Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mkryssaren

Startbatteri Bosch S4 029 byta till Tudor TC900?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Goddagens, 

 

för tillfället sitter det två stycken Bosch S4 029 som starbatterier till en hederlig gammal MD32 (ska ha 114ah enligt VP instruktioner) men dessa börjar nu bli slitna och jag funderar på om Tudor TC900 kan funka lika bra? Boscharna satt där när vi köpte båten så inte vi som satt dit dom.

 

Förbrukning går på andra separata batterier.

 

Varken Boschen eller Tudorn är marinbatterier (S4 029 vs. TC900). Det som skiljer är lite på CCA.

Redigerad av Mkryssaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag sticker ut hakan och påstår att vilket startbatteri som helst på 70 Ah och mera kommer att funka bra.

 

Detta 95 Ah batteri på Biltema har fyra års garanti, https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/batteri-silver-12v-95ah-cca760-2000029871

Pris 1300:- kronor.

 

 

Med det svaret är det riskfritt att sticka ut hakan.

Startmotorn är inte så kräsen, bara den får tillräcklig spänning och framförallt en hel det ström bryr den sig inte om varifrån strömmen kommer.

Jag köpte nyligen ett Biltema AGM på 95Ah till en KAD43, hade ett likadant innan men det började tröttna litet, och då var det mer än tio år gammalt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med det svaret är det riskfritt att sticka ut hakan.

Jag vågade inte rekommendera ett 10 Ah MC-batteri som vi har till vår båt och det är nog tveksamt om det är en bra lösn för en MD 32.

 

Var går gränsen för att man ska anse att hakan är utstucken?

Är motorn lättstartad och inte används "vintertid" så räcker nog ett 20 Ah batteri med måttlig CCA.

Det blir inte jättemycket billigare i kronor per år, så jag tror det kan vara värt mellanskillnaden att ha lite extra energi om gudarna är på lite dåligt humör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vågade inte rekommendera ett 10 Ah MC-batteri som vi har till vår båt och det är nog tveksamt om det är en bra lösn för en MD 32.

 

Var går gränsen för att man ska anse att hakan är utstucken?

Är motorn lättstartad och inte används "vintertid" så räcker nog ett 20 Ah batteri med måttlig CCA.

Det blir inte jättemycket billigare i kronor per år, så jag tror det kan vara värt mellanskillnaden att ha lite extra energi om gudarna är på lite dåligt humör.

MD32 är väl en sexcylindig maskin..? Jag hade 75Ah till min TAMD31 det är ju en fyra, och 95Ah till nuvarande KAD43... Ett utpräglat startbatteri på 95Ah borde ju räcka till med marginal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

MD32 är väl en sexcylindig maskin..? Jag hade 75Ah till min TAMD31 det är ju en fyra, och 95Ah till nuvarande KAD43... Ett utpräglat startbatteri på 95Ah borde ju räcka till med marginal.

Japp, rak dieselsexa ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Mkryssaren:

Japp, rak dieselsexa ☺️

Om den är lättstartad så startar den med ett startbatteri på 75Ah, men du skall nog ha en del i reserv, så jag tror att 95Ah är bra. Och om min KAD43a som också är en rak sexa klarar sig med det så gör din det också. Välj ett startbatteri, AGM sägs vara bra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanska även har ankarspel och bogpropeller på startbatteriet, det har jag också, och det fungerar bra med 95Ah, då sakerna går ju bara när generatorn laddar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om den är lättstartad så startar den med ett startbatteri på 75Ah, men du skall nog ha en del i reserv, så jag tror att 95Ah är bra. Och om min KAD43a som också är en rak sexa klarar sig med det så gör din det också. Välj ett startbatteri, AGM sägs vara bra.

Tjurig kan den vara emellanåt, nu kör vi bara sommarmånader (början maj till och med oktober).

 

Tack för all input ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mkryssaren:

Tjurig kan den vara emellanåt, nu kör vi bara sommarmånader (början maj till och med oktober).

 

Tack för all input ☺️

Det är väl glödning på MD32 också som kräver lite mer än tex 41:orna? På min gamla MD21 var det det och då fick jag glöda en stund innan start. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Det är väl glödning på MD32 också som kräver lite mer än tex 41:orna? På min gamla MD21 var det det och då fick jag glöda en stund innan start. 

Glödning och start kräver mindre mängd energi än man tror.

 

Glödning

6 stift x 100 watt x 20 sekunder /3600  = 3,3 Wh

3,3 /12 = 0,3 Ah

 

Motorstart

1000 watt x 20 sekunder /3600 = 5,6 Wh

5,6 / 12 = 0,5 Ah

 

En lite trög kallstart på sommaren tar alltså mindre än 1 Ah så med ett nytt 95 Ah batteri bör man kunna starta motorn runt 50 gånger utan att ladda batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-08 vid 09:08 skrev Georg_Ohm:

Om den är lättstartad så startar den med ett startbatteri på 75Ah, men du skall nog ha en del i reserv, så jag tror att 95Ah är bra. Och om min KAD43a som också är en rak sexa klarar sig med det så gör din det också. Välj ett startbatteri, AGM sägs vara bra.

Hoppas det går bra att jag lånar tråden, det handlar ju ändå om samma sak. Annars får TS säga till och jag tar bort frågan.

Jag har en MD21B och i instruktionsboken står det att batterikapaciteten standard är 114Ah men kan man klara sig med ett 95Ah? Just nu är det förbrukarbanken på totalt 336Ah delat i två banker som jag använder och funderar på ett startbatteri med skiljerelä. Motorn är lättstartad nu när glödningen är inkopplad (undrar hur förra ägaren gjorde).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen inte Ah som styr utan CCA (eller egentligen MCA, Marine Cranking Amps)?

Visst behövs en del till glödning men så länge det finns tillräcklig spänning under glödningen så är det nog CCA som ska räknas. 
Så, ett 95Ah med mer än, säg, 850 CCA bör funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är väl egentligen inte Ah som styr utan CCA (eller egentligen MCA, Marine Cranking Amps)?

Visst behövs en del till glödning men så länge det finns tillräcklig spänning under glödningen så är det nog CCA som ska räknas. 
Så, ett 95Ah med mer än, säg, 850 CCA bör funka. 

Okej. Tack för snabbt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Tuna_II:

Hoppas det går bra att jag lånar tråden, det handlar ju ändå om samma sak. Annars får TS säga till och jag tar bort frågan.

Jag har en MD21B och i instruktionsboken står det att batterikapaciteten standard är 114Ah men kan man klara sig med ett 95Ah? Just nu är det förbrukarbanken på totalt 336Ah delat i två banker som jag använder och funderar på ett startbatteri med skiljerelä. Motorn är lättstartad nu när glödningen är inkopplad (undrar hur förra ägaren gjorde).

Du kan ju ta med en startkabel ombord. Om startbatteriet inte räcker till kan du ju tillfälligt koppla ihop det med förbrukarbanken.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...