Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gineau_Tonique

Gammal skrovbeklädnad

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Vi är en bunt nyblivna ägare till en gammal härlig IW-31. En av sakerna vi skulle vilja fixa till denna säsong är skrovbeklädnaden (tapeten?) i ruffen som lossnat i kanten. Har försökt läsa på i tidigare trådar men där har det vad jag hittat mest diskuterats att ta bort och sätta upp ny beklädnad. Vår fråga är därför om det är möjligt att på något enkelt sätt limma tillbaka beklädnaden i kanterna, och i så fall med vilken typ av lim, eller om det bara blir ett evighetsarbete och det är lika bra att  ta ner och sätta upp nytt?

 

Tacksam för svar eller tips om gamla trådar om detta redan diskuterats!

båt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lim för golvmattor brukar man använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gjorde detta jobb på min Hurley 18 förra året.

 

Var tvungen att riva ner, dels pga svartmögel... Men också för att beklädnaden helt enkelt var sliten och ful. Det var inget lätt jobb tyvärr.

 

Limrester och gammalt skumgummi som nån satt in var helt omöjligt att bli av med. Tog mig säkert 4-5 dagar att bli av med allt skit. (Och då är en Hurley 18 ingen stor båt)

 

Jag använde mig av isopropanolalkohol och en stålborste fastsatt på en skruvdragare. 

 

Det blir nog svårt att limma tillbaka och få det snyggt tyvärr. På bilden du bifogar ser det inte ut att vara hela insidan av skrovet? Då kanske det är värt att lägga ner jobbet jag beskrivit och sen slipa och lacka igen. 

 

Jag sköt på mitt jobb och limmade upp det först, men det ramlade ner igen. Så om du har tid och energi, ta bort och återställ.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som en målad vävtapet på bilden...?

 

Det finns ju olika typer av syntetiskt inredningsmaterial.

Detta limmas med kontaktlim, jag har ”tapetserat” om en båt en gång... 

Jag testade olika lim, och det enda som funkade var det lösningsmedelsbaserade kontaktlimet. Sedan var det ett rent helsicke att då till det över dubbelkrökta ytor.

 

Jag isolerade insidan av skrovet med en tjockare typ av liggunderlag, därefter våder av inredningsmaterialet, det blev riktigt bra.


Jag hade bara ett väldigt tunnt lager med gamla limrester, och eftersom jag klädde insidan av skrovet med liggunderlag lät jag limresterna vara. Men på några ställen tog jag bort dessa, ja stålborste i borrmaskinen funkade bäst. Skrapa, sickel och lösningsmedel gick ju någorlunda, men det var tungt att jobba i andningsmask.

 

Men på bilden ser det ju ut som om du skall jobba med släta ytor, och den gamla ”tapeten” faller ju nästan ned av sig själv, så det skall väl kanske inte vara några jätteproblem att få det snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...