Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
perle

USB-uttag biltema

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Är och meckar i båten och har ingen ström i mina usb-uttag. Köpte dessa förra året på biltema och det verkar som att de frusit sönder i vinter. Har spänning på ingående kontakter. De kostar ändå 80kr och då tycker man de ska klara en vinter.

 

förra sensommaren så fick kustbevakningen hämta min son ute till sjöss i gummibåten då motorn bara dog. Konstigt då det är en Yamaha men då mätte jag fram att dödmansgreppet som jag köpte vid samma tillfälle som USB-uttag hade gått sönder.

 

jag har använt penslar samt färg från biltema med gott resultat i flera år men passa er för deras elprylar, det är riktig dynga. 
 

någon annan som har råkat ut för detta? Var bör man köpa elprylar som fungerar i svenskt klimat enligt er?

Redigerad av perle
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bytt några av de lösa för mc som används i båten,minsta det blir strömspik något glapp så laddningen går upp för mycket så brinner de och luktar vedervärdigt säkringen skyddar inget.    Kan nog fungera bättre med modernare motor med riktig regulator.  https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/styren/usb-laddare-1224-v-2000040091?gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHi3U0Nn_WU_T-8W4_2QIB0KOoFRER-FI1I-fHhT8VIdq8LaxLS_mPhoC77QQAvD_BwE 82-882_xl_1.jpg.3eb30e45888c4cf16089df7b425c7981.jpg

 

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström ur uttaget får du först när du kopplar in någonting. Obelastat skall du ha en spänning på 5 volt i uttaget.

Ja man kan ju tycka att man skall få en tillförlitlig kvalitetsprodukt för 80 kr.

Hoppas att Kbv debiterar Biltema för din sons sjöräddningsinsats...:unsure:

 

Jag själv har flera stycken ombord, både som fasta uttag och som så kallade USB-pluggar, det händer att några uttag inte lirar ihop med vissa laddkablar, måhända någon mekanisk felaktighet i kontaktytorna kanske.

 

Det har mer eller mindre larmats här på,denna webbplats och annorstädes om att dessa uttag och pluggar kan skapa radiostörningar på FM-bandet och för VHF-radion, ingenting jag har märkt av, då jag har/har haft sådana störningar och då kopplat bort samtliga sådana här uttag och pluggar utan att det blivit bättre, det var då en regulator till solcellspanelerna som orsakade dessa störningar.

 

När det gäller dessa dödmansgrepp är det ju falsk marknadsföring, då döda män iallmänhet inte greppar någonting.
Däremot har jag under många år med egen eller lånade båtar med sådana anordningar upptäckt att tillförlitligheten inte är den bästa, man får ofta lirka och greja med dessa säkerhetsbrytare en hel del för att dom skall fungera. Inte så konstigt att vissa inte använder dem så som det är tönkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev perle:

jag har använt penslar samt färg från biltema med gott resultat i flera år men passa er för deras elprylar, det är riktig dynga.

Att hänföra alla Biltemas elprylar till att vara "riktig dynga" är nog att ta i. Likaså tron att en utombordare inte krånglar om det är en Yamaha....;)

 

Har haft flera av BT:s dödmansgrepp, och det är f.ö. samma produkt som säljs på många andra ställen. Även i "finare" butiker. Och mina har fungerat, men de är inte alltid perfekta.

 

Elektronik som USB-uttagen fryser knappast sönder. Elektronik mår tvärtom bra av kyla. Däremot är de inte gjorda för att sitta utomhus och i t ex alltför fuktiga miljöer (det är få som är), och något är ju skumt eftersom samtliga till synes har gått sönder.

 

Ta reda på vad som hänt och vad som verkligen är sönder, det kan ju inte minst vara bra att veta innan du köper nya och sätter dit. För även sådant som inte kommer från Biltema kan gå sönder, i synnerhet om det är p.g.a. yttre faktorer. Synd om det skall komma kosta ännu mer att upptäcka det.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ang dödmansgrepp skulle jag vilja ha ett sånt, men ett trådlöst armband, snubblar man i under gång så slår det till dödaren och kortsluter tändningen, ev inställbart för fukt sensor eller manuellt aktiverat.  Och så googlar man och hittar att det finns. Men tillverkat i norge och prisat därefter. https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/82-882_xl_1.jpg

 

Redigerad av Eile
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eile:

Ang dödmans grepp skulle jag vilja ha ett sånt, men ett trådlöst armband, snubblar man i under gång så slår det till dödaren och kortsluter tändningen, ev inställbart för fukt sensor eller manuellt aktiverat.  

Det finns sådana, såg en annons nånstans...

Här är en modell som Comatedt är importör av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Att hänföra alla Biltemas elprylar till att vara "riktig dynga" är nog att ta i. Likaså tron att en utombordare inte krånglar om det är en Yamaha....;)

 

Har haft flera av BT:s dödmansgrepp, och det är f.ö. samma produkt som säljs på många andra ställen. Även i "finare" butiker. Och mina har fungerat, men de är inte alltid perfekta.

 

Elektronik som USB-uttagen fryser knappast sönder. Elektronik mår tvärtom bra av kyla. Däremot är de inte gjorda för att sitta utomhus och i t ex alltför fuktiga miljöer (det är få som är), och något är ju skumt eftersom samtliga till synes har gått sönder.

 

Ta reda på vad som hänt och vad som verkligen är sönder, det kan ju inte minst vara bra att veta innan du köper nya och sätter dit. För även sådant som inte kommer från Biltema kan gå sönder, i synnerhet om det är p.g.a. yttre faktorer. Synd om det skall komma kosta ännu mer att upptäcka det.

Hur många gånger har inte det diskuterats?

Numera måste man handla grejer väldigt kritiskt. Det gäller ju inte bara Biltema, utan alla företag vi båtägare köper prylar från.

Men då måsta men ju ha öga för tingen, man måste veta hur verktyg, usb-uttag eller nu dödmansgrepp skall fungera för att kunna göra en första bedömning i butiken.

Butikerna eller snarare deras inköpare köper ju in en massa saker från låglöneländer och folkdiktaturer och allting är inte dåligt, men det finns många saker som är det.

 

Jag har sett hylsnyckelsatser där godstjockleken i hylsor och spärrhandtag har varit så grov att man inte kommit åt med hylsan om det är trångt, kanske det då varit så att hållfastheten i metallen varit så dålig att man måste kompensera genom att lägga på mer metall.

Men till min positiva överraskning fann jag/vi i verkstadsgänget att Biltemas blocknycklar sannolikt är en kopia av Bachos förra serie, ser exakt likadana ut förutom namnet, och håller även för tuffa jobb.

 

Men handen på hjärtat, det vet vi väl alla att elektronik inte tål våra arktiska vintrar, eller hur, den måste ju vinterkonserveras genom att köras igenom med en frystålig ström!  😜 

Nej, jag förstod inte heller det där med penslarna, jag köper bara roller på Biltema, dessa billiga penslar släpper bara borst.

 

Jag skrev det någonannanstans, men jag blev väldigt positivt överraskad av Biltemas kinesiska träolja. Sedan är deras soppåsar väldigt bra, jag köper sådana åt morsan som inte vet att sopsortera och då går Coops och Icas påsar sönder. Men Biltemas hundbajspåsar, de nedbrytbara av majsstärkelse är inte så bra, dels är dom små, dels spricker dom i sömmarna, och det vill man ju inte. Biltemas batteriladdare verkar ju också bra, från det ena till det fjärde.

 

Men för många år sedan köpte jag en slagborrmaskin och en slipmaskin på Biltema, nej, dom var inte bra, ingen av dessa finns nu kvar i sortimentet. Däremot var Julas billiga polermaskin bra och kraftfull, men rätt tung.

 

Som sagt var, man måste veta vad man vill ha och man måste kunna se och bedöma grejerna innan man betalar och det är ta mig fan inte så jäkla lätt, felköpen och reklamationerna blir fler. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Eile:

Ang dödmansgrepp skulle jag vilja ha ett sånt, men ett trådlöst armband, snubblar man i under gång så slår det till dödaren och kortsluter tändningen, ev inställbart för fukt sensor eller manuellt aktiverat.  Och så googlar man och hittar att det finns. Men tillverkat i norge och prisat därefter. https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/82-882_xl_1.jpg

 

Men det där är ju ett USB-uttag, inget dödmansgrepp ?  Och verkligen inte trådlöst...

 

Sedan är nog ett trådlöst dödmansgrepp det sista jag skulle vilja ha. Så fort man börjar köra radio/trådlöst tillkommer en stor osäkerhet, och i synnerhet på de vanliga, öppna frekvenserna för fjärrkontroller (433 MHz m.m.) är radiodelen snarast att klassa som leksak.

 

Dessutom fungerar inte höga radiofrekvenser under vattnet, dvs om den hamnar under vattnet (om den sitter på handleden t ex) så skulle den säkert kunna detektera MOB, men sändningen skulle få svårt att nå fram.

Och göra tvärtom, dvs båten stannar när radiosändningen INTE kommer fram, kommer dränera enhetens batteri. Som säkert tar slut precis när det inte ska, och ger tjuvstopp. Eller får motorn att hacka vid minsta radiostörning. O.s.v.

 

Visst FINNS det trådlösa, pålitliga saker. Men då kostar de ofta därefter.

3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns sådana, såg en annons nånstans...

Här är en modell som Comatedt är importör av.

Den modellen är lite mer seriös och går på ett vettigt frekvensband. Men kostar också därefter, som sagt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det där är ju ett USB-uttag, inget dödmansgrepp ?  Och verkligen inte trådlöst...

Dessutom avsett för motorcykel eller annat fordon med styre.

 

Jag tror någon med oss skoja aprilio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

Tycker Dödmansgreppet inte borde vara så dyrt att tillverka. 

Ett hemma pull med bil centrallås enhet eller larmet på motorn och dosan med fuktsensor runt halsen.  

Nejdå, det går att få jättebilligt med t ex en centrallåssats från Mr Wang i Kinna och sno fjärrkontrollerna, mottagaren m.m.

 

Fast pålitligt ?  Och fukttåligt (det var ju med miljötåligheten denna tråden började) ?  Nej, inte alls. Just billarmsfjärrar är bland de enklaste att störa ut (så att de inte fungerar alltså, svårare att imitera koden). I synnerhet de billiga man kan köpa på Internet....

 

Men den som vill och kan bygga kan ju säkert få ihop ett någorlunda fungerande system billigt. Och kommer garanterat att lära sig väldigt mycket på kuppen. Men se till att det går att koppla förbi på ett enkelt sätt, är mitt stalltips ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart köper man ett med två dosor så även en kan finns i båten så man blir upplockad eller man tappat en. Min båt är snustorr aldrig någon fukt.  Såg att det fanns något bättre modeller också och googlar man en stund hittar man  nog fuktsäkra fjärrar.   Att de skulle vara lätt att störa ut är inga problem är oftas ensam på hela sjön och ibland kan det vara smidigt att slå av motorn utan att vara invändigt i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute i båten förut och skulle mecka och blev då grinig på att USB-uttaget var trasigt eftersom jag behövde ladda min pannlampa, så det tillsammans med dödmansgreppet gjorde att jag gjorde ett snabbinlägg. Jag köper mkt på biltema och mkt fungerar tillräckligt bra. 
 

Yamaha är jag uppväxt med så där anser jag att de har en väldigt bra kvalitet och jag skulle faktiskt aldrig köpa en parsun eller liknande märken.

 

men det är som Ohm skriver, man får vara lite om och kring sig i sina inköp, dyra grejor behöver inte vara bättre. Då min båt står ute så måste grejorna tåla utomhusklimat så jag får leta vidare, finns USB-uttag för 250:- och uppåt på seasea, får kanske pröva ett sådant.

 

hamnen.se har ett inslag där de testar

trådlösa dödmandgrepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Dessutom fungerar inte höga radiofrekvenser under vattnet, dvs om den hamnar under vattnet (om den sitter på handleden t ex) så skulle den säkert kunna detektera MOB, men sändningen skulle få svårt att nå fram.

De jag sett använder just den finessen för att berätta att en person saknas ombord.

Ingen signal = MOB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev perle:

Jag var ute i båten förut och skulle mecka och blev då grinig på att USB-uttaget var trasigt eftersom jag behövde ladda min pannlampa, så det tillsammans med dödmansgreppet gjorde att jag gjorde ett snabbinlägg.

Det verkar som du har flera av samma sort och inget av uttagen fungerar.

En gissning är att de inte har tålt den spänning de fått om nu alla gått sönder.

 

Är det bara ett uttag så ta med det vid tillfälle till BT och reklamera det.

 

Vi har "massor" med USB-uttag - både för fast montage och som cigg-plugg - som fungerar och har gjort så i flera år, men förr eller senare går de säkert åt skogen. Det har hänt i bilen ock kommer säkert att hända i båten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...