Jump to content
Monday 20 January 2025
Cobalt233

Termostat Sjövatten ”Höja”

Recommended Posts

Läste någon annan tråd där det tipsades om att om man endast kör i sötvatten så kan man byta till en termostat som öppnar vid högre temp. 
 

Fråga 1.

Jag har en insprutnings motor. (7.4GI PWTR) Funkar det att byta termostat eller kommer datorn få fnatt av dom nya temp värdena?

 

Fråga 2. 
Oem termostaten (3853983)(sjövatten) öppnar vid låg temp.

Termostaten i färskvatten har jag förstått öppnar vid högre temp än sjövatten system.

 

Är färskvattens termostat (3831426)av samma modell som min oem sjövatten (3853983)?  Så jag kan byta rakt av eller vet ni någon annan som passar?

 

Fråga 3.

Finns det några nackdelar att höja motor tempen för mig som endast kör i insjöar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar om du inte blandat ihop begreppen lite.?

Att man skulle kunna höja tempen på motorn för att man kör i sötvatten har jag aldrig hört om, förstår inte heller varför. Däremot om man installerar en sötvattenkylning ( ett slutet glykolblandat kylsystem) på samma motor så skall termostaten bytas, gärna också tempgivaren, eftersom glykolblandingen har högre kokpunkt än rent vatten, salt som som sött. Då motorn mår bättre av en högre drifttemperatur är det bra att låta den gå något varmare.
 

/B
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Bosse:

Undrar om du inte blandat ihop begreppen lite.?

Att man skulle kunna höja tempen på motorn för att man kör i sötvatten har jag aldrig hört om, förstår inte heller varför. Däremot om man installerar en sötvattenkylning ( ett slutet glykolblandat kylsystem) på samma motor så skall termostaten bytas, gärna också tempgivaren, eftersom glykolblandingen har högre kokpunkt än rent vatten, salt som som sött. Då motorn mår bättre av en högre drifttemperatur är det bra att låta den gå något varmare.
 

/B
 

Hej. Som jag har förstått det så är det i saltvatten man behöver ha lägre temp i motorn. Annars bildas det saltkristaller som täpper igen kanalerna.

Även i ett glykol system är väl inte tempen högre än kokpunkten i vatten. Glykolen är väll mest för att det inte ska frysa på vintern?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Cobalt233:

Hej. Som jag har förstått det så är det i saltvatten man behöver ha lägre temp i motorn. Annars bildas det saltkristaller som täpper igen kanalerna.

Även i ett glykol system är väl inte tempen högre än kokpunkten i vatten. Glykolen är väll mest för att det inte ska frysa på vintern?

Ja-ja, säger du om saltkristaller det så, jag har i vilket fall som helst inte hört det förut?
Kokpunkten på en 50% glykol/vatten-blandning höjs till nånstans runt 118 gr/C och ger en antifryseffekt, båda lika viktiga.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är - om jag fattat saken rätt - inte bara pga saltkristaller, utan risken att pannsten bildas i kylkanalerna som man har en lägre temperatur när man kyler motorn med råvatten. 
 

Så, din kompis har inte helt rätt, medan det är precis som Bosse skriver, vid ett slutet kylsystem kan man höja temperaturen på kylvattnet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Bosse:

Ja-ja, säger du om saltkristaller det så, jag har i vilket fall som helst inte hört det förut?
Kokpunkten på en 50% glykol/vatten-blandning höjs till nånstans runt 118 gr/C och ger en antifryseffekt, båda lika viktiga.

 

/B

Kokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Kane:

Kokpunkten i 50/50 glykolblandning är 108 grader. Sedan blir den verkliga kokpunkten högre i ett trycksatt system.

108 gr stämmer säkert. Det är ju trots allt 45 år sedan jag jobbade med sådana här saker så jag anser mig ha rätt i att ha fel om detaljer, principen vet jag däremot är rätt.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är länk till tråden där någon rekommenderade termostatbyte. (Sista 2 kommentarerna)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör visserligen en gammal diesel i Vänern, men har byt till termostat för slutet system. Motorn trivs bättre i högre temperatur och vatten mm som kommer i oljan förångas och följer med vevhusventilationen. Vad styrsystem i en modern båt tycker vet jag inte.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...