Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljung_Gbg

Märken i gelcoat, vad är detta?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller för fullt på att polera båten och har sett flera märken som ser ut som rinningar/lagningar i gelcoaten. Lacken när jag köpte båten var väldigt oxiderad och matt och då såg jag det inte ens, men nu när ytan är polerad syns det tydligt. Vad kan det bero på tror ni? Har båten varit omlackad eller är det dåligt lackarbete från början?

 

Ett annat alternativ kanske är att tidigare ägare slipat båten för hårt så det är underliggande struktur som börjar synas. Om det är så är det ju inget att göra åt, men annars då? Våtslipa? Båten är en Örnvik från 2000. Märkena syns på bilden men de syns även på andra delar av båten.

 

Tack för svar!

 

Mvh Andreas

35301133-9B5F-4EEA-BDBB-C6D8359F287D.jpeg

9BDA8870-B906-4625-82C5-211E5621E37B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sätt känner jag igen den där typen av märken men kan inte komma ihåg hur jag fixade dem eller på vilken båt det var.  Men jag vet att jag fixade dem!
Jag tror inte det är så djupa märken, du kanske tom kan tvätta bort dem? Testa Abnet till att börja med. Sen kanske aceton och nästa steg någon lätt rubbing om inte de tidigare skulle hjälpa. 
Är väl inte till mycket hjälp men om jag kommer på var jag hade liknande märken ska jag skriva här. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

På något sätt känner jag igen den där typen av märken men kan inte komma ihåg hur jag fixade dem eller på vilken båt det var.  Men jag vet att jag fixade dem!
Jag tror inte det är så djupa märken, du kanske tom kan tvätta bort dem? Testa Abnet till att börja med. Sen kanske aceton och nästa steg någon lätt rubbing om inte de tidigare skulle hjälpa. 
Är väl inte till mycket hjälp men om jag kommer på var jag hade liknande märken ska jag skriva här. 

Tack för din hjälp, det låter lovande! Det känns som att detta är som du säger något som ligger ytligt. Jag har de senaste dagarna tvättat, rubbat & polerat båten på samtliga ytor men märkena kvarstår. Dock vet jag ej hur hårt jag kan gå på med rubbingen. Jag har kört med International Liquid rubbing med maskin vilket gjorde underverk på båten, bortsett från att man då såg dessa... jag är dock övertygad om att jag inte kört för hårt i dagsläget. Oavsett är båtens skick nu väldigt bra jämfört när jag köpte den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Jag har de senaste dagarna tvättat, rubbat & polerat båten på samtliga ytor men märkena kvarstår.

Har du testat aceton på fläckarna? Tittar man på den översta bilden så ser det ut som om det är ytligt och nästan som om någon skrapat igenom fläcken på några ställen, kanske med en nagel eller liknande. Det är det stället som gör att jag tror att det är ytligt och kanske går att tvätta bort. Kan ju gå med Abnet eller kanske oxalsyra också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna prova med oxalsyra av något slag. Det finns som en ingrediens i ett flertal olika produkter. En är den här vattenlinjerengöringen som kan lösa upp de gulbruna fläckarna. Tidigare kunde man köpa oxalsyra i sin renaste form av pulver som man blandade ut själv i vatten. Det finns även idag som en teakcleaner i pulverform som gör samma sak på gelcoaten.

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/vattenlinjerengoring-2000034401

 

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakbehandling/teak-cleaner-hempel-pulver-750g

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Du skulle kunna prova med oxalsyra av något slag. Det finns som en ingrediens i ett flertal olika produkter. En är den här vattenlinjerengöringen som kan lösa upp de gulbruna fläckarna. Tidigare kunde man köpa oxalsyra i sin renaste form av pulver som man blandade ut själv i vatten. Det finns även idag som en teakcleaner i pulverform som gör samma sak på gelcoaten.

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/vattenlinjerengoring-2000034401

 

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakbehandling/teak-cleaner-hempel-pulver-750g

Nu så här efter jag skickade ut mitt svar så skulle jag nästan kunna tro att det är någon klarlack som ligger ovanpå och som då har börjat slitas ner fläckvis?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tillverkar ett skrov i en form så stryker man ett tunt lager släppmedel innan man målar gelcoat i formen. Det görs för att det färdiga skrovet lättare ska lossna ur formen. Ibland kan det sitta lite släppmedel kvar efter att båten tagits ur formen och polerats. Inledningsvis är släppmedlet helt transparent så det syns inte att det sitter rester kvar. Efter några år i solskenet så gulnar släppmedlet och börjar flagna i kanterna och då syns det tydligt. Din första bild ser ut som sådana släppmedelsflagor.

 

Jag har själv haft en del sådana hårt sittande flagor kvar på några ställen på min båt. Jag skrapade försiktigt med nageln för att få flagorna att släppa. På någon del som satt hårdare använde jag en vanlig platt glasspinne av trä (Magnumpinne) som jag filat en egg på med en vanlig träfil. Efter bortskrapningen poleras ytan med någon polish.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Du skulle kunna prova med oxalsyra av något slag. Det finns som en ingrediens i ett flertal olika produkter. En är den här vattenlinjerengöringen som kan lösa upp de gulbruna fläckarna. Tidigare kunde man köpa oxalsyra i sin renaste form av pulver som man blandade ut själv i vatten. Det finns även idag som en teakcleaner i pulverform som gör samma sak på gelcoaten.

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/vattenlinjerengoring-2000034401

 

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakbehandling/teak-cleaner-hempel-pulver-750g

 

Jo, oxalsyra känner jag till och testat med gott resultat vid grovrengöringen i fjol men dock inte ännu i år. Faktum är att jag tänkte köpa mig en ny förpackning imorgon då den förra tagit slut. Jag testar och återkommer. Jag kommer dessutom försöka ta lite fler bilder på fläckarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

När man tillverkar ett skrov i en form så stryker man ett tunt lager släppmedel innan man målar gelcoat i formen. Det görs för att det färdiga skrovet lättare ska lossna ur formen. Ibland kan det sitta lite släppmedel kvar efter att båten tagits ur formen och polerats. Inledningsvis är släppmedlet helt transparent så det syns inte att det sitter rester kvar. Efter några år i solskenet så gulnar släppmedlet och börjar flagna i kanterna och då syns det tydligt. Din första bild ser ut som sådana släppmedelsflagor.

 

Jag har själv haft en del sådana hårt sittande flagor kvar på några ställen på min båt. Jag skrapade försiktigt med nageln för att få flagorna att släppa. På någon del som satt hårdare använde jag en vanlig platt glasspinne av trä (Magnumpinne) som jag filat en egg på med en vanlig träfil. Efter bortskrapningen poleras ytan med någon polish.

Intressant tanke! Jag utesluter inget och det du säger låter rimligt. Jag ska testa att riva lite på fläckarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du testat aceton på fläckarna? Tittar man på den översta bilden så ser det ut som om det är ytligt och nästan som om någon skrapat igenom fläcken på några ställen, kanske med en nagel eller liknande. Det är det stället som gör att jag tror att det är ytligt och kanske går att tvätta bort. Kan ju gå med Abnet eller kanske oxalsyra också. 

Nej, det har jag inte gjort. Jag är lite osäker på vilka medel man kan använda på gelcoat utan att skada. Du kanske vet vad man kan och inte bör använda? Jag har t ex klisterrester från ett par dekaler som jag hoppas få bort... typ äldre klistermärken från Sjöräddningssällskapet osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Jo, oxalsyra känner jag till och testat med gott resultat vid grovrengöringen i fjol men dock inte ännu i år. Faktum är att jag tänkte köpa mig en ny förpackning imorgon då den förra tagit slut. Jag testar och återkommer. Jag kommer dessutom försöka ta lite fler bilder på fläckarna!

Oxalsyra biter framförallt på de bruna missfärgningar som uppstår vid vattenlinjen. Dina problem (i alla fall som jag uppfattar bilderna) är uppe vid relingen. Jag tror inte oxalsyra biter på detta. Men du kan ju ha nytta av oxalsyran till vattenlinjen i höst så den kommer inte att vara onödig.

 

Lite fler bilder å på nära håll emotses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju våtslipa med Mirka's Abralon 4000. Mycket försiktig avverkning & ett superblankt resultat. Det gjorde jag istället för att rubba.

Redigerad av SEASWIRL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du behöver något kraftigare än aceton så är det här en bra rubbing som har grovhet mellan 1000-sandpapper och vanlig båtrubbing. Om du kör den med maskin så får du det så blankt att du senare kan bara lägga på vax,

https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b5005010001/

 

Den är bra att för de flest svåra fläckar och om du skulle få för dig att laga gelcoat någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...