Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jimleveau

Försäkring

Rekommendera Poster

Hej.

Känner någon till vilket bolag som kan/vill försäkra en äldre men renoverad segelbåt som ska segla jorden runt?

Har varit i kontakt med 12 olika försäkringsbolag men får till svar antingen ett "nej" eller att "båten inte uppfyller kraven".

Hoppas på någon.......

Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Många långseglare använder Panthaenius.

 

Allt går inte att försäkra och alla skador går inte att försäkra sig mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Mackey.

Det är just Panthaenius som svarat "båten uppfyller inte kraven som är ställda på Panthaenius". Har skickat en fråga om vad dom menar men inte fått svar än....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kom svaret från Panthaenius,

"Under rådande Pandemin-tider kan vi ej erbjuda nya kunder de seglingsområden du efterfråga.

Desamma gäller din båt, ålder, storlek och värde uppfyller ej minimi nivå för erbjuda försäkring för långsegling."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jimleveau:

Tack för ditt svar Mackey.

Det är just Panthaenius som svarat "båten uppfyller inte kraven som är ställda på Panthaenius". Har skickat en fråga om vad dom menar men inte fått svar än....

Jag skulle ringa Panthaenius och prata med dem om vad du ev. skulle kunna göra för att få båten försäkringsbar eller om det är några moment du kan plocka bort från försäkringen.

 

Alternativt skulle jag prata med Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglarklubben om försäkringsfrågorna. Du är kanske redan medlem i någon av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jimleveau:

Under rådande Pandemin-tider

Ja ,den har ju ställt till det en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. jag är inte medlem i någon sådan klubb.......men jag kontaktar dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jimleveau:

försäkra en äldre men renoverad segelbåt som ska segla jorden runt

Jag blev lite nyfiken på vad det är för båt du har..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal jordenruntseglarklassiker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev jimleveau:

Det är en GD28 från 1968

Den är fin!

 

I bland undrar man lite hur försäkringsbolagen resonerar. Den borde anses vara en någorlunda lågriskare att försäkra. I mina ögon i alla fall.

 

Här är en genomgång av lite olika försäkringsbolag gjord av ett ungt par med en OC35. Dvs ungefär samma ålder på båt som din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, även ifall Pantaenius kanske kunde försäkra mig. Men direkta avslag från alla andra jag kontaktat. Har därför börjat kolla på lite ortodoxa lösningar som att försäkra sig via lokala bolag. Läste på ett forum att efter att större bolag dragit sig ut från Karibien efter senaste årens många stormar, så har flera mindre lokala bolag växt fram. Så då seglar man dit, och skriver ett kontrakt med någon som passar. Jag skickade även iväg ett mail till ett bolag i Grekland för EU expats som bor där, och han sa kunde kolla på Europeiska marknaden för mig. Kan återkomma med vad det blir för svar. Det handlar då om tredje part endast, då det är lag på detta i Grekland(och diverse andra länder). Men vid överfarter så finns det väl inga sådana lagar, så jag undrar om man inte kan klara sig med att försäkra lokalt vid de platser där det är lag på detta, och strunta i det i övrigt. Man får ju då även en annan frihet. T.ex kan det tydligen vara svårt försäkra för att segla till Cartagena Colombia, men har man ändå ingen försäkring spelar ju inte det någon roll.

 

....så får man hålla sig på väldigt behörigt avstånd från väldigt dyra båtar....och vara väldigt försiktig runt även inte lika dyra båtar....överdimensionerad kätting och ankare blir det också isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

McLasse och SunWind266.......tack så mycket för era inlägg. Värt mycket för en relativt nybörjare. Blir att kolla igenom även utländska bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring borde de väl kunna erbjuda? Det har ju inget direkt med typ av båt att göra. Resten av försäkringen kan man ju vara utan, så länge man har en liten pengapott som räcker för att ta sig hem när båten brunnit upp eller sjunkit.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-08 vid 14:27 skrev Mackey:

Alternativt skulle jag prata med Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglarklubben om försäkringsfrågorna. Du är kanske redan medlem i någon av dem.

 

2021-04-08 vid 14:29 skrev jimleveau:

Nej. jag är inte medlem i någon sådan klubb.......men jag kontaktar dem.

 

Har du fått någon info från OSK eller JRSK?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...