Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MikaelJ

Sladdar till generator

Rekommendera Poster

Hej

Håller på och uppdaterar laddkretsen i mitt elsystem i båten. Generatorn satt illa till och jag var tvungen att skruva bort den för att komma år sladdarna som satt på baksidan. 

Jag klantade mig och tappade generatorn när den lossnade från sitt fäste. två mindre sladdar lossnade och nu undrar jag hur jag ska få reda på vilken som satt var. 

Den ena är varvräknaren och ska kopplas till W, den andra gick till D+ (magnetiseringsström).

Kan jag på något sätt, utan att skruva tillbaka generatorn, mäta för att se vilken som är D+?

Båten är gammal och jag hittar inget elschema. Alla sladdar går samlas i ett litet elskåp och går vidare i en kabel via en kontakt med massa stift så går inte att följa kabeln heller.

 

mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slå på tändningen. Kabeln till magnetiseringen borde då ha 12V men inte kabeln till varvräknaren.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack!

Citat

Slå på tändningen. Kabeln till magnetiseringen borde då ha 12V men inte kabeln till varvräknaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvanslutningarna till D+ och W har olika diameter. D+ har 5mm och W 4mm skruv. Om du har laddningslampa kan du jorda en kabel i taget. När du jordar D+ tänds lampan, när du har tändningen på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På tal om D+ på en generator (på en Volvo Penta Md5)

Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd och tändningen avslagen? Jag misstänker att detta är onormlat, och att det är detta som gör att min summer larmar såfort motorn är avstängd, och även med tändningen avslagen. 

Isåfall, är det någon som har en ide om vad som skulle kunna orsaka detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Techstil:

Hej! På tal om D+ på en generator (på en Volvo Penta Md5)

Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd och tändningen avslagen? Jag misstänker att detta är onormlat, och att det är detta som gör att min summer larmar såfort motorn är avstängd, och även med tändningen avslagen. 

Isåfall, är det någon som har en ide om vad som skulle kunna orsaka detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? 

Samma fråga på 3 ställen!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...