Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Tjena


Jag har köpt en båt och han har inte utfört en service på ett bra tag. Jag tänker att jag ska byta Impeller, Olje samt bränslefilter och anoder och kylarvätska. Måste man byta Vevhusventilationsfilter eller Luftfilter. Har hört att man bara kan tvätta rent luftfiltren. Och att vevhusventilationsfilterna håller sig i ett bra tag.


Är mann filter något som är bra? Det blir så j*vla dyrt om man ska köpa orginal filter till volvo penta. Samma med olja. Måste man ha orginal eller kan man köpa något liknande för en billigare peng. Det går liksom i cirka 40 liter olja i båda motorerna totalt. 
 

till sist det här med att byta kylarvätska. Har hört att man ska byta för efter ett tag. För annars så försvinner ett ämne i glykolen som gör att det inte ska rosta. 
 

Jag har så många frågor eftersom jag tror inte att min Far inte har så mycket koll när det gäller service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hagman1000:

Tjena


Jag har köpt en båt och han har inte utfört en service på ett bra tag. Jag tänker att jag ska byta Impeller, Olje samt bränslefilter och anoder och kylarvätska. Måste man byta Vevhusventilationsfilter eller Luftfilter. Har hört att man bara kan tvätta rent luftfiltren. Och att vevhusventilationsfilterna håller sig i ett bra tag.


Är mann filter något som är bra? Det blir så j*vla dyrt om man ska köpa orginal filter till volvo penta. Samma med olja. Måste man ha orginal eller kan man köpa något liknande för en billigare peng. Det går liksom i cirka 40 liter olja i båda motorerna totalt. 
 

till sist det här med att byta kylarvätska. Har hört att man ska byta för efter ett tag. För annars så försvinner ett ämne i glykolen som gör att det inte ska rosta. 
 

Jag har så många frågor eftersom jag tror inte att min Far inte har så mycket koll när det gäller service. 


Det är Penta diesel motorer antar jag, vilken modell?

 

det finns flera här på MG som kan dessa maskiner bra, tex @kossor

 

Kylsrvätskan skall bytas vart 6e år om jag minns rätt. Notera att det finns olika sorts glykol och att vissa inte tål att blandas. Se därför till att använda samma du har alt. Töm / skölj  igenom kylsystemet innan du fyller på med ny.

 

Olja brukar gå bra att använda andra varianter än original så länge de uppfyller rätt spec. Du kan säkert få tips av kunniga medlemmar här på MG om vad du kan använda.

 

Vissa servicedelar går också att använda eftermarknads varianter. Det gäller bara att veta vilka som har rätt kvalite. På detta område kan du säker också få tips.

 

VP tar normalt för mkt betalt för delar men det finns fall där delarna har ok pris, isåfall kan man likväl köpa original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...