Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Cobalt233

Termostat Sjövatten ”Höja”

Rekommendera Poster

Läste någon annan tråd där det tipsades om att om man endast kör i sötvatten så kan man byta till en termostat som öppnar vid högre temp. 
 

Fråga 1.

Jag har en insprutnings motor. (7.4GI PWTR) Funkar det att byta termostat eller kommer datorn få fnatt av dom nya temp värdena?

 

Fråga 2. 
Oem termostaten (3853983)(sjövatten) öppnar vid låg temp.

Termostaten i färskvatten har jag förstått öppnar vid högre temp än sjövatten system.

 

Är färskvattens termostat (3831426)av samma modell som min oem sjövatten (3853983)?  Så jag kan byta rakt av eller vet ni någon annan som passar?

 

Fråga 3.

Finns det några nackdelar att höja motor tempen för mig som endast kör i insjöar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte blandat ihop begreppen lite.?

Att man skulle kunna höja tempen på motorn för att man kör i sötvatten har jag aldrig hört om, förstår inte heller varför. Däremot om man installerar en sötvattenkylning ( ett slutet glykolblandat kylsystem) på samma motor så skall termostaten bytas, gärna också tempgivaren, eftersom glykolblandingen har högre kokpunkt än rent vatten, salt som som sött. Då motorn mår bättre av en högre drifttemperatur är det bra att låta den gå något varmare.
 

/B
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Bosse:

Undrar om du inte blandat ihop begreppen lite.?

Att man skulle kunna höja tempen på motorn för att man kör i sötvatten har jag aldrig hört om, förstår inte heller varför. Däremot om man installerar en sötvattenkylning ( ett slutet glykolblandat kylsystem) på samma motor så skall termostaten bytas, gärna också tempgivaren, eftersom glykolblandingen har högre kokpunkt än rent vatten, salt som som sött. Då motorn mår bättre av en högre drifttemperatur är det bra att låta den gå något varmare.
 

/B
 

Hej. Som jag har förstått det så är det i saltvatten man behöver ha lägre temp i motorn. Annars bildas det saltkristaller som täpper igen kanalerna.

Även i ett glykol system är väl inte tempen högre än kokpunkten i vatten. Glykolen är väll mest för att det inte ska frysa på vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Cobalt233:

Hej. Som jag har förstått det så är det i saltvatten man behöver ha lägre temp i motorn. Annars bildas det saltkristaller som täpper igen kanalerna.

Även i ett glykol system är väl inte tempen högre än kokpunkten i vatten. Glykolen är väll mest för att det inte ska frysa på vintern?

Ja-ja, säger du om saltkristaller det så, jag har i vilket fall som helst inte hört det förut?
Kokpunkten på en 50% glykol/vatten-blandning höjs till nånstans runt 118 gr/C och ger en antifryseffekt, båda lika viktiga.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är - om jag fattat saken rätt - inte bara pga saltkristaller, utan risken att pannsten bildas i kylkanalerna som man har en lägre temperatur när man kyler motorn med råvatten. 
 

Så, din kompis har inte helt rätt, medan det är precis som Bosse skriver, vid ett slutet kylsystem kan man höja temperaturen på kylvattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bosse:

Ja-ja, säger du om saltkristaller det så, jag har i vilket fall som helst inte hört det förut?
Kokpunkten på en 50% glykol/vatten-blandning höjs till nånstans runt 118 gr/C och ger en antifryseffekt, båda lika viktiga.

 

/B

Kokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Kane:

Kokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.

108 gr stämmer säkert. Det är ju trots allt 45 år sedan jag jobbade med sådana här saker så jag anser mig ha rätt i att ha fel om detaljer, principen vet jag däremot är rätt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är länk till tråden där någon rekommenderade termostatbyte. (Sista 2 kommentarerna)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör visserligen en gammal diesel i Vänern, men har byt till termostat för slutet system. Motorn trivs bättre i högre temperatur och vatten mm som kommer i oljan förångas och följer med vevhusventilationen. Vad styrsystem i en modern båt tycker vet jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...