Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
numi

Voltmätare till OMC reglage?

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

jag har en Johnson 50hk från -84. Ingen el i båten, endast startbatteri. Skulle vilja addera en voltmätare, och tänker att ett enkelt sätt vore att koppla in en direkt till reglaget. Det finns ju en plugg för att koppla in bla tach. Är dock ingen hejare på el, så tacksam för input. 

 

Jag tänker att jag kopplar in voltmätaren via tachometer-pluggen (eller snarare de kablar som kommer till den). Tänker att jag kan använda Lila kabel (accessory) och svart. Eller? 

 

Mätaren är en enkel Biltemavariant. Den ska ha en 1A säkring. Kör på det?

 

Tacksam för all input!

 

 

REMCONTBOX.jpg.5e906062c0c6ffc9a4776ef3b5994885.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev numi:

Hej på er,

 

jag har en Johnson 50hk från -84. Ingen el i båten, endast startbatteri. Skulle vilja addera en voltmätare, och tänker att ett enkelt sätt vore att koppla in en direkt till reglaget. Det finns ju en plugg för att koppla in bla tach. Är dock ingen hejare på el, så tacksam för input. 

 

Jag tänker att jag kopplar in voltmätaren via tachometer-pluggen (eller snarare de kablar som kommer till den). Tänker att jag kan använda Lila kabel (accessory) och svart. Eller? 

 

Mätaren är en enkel Biltemavariant. Den ska ha en 1A säkring. Kör på det?

 

Tacksam för all input!

 

 

REMCONTBOX.jpg.5e906062c0c6ffc9a4776ef3b5994885.jpg

Hej!

Jag ser tre alternativ:

Mellan  "M" på tändningslåset (eller vid jordpunkten mitt i bilden) och minus på instrumentet samt "A" på tändningslåset och instrumentets +.  Då kommer voltmetern att visa spänning när tändningen är på.

 

Eller så kopplar du Mellan "Ground"  i multikontakten och minus på instrumentet samt "Accesory" till + på instrumentet, då är det troligt att voltmetern ger utslag även om tändningen är avstängd.

 

Det tredje alternativet är att koppla till "Ground" och "Positive battery" i röda kontakten, men då kommer voltmetern att visa spänning alltid då huvudströmbrytaren är påslagen.

 

Jag tror att det första alternativet är det bästa.

 

"Tach" är helt riktigt till en varvräknare, men signalen från denna varierar sannolikt med motorns varvtal, och det är nog lika sannolikt att det är en växelspänning, så använd inte den anslutningen.

 

Sedan räcker det med en mindre säkring till en voltmeter, 0,25A eller 0,5A redan dessa är överdimensionerade.

 

Skall du använda voltmeterns instrumentbelysning också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Ja, alternativ 1 är i linje med hur jag tänkt mig det hela också. Fint att jag inte är helt ute och snurrar. Då kan jag med andra ord koppla voltmätaren till kablarna A och C som går till varvräknarpluggen (eller rakt in i pluggen om jag råkar hitta motsvarande plugg liggande någonstans). 

 

Mätaren är en enkel digital variant, så belysningen är på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev numi:

Tackar!

 

Ja, alternativ 1 är i linje med hur jag tänkt mig det hela också. Fint att jag inte är helt ute och snurrar. Då kan jag med andra ord koppla voltmätaren till kablarna A och C som går till varvräknarpluggen (eller rakt in i pluggen om jag råkar hitta motsvarande plugg liggande någonstans). 

 

Mätaren är en enkel digital variant, så belysningen är på!

Nej, A som är plus och M som är minus på tändningslåset skall du koppla till.

Jag skulle tro att C är till choken.

 

Jasså det är en sådan voltmeter, jag installerade själv en sådan nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då menar vi samma! Jag kikade på bokstäverna på kablarna precis vid pluggen. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev numi:

Då menar vi samma! Jag kikade på bokstäverna på kablarna precis vid pluggen. 

 

 

Vad bra, berätta gärna hur det gick när du kopplat klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...