Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SupraTompan

Halkskyddstape för durk?

Rekommendera Poster

Ja - att inte använda tejp, utan använda en halkskyddande färg. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja - att inte använda tejp, utan använda en halkskyddande färg. 

Det gäller durk inne i båten?

 

Halkskyddstapen från Biltema fungerar bra, om man klipper till den med runda hörn, annars är det lätt att man får hundöron som viker upp sig. Man får tänka på det att det fastnar lätt smuts i tapen och att den inte ör skön att gå på om man är barfota.

 

Det lär finnas halkskyddsfärg, man kan blanda finkornig sand i vanlig lackfärg också. Men det blir inte så snyggt ”inomhus”. Man kan ofta se sådana lösningar på långfärdssegelbåtar, där funktion går före estetik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det blir inte så snyggt ”inomhus”.

Jag såg framför mig en öppen båt.

Vet inte om halkskyddstejp är så mycket snyggare än färg, även om det skulle vara inne i en ruff..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det gäller durk inne i båten?

 

Halkskyddstapen från Biltema fungerar bra, om man klipper till den med runda hörn, annars är det lätt att man får hundöron som viker upp sig. Man får tänka på det att det fastnar lätt smuts i tapen och att den inte ör skön att gå på om man är barfota.

 

Det lär finnas halkskyddsfärg, man kan blanda finkornig sand i vanlig lackfärg också. Men det blir inte så snyggt ”inomhus”. Man kan ofta se sådana lösningar på långfärdssegelbåtar, där funktion går före estetik.

Och det lär finnas på Biltema också. 😉😉https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/halkskyddsfarg-075-l-2000039746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev pseudonym:

Den där är väl en sådandär enkomponents-historia som ger en gummiaktig yta som alltid ser lite skitig ut..? Jag hade nog satsat på tvåkomponentsfärg med halkskyddspulver i; jag har det på mitt däck, halkfritt och lätt att hålla rent. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 
Tror ni en standard färghandel har tvåkomponents med halkskyddspulver i?

Det är inga stora ytor som ska täckas, endast några steg och smådelar av själva durken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev SupraTompan:

Tack för alla svar. 
Tror ni en standard färghandel har tvåkomponents med halkskyddspulver i?

Det är inga stora ytor som ska täckas, endast några steg och smådelar av själva durken. 

 

Om du inte vill ha tape, eller om du tror den lossnar, kan du ju använda färdig halkskyddsfärg, eller blanda exempelvis Julas blästersand i valfri färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SupraTompan:

Tack för alla svar. 
Tror ni en standard färghandel har tvåkomponents med halkskyddspulver i?

Det är inga stora ytor som ska täckas, endast några steg och smådelar av själva durken. 

 

Om inte annat finns det ju på båttillbehörsbutiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka halkskyddsfärger tycker ni som använt dem fungerar bra.

 

Jag har en grå på durken i sittbrunnen som jag inte är direkt nöjd med.

Det är en enkomponentfärg (minns inte fabrikat just nu) som blir halvhal på en säsong och hal efter två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Vilka halkskyddsfärger tycker ni som använt dem fungerar bra.

 

Jag har en grå på durken i sittbrunnen som jag inte är direkt nöjd med.

Det är en enkomponentfärg (minns inte fabrikat just nu) som blir halvhal på en säsong och hal efter två.

Jag kör med De Ijssels på däck. Kulör ”Papyrusvit 9018”, halvblank (den är snyggt ljusgrå).

Iblandat halkskyddspulver från samma tillverkare.
Funkar OK efter c:a tio år. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halkskyddsfärg kan också kallas hudflängarfärg. Sätt ner ett naket knä på sånt, och lid.

 

Halkskyddstejp gör jobbet precis lika bra, men utan att man dör av smärta om man måste vara nära ytan.


Funktion före form, alltid, är min filosofi!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Halkskyddsfärg kan också kallas hudflängarfärg. Sätt ner ett naket knä på sånt, och lid.

 

Halkskyddstejp gör jobbet precis lika bra, men utan att man dör av smärta om man måste vara nära ytan.


Funktion före form, alltid, är min filosofi!

 

Det beror ju på vilken halkskyddsfärg man använder. Den jag skrev om påminner om strukturen i halkskyddstejp, och jag har inte hudflängt någon kroppsdel på den på tio år. 
 

Vilken färg är det du blivit hudflängd av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:
50 minuter sedan skrev raol:

Halkskyddsfärg kan också kallas hudflängarfärg. Sätt ner ett naket knä på sånt, och lid.

 

Halkskyddstejp gör jobbet precis lika bra, men utan att man dör av smärta om man måste vara nära ytan.


Funktion före form, alltid, är min filosofi!

Det beror ju på vilken halkskyddsfärg man använder. Den jag skrev om påminner om strukturen i halkskyddstejp, och jag har inte hudflängt någon kroppsdel på den på tio år. 
 

Vilken färg är det du blivit hudflängd av?

Jag är också lite undrande över hur det kan vara någon större skillnad på hur aggressivt ett påklistrat sandpapper är jämfört med ett påmålat sandpapper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på vilken halkskyddsfärg man använder. Den jag skrev om påminner om strukturen i halkskyddstejp, och jag har inte hudflängt någon kroppsdel på den på tio år. 
 

Vilken färg är det du blivit hudflängd av?

Jag har inte frågat vilken. Men den halkskyddsfärg jag upplevt har varit väldigt ojämnt grov och vass. Inget man sätter en handflata, knoge eller fotsula på ostraffat. Minsta glidning i sidled skulle ge blodvite.

Halkskyddstejp är mer som ett mellangrovt sandpapper med en rätt jämn yta som man inte sticker in i huden, men ger ändå utmärkt grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är också lite undrande över hur det kan vara någon större skillnad på hur aggressivt ett påklistrat sandpapper är jämfört med ett påmålat sandpapper?

Svaret hittar du här, om man har väldigt grov sand... då blir det inte så skönt. 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om du inte vill ha tape, eller om du tror den lossnar, kan du ju använda färdig halkskyddsfärg, eller blanda exempelvis Julas blästersand i valfri färg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Svaret hittar du här, om man har väldigt grov sand... då blir det inte så skönt. 

Jo, det är klart...

Lägger man i stenar i färgen blir det dessutom väldigt ojämnt med risk att man stukar fötterna. :)

 

Klistrar man på allt för grov halkskyddstejp så blir det inte heller så bra...

 

image.png.0c4e04e9afff5965fbf2e1098e64b666.png

 

Det mesta som är fel blir dåligt är väl egentligen mitt budskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Peter_K:

Svaret hittar du här, om man har väldigt grov sand... då blir det inte så skönt. 

 

Grus och makadam är för grovt om nu någon tvivlar. I verkstaden har jag målat golv av trä och betong med därtill avsett färg med iblandad finkornig blästersand med runda korn, det är det i Julas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att ha båten på våran båtklubb, varvet ligger delvis under Essingeleden mitt i Stockholm, Jag behöver inte bekymra mej med att köpa halkskyddsprodukter när jag målar eller lackar. Det ordnar sig automatiskt😠

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grus och makadam är för grovt om nu någon tvivlar. I verkstaden har jag målat golv av trä och betong med därtill avsett färg med iblandad finkornig blästersand med runda korn, det är det i Julas. 

Den halkskyddstillsats jag kör med är som ett damm bara. Ytan på båten blir som ett 100-sandpapper. Blästersanden ger ett betydligt grövre mönster, och då blir det sådär oskönt att stå på knä som efterfrågades. Men det blir halkfritt, det säger jag inget om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Jag har inte frågat vilken. Men den halkskyddsfärg jag upplevt har varit väldigt ojämnt grov och vass. Inget man sätter en handflata, knoge eller fotsula på ostraffat. Minsta glidning i sidled skulle ge blodvite.

Halkskyddstejp är mer som ett mellangrovt sandpapper med en rätt jämn yta som man inte sticker in i huden, men ger ändå utmärkt grepp.

Den färgen jag kör med ger yta som ett sandpapper, eller halkskyddstejp. Inget som sticker upp. Jag går mer än gärna barfota på däcket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med färg är att man kan få en mjukare övergång till omgivande ytor så att det blir enklare att hålla rent. Beroende på hur det ser ut kan man till och med tänka sig att måla en större yta och bara ha halkskyddsmedel på utvalda delar. Med tejp blir det en tydlig kant som kommer att samla smuts.

Dessutom kommer färgen att vara mer hållbar i längden men med den (möjliga) nackdelen att det blir svårare att ångra sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Den färgen jag kör med ger yta som ett sandpapper, eller halkskyddstejp. Inget som sticker upp. Jag går mer än gärna barfota på däcket. 

Ok, ja, det låter ju bättre än det jag råkat ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...