Båt som går att sova i får vänta tills barnen är mycket äldre eller flyttat ut 😉

 

Vilken typ av båt har jag snöat in mig på?

Känns som en Bowrider vore det bästa alternativet. Bra med sittplatser både bak och fram och enkelt för barnen att röra sig runt i. Det verkar ha hänt en hel del på båtmarknaden från ca 2015 när det kommer till design och smarta lösningar. Så kanske att båten ska vara max 5-6 år gammal. Här kan jag dock vara ute och cykla.

 

Vilka märken?
Har mest kollat på Bella 550 BR och Yamarin 58 BR. Bellan ser ju verkligen trevlig ut men lär nog vara svår att få tag på inom budgeten. Men det är ju här som jag behöver tips, såklart finnas det mer att hålla koll på men frågan är vad…?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i ungefär samma situation som er förra året, fast jag har två barn och typ totalt novis på sjön.

 

Eftersom begagnatmarknaden var så het förra året, och verkar bli så i år också, så märkte jag att det var svårt att låsa mig vid en speciell modell. Jag gjorde helt enkelt en shortlist på båtmärken/modeller som jag trodde hade hyfsat andrahandsvärde och hamnade i rätt priskategori, ålder, storlek och attribut. När det väl kom ut ett objekt på blocket/handlare var det bara att hugga som en kobra.

 

Jag hamnade precis som ni på en bowrider i 5-6 m klassen i prisklassen 200'-250' och inte äldre än 2015.

Kollade i princip bara skandinaviska båtmärken som :

Yamarin, Bella, AMT, Uttern, Finnmaster, Nordkapp...och kanske någon mer som jag glömt.🙂

 

Det landade i att jag köpte en AMT 185 BR från 2015.

Eftersom det är min första båt har jag noll och inget att jämföra med, men är så här långt nöjd med mitt köp.

 

Positivt med båten:

+Skönt med dubbla pulpeter som skydd mot vinden, de ger dessutom mycket stuvutrymme

+Många sittplatser, har varit ute 4 vuxna och 4 barn utan några problem

+Kapell, har inte använts som skydd för regn, men som solskydd. På mitt kapell kan man ta bort bakstycke och sidostycken så att det blir typ en biminitop. Med en sådan här båt är man ju gärna ute när det är som varmast, och då var det jätteskönt att kunna gömma sig själv och småbarn från solen. 

+Vattenskidstång, skönt att hålla i om man badar från båten och underlättar om man ska dra prylar efter båten.

 

Minus:

-Liten tank, ynka 60 liter.

-När alla dynor är på plats är det stört omöjligt att komma ur/i båten utan att kliva på någon dyna.

 

Tips: Lägg till 5'-10' utöver båtköpet till saker ni behöver. Nu köper ni ju begagnat, så det kan ju hända att ni får en komplett båt, men jag var tvungen med att komplettera med allt. Sjökort, fendrar, tampar,  båtshake osv.  Båtprylar är dyrt och det drar tyvärr iväg när det är många saker som ska inhandlas.

 

Jag köpt en sådan där tube med plats för två som badleksak.

Ungarna tycker att det är jättekul! 6 åringen kan säkert åka själv med en kompis och 3 åringen kan du ta som ursäkt att få åka med själv.🙂

Man behöver ju inte åka många knop för att barnen ska tycka att det är spännande.

 

Lycka till med båtköpet!

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Yopphedi för mycket bra input! 

 

Har också varit inne på att göra just så som du beskrev men det blev ännu tydligare nu att det är så man måste göra. Som du är inne på så går ju båtarna snabbt idag, alla har upptäckt båtlivet samtidigt.. 

 

ATM verkar onekligen som en toppenbåt. Hade inte den på radarn alls så den läggs till nu :)

 

Roligt att du är nöjd med ditt köp.  Tror också vi börja med vattenlekerna redan i år ;) 

 

Blir att sätta sig ikväll nu med ett exceldokument och börja fylla i fakta kring olika bowrider modeller. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AMT byggde förut båtar av vissa modeller till Yamarin så även om man kanske inte känner igen märket så har de gjort båtar ganska länge. Och bra båtar!

Har själv en Yamarin 490 som AMT har tillverkat. Haft den sen ny 2000 och är enbart nöjd. 
Har iofs aldrig varit ute med en av AMTs egna båtar men vad jag hört har de behållit samma kvalitet som när de byggde åt Yamarin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...