Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lovisa1

Avbrytna skruver, wut todo?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag skruvade av några beslag, och märket att endel skruvar var avbrutna.

 

Hur ska man kunna få upp resten av skruven?

 

Nära hälften av skruvarna var avbrutna, se bild:

 

Hur kan det ha blivit så att de knäcktes? -Jag tog inte i mycket för att skruva ur dom.20210407_175328.jpg.ca8414726454929a4311adbf6820f35e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inget enkelt recept på hur man kan få bort resterna som sitter kvar men ett tips på hur det går att undvika fortsättningsvis. Troligen är det mässingsskruvar som är mjuka och lätt går av då gängen satt sig. Man kan knacka några slag med en hammare på skruvmejseln för att ”väcka” skruven innan man börjar skruva och på så vis undvika att de går av, vilket annars händer typ 50/50 sannolikhet med gamla mässingsskruvar. 
 

Om de redan gått av återstår bara att försöka borrabort resterna och limma/plugga igen hålen alt sätta skruvarna bredvid om det går. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lajnus:

Har tyvärr inget enkelt recept på hur man kan få bort resterna som sitter kvar men ett tips på hur det går att undvika fortsättningsvis. Troligen är det mässingsskruvar som är mjuka och lätt går av då gängen satt sig. Man kan knacka några slag med en hammare på skruvmejseln för att ”väcka” skruven innan man börjar skruva och på så vis undvika att de går av, vilket annars händer typ 50/50 sannolikhet med gamla mässingsskruvar. 
 

Om de redan gått av återstår bara att försöka borrabort resterna och limma/plugga igen hålen alt sätta skruvarna bredvid om det går. 

En mer brutal metod är att frilägga runt den avbrutna skruven så att du får tag i den med en frontavbitartång. Sedan kan de bli aktuellt att borra upp hålet och plugga.

Sedan ersätter du med rostfria försänkta stjärnskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så då att den som monterade skruvarna, helt enkelt klippte av dem, för att inte dessa, skulle gå igenom skivan. Och klippte lite väl mycket på vissa? 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En mer brutal metod är att frilägga runt den avbrutna skruven så att du får tag i den med en frontavbitartång. Sedan kan de bli aktuellt att borra upp hålet och plugga.

Sedan ersätter du med rostfria försänkta stjärnskruv.

Stjärnskruvar kan vara stilbrott och "förbjudet" beroende på hur gammal båten är!  

En snabb googling säger att stjärnskruven kom ut på marknaden 1944

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Stjärnskruvar kan vara stilbrott och "förbjudet" beroende på hur gammal båten är!  

En snabb googling säger att stjärnskruven kom ut på marknaden 1944

Annars finns det numera torx som passar, ser nu att det blir fler torx i Biltemas rostfria skruvsortiment. Torx har en väldigt bra skruvskalle som inte kräver någon kraft att hålla skruvmejselns klinga i skallen, utan man kan helt koncentrera sig på att vrida om skruven.

Men klart jättefel i en traditionsbåt, iallafall där man kan se skruvskallarna.

Mässingsskruv med vanlig spårskalle börjar bli svårt att få tag i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässing rostar ej. Ev oxidering brukar vara mycket ytlig. Dessa träskruvar måste varit lika klena nya som gamla.

 

Finns ingen standar för träskruvar, eller skruvar iö. Som det finns för bultar, för dess gänga (M3, M5 osv)

 

7 timmar sedan skrev Rascal:

Stjärnskruvar kan vara stilbrott och "förbjudet" beroende på hur gammal båten är!  

En snabb googling säger att stjärnskruven kom ut på marknaden 1944

Varför borde "stjärn" mönstrade skruvar förbjudas?

 

Jag har spanat inn en sorteringslåda med träskruvar, ifrån "1" varuhuskedja, som verkar brukliga. Denna varan ekar dock tom på minst hälften av deras varuhus, -varav jag inte vill nämna namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lovisa1:

Mässing rostar ej. Ev oxidering brukar vara mycket ytlig. Dessa träskruvar måste varit lika klena nya som gamla.

 

Finns ingen standar för träskruvar, eller skruvar iö. Som det finns för bultar, för dess gänga (M3, M5 osv)

 

Varför borde "stjärn" mönstrade skruvar förbjudas?

 

Jag har spanat inn en sorteringslåda med träskruvar, ifrån "1" varuhuskedja, som verkar brukliga. Denna varan ekar dock tom på minst hälften av deras varuhus, -varav jag inte vill nämna namnet.

Vad jag menar är att om man vill bibehålla stilen på en äldre båt så bör man hålla sig till tillbehör i samma tidsanda som båten. Digitala instrument ser exempelvis konstiga ut i en båt från 1930-talet.

Nu vet jag ju inte hur gammal din båt är, det var bara ett exempel med stjärnskruvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra bort skruvresterna och fyll hålet med Epoxy. För borra och montera ny Mässingskruv?

 

Gjort så själv på många platser i min båt. Men oftast inte för att ta bort skruvrester utan för att hålet är för stort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev LuminaL:

Borra bort skruvresterna och fyll hålet med Epoxy. För borra och montera ny Mässingskruv?

 

Gjort så själv på många platser i min båt. Men oftast inte för att ta bort skruvrester utan för att hålet är för stort.

 

 

Ja just det, det fanns inga självborrande skruvar förr iheller. Annars kan man sätta in en eller flera tändstickor med lite trälim, för att göra hålet mindre. Och anv sk syl (spetsig sak bara), om de inte är självborrande.

 

Kommer nog försöka sätta tillbaka de gamla skruvarna, och inte spara på tändstickor och trälim. Kan vara flera dagars projekt annars, kommer isåfall använda andra skruvar (med kryss/stjärna).

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lovisa1:

tändstickor med lite trälim,

Tändstickor och trälimm är klart underskattat.

Tändstickor och epoxilim (Araldit eller liknande) är också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Tändstickor och trälimm är klart underskattat.

Tändstickor och epoxilim (Araldit eller liknande) är också bra.

Man får vara lite försiktig bara, risken är att man får en fin grogrund för röta om man inte får håligheterna helt igenfyllda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mässingsskruvar kan ibland tappa nästan all hållfasthet och gå av vid minsta belastning om de är i en båt som har varit utanför Östersjön. Zinken korroderar bort och kvar blir porös koppar utan hållfasthet. Därför använder norrmännen och engelsmännen helst brons åtminstone under vattenlinjen. Tenn och koppar är närmare varandra på metallernas spänningsskala och därför korroderar inte tennet bort ur bronsen på samma vis.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Mässingsskruvar kan ibland tappa nästan all hållfasthet och gå av vid minsta belastning om de är i en båt som har varit utanför Östersjön. Zinken korroderar bort och kvar blir porös koppar utan hållfasthet. Därför använder norrmännen och engelsmännen helst brons åtminstone under vattenlinjen. Tenn och koppar är närmare varandra på metallernas spänningsskala och därför korroderar inte tennet bort ur bronsen på samma vis.

Vi som navigerar i Kattegatt och Skageracks elektrolyt köper inte ens ”rostfria” skruvar, då dessa rostar, vi köper ”syrafast” en rostfri kvalitét som numera heter A4. Vanligt ”rostfritt”, A2, lämnar efter en säsong, eller två rostbruna ränder efter sig. 


Mässingsskruv kan duga till mindre krävande uppgifter, typ att skruva upp handdukshängare med eller liknande. Till trådskaparens luckgångjärn har det ju bevisligen fungerat dåligt. 
Gissningsvis kan det vara så att skruvarnas legering inte är den samma som gångjärnens, och då kan det ha uppstått en galvanisk korrosion som förtärt skruvarna, eller i vart fall försvagat dem. 
Så egentligen skulle både gångjärnen och skruvarna bytas ut mot sådan i den syrafasta kvaliteten A4.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sedan frågan ställdes, så jag ger detta tips till de som hittar tråden i efterhand.

 

Försök få tag i ett "vänsterborr" d.v.s. ett som borrar moturs. Det finns en risk att borret griper tag i skruven och då är det bra om man inte driver in den djupare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mappo:

Nu var det ett tag sedan frågan ställdes, så jag ger detta tips till de som hittar tråden i efterhand.

 

Försök få tag i ett "vänsterborr" d.v.s. ett som borrar moturs. Det finns en risk att borret griper tag i skruven och då är det bra om man inte driver in den djupare.

Ja, sedan finns det ju de där "grispittarna".

Det finns även speciella bits, hittar inga sådana idag, kanske fel sökord, men det var kanske en sådan här sats som @mappo avsåg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...