Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Culpa

Nybörjare - vad/hur koppla elektronik i båt

Rekommendera Poster

Hej,

Nybörjare tar tacksamt emot stöd och tips på hur elektronik kopplas.

Båt: Ockelbo HT 15
Motor: Rorkult Mercury 20 hk med elstart (2019).

Önskade prylar:

  • Elstarten till Mercury 20 hk
  • Ekolod
  • Elmotor (front monterad)
  • USB-port för laddning av mobil mm.
  • Enklare led-belysning

 

Ruff saknas i båten varför all utrustning måste tåla fukt/regn.
El saknas helt i båten och ingen el finns vid båtplats/brygga.

Några frågor som jag klurar på:

  • Vad behöver jag för att kopplar in flera prylar på samma batteri?
  • Hur kopplar jag in prylarna på samma batteri?
  • Funderar på solpanel för att ladda batteriet. Vad/Hur kopplas detta mot batteri med prylar?
  • Något särskilt att tänka på för att allt ska vara säkert (säkringar, fukt, regn)?

 

Önskar genomföra detta på ett enkelt sätt och utifrån prisklass Biltema alternativt något över.

Har läst om begrepp som brytarpanel, regulator, diverse säkringar - men vet som sagt inte vad jag behöver eller hur allt enkelt kopplas.
Så tips på inköp, hur koppla etc. - tas gärna emot!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas lite brister på grejerna som finns på Biltema med tanke på den miljö du hade tänkt sätta dom i. Man får lite vad man betalar för men principen är densamma oavsett leverantör. 

 

För att koppla flera förbrukare och avsäkra lite i grupper så kan en liknande box som denna vara aktuell https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000043332 

Den är inte aktuell att använda på startmotorn då den drar alldeles för mycket ström, exakt hur mycket kan jag inte veta men det brukar vara höga startströmmar.

 

Du drar en fetingkabel från batteriet till en huvudsäkring. Från huvudsäkringen till säkringsboxen och sen ut till förbrukare. Dimensionera säkring efter last och kabel efter säkring. Det är kanske nu det blir lite krångligt... 6A per kvadratmillimeter är bra att utgå ifrån (det går att belasta mer) Så om du har ett kylskåp i din båt på 160W och det motsvarar ungefär 13A vid 12VDC och då sätter du en 15A säkring på den gruppen. Då kan det vara lämpligt att använda 2,5mm2 för matningen av ditt kylskåp. Nu är det inte så långa sträckor så det går förmodligen bra med mindre kabel men jag försöker bara belysa några "bra att tänka på" grejer.

 

En brytarpanel kan ju vara snyggt för att slå av vissa grejer, kanske belysning, lanternor eller vad vet jag. Det finns brytarpaneler med USB kontakter om du vill ha det också. IP klassen kan dock bli ett bekymmer på många men det finns säkert

 

Huvudbrytare kan vara en ide att montera om du inte tar ur batteriet när du åker hem. Då behöver du inte riskera att komma till båten och batteriet har dragits ur av någon förbrukare.

 

Solcell är ju smidigt och förutom själva solcellen så behöver du en regulator för att kunna tillgodogöra dig strömmen som den generar. Det finns massa kopplingsscheman på nätet för hur det ska kopplas in.

 

Det finns givetvis massor att tänka på, det kan vara superkrångligt om man är helt nybörjare på ämnet.

 

Lycka till.   

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra batteri såklart.

Jag antar att motorn kan ladda batteriet under gång.

En solcellpanel på ca 50Watt för underhållsladdning när du inte är i båten.

En laddregulator för solcellpanelen. Den kopplar du så att sladdarna från batteriet först går in på sin plats sedan panelens sladdar som går in på sin anvisade plats och därefter utgående sladdar till lämplig förgrening eller säkrings/brytarpanel.

På en del laddregulatorer finns en del finesser, även de billiga. T ex kan det finnas USB-uttag och knapp för att stänga av utgången till förbrukarna.

En säkring på pluskabel från batteri till laddregulatorn är bra.

Om motorn kan ladda batteriet så kopplar du de sladdarna enklast direkt till batteriet, det kan tänkas att det är samma sladdar som går till startmotorn, där får du läsa motormanualen.

Från förgrenongspaneler eller brytarpanel drar du vidare till förbrukarna.

Jag gillar att dra plus och minus till varje, andra drar en minusslinga och sedan bara plus till varje förbrukare.

Till elmotorn skulle jag fundera på ett eget batteri av t ex AGM-typ, så blir du inte strömlös när du vill starta bensinmotorn och åka hem. 

Ett alternativ kan vara att låta solpanelen sköta laddningen av det batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar!
Uppskattas - försöker sammanfatta nedan för att se om jag hänger med.

Säkringsboxen innehåller både plus(+) samt minus(-). Det vill säga man drar fetingkablar plus och minus direkt från batteriet in i Säkringsboxen.
 

Sedan från säkringsboxen drar man kablar plus samt minus (mindre storlek) till respektive förbrukare (dock inte ett måste att dra minus till förbrukarna - varför vill man ändå göra detta?).
 

Här förstår jag att man på plus kablarna till förbrukarna kan sätta brytare/brytarpanel för att stänga av samt på respektive förbrukare.

 

- Huvudbrytaren monteras direkt på plus på fetingkabeln innan säkringsboxen? 

 

- Monteras säkring på plus fetingkabeln innan huvudbrytaren eller efter? 

 

- Starten på Mercuryn dras inte via någon säkringsboxen utan direkt mot batteriets plus samt minus. 
 

Angående solpanel och regulator. 


Ser att dessa regulatorer ofta har tre uttag:

1. För inkoppling av solpanelen 
2. För inkoppling plus samt minus batteri

3. Något som heter ”load” (oklart vad det är)?

 

- Eftersom batteriets fetingkablar plus samt minus går in i säkringsboxen. Är det via säkringsboxen man sedan kopplar mot regulatorns punkt två (2) ovan, dvs plus samt minus för batteriet. Regulatorn kopplas alltså som en vanlig förbrukare till/via säkringsboxen. 
 

Hoppas min sammanfattning är begriplig. :)  

 

P.S - i vilken omfattning tål regulatorer, säkringsboxar, brytarpaneler vatten/fukt.

Funkar Biltemas grejer för väta. 
 

Åter tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Culpa:

Säkringsboxen innehåller både plus(+) samt minus(-). Det vill säga man drar fetingkablar plus och minus direkt från batteriet in i Säkringsboxen.
 

Sedan från säkringsboxen drar man kablar plus samt minus (mindre storlek) till respektive förbrukare (dock inte ett måste att dra minus till förbrukarna - varför vill man ändå göra detta?).

Ja just den typen som jag länkade till gör det och det är ju ganska smidigt att ha anslutningspunkter för både plus och minus på samma ställe, då slipper du skala kabeln så långt. Alternativet är som Gundj skriver, sy en slinga med minus och det är ju ett alternativ förstås. 

 

Alla förbrukare (jag tror inte att det finns något undantag, rätta mig gärna om jag har fel) kräver plus och minus för att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Culpa:

- Huvudbrytaren monteras direkt på plus på fetingkabeln innan säkringsboxen? 

 

- Monteras säkring på plus fetingkabeln innan huvudbrytaren eller efter? 

Ja huvudbrytaren monteras innan säkringsboxen.

 

Montera huvudbrytaren efter huvudsäkringen, det kan inte bli fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen! Börjar klarna även för en nybörjare. 
 

Angående solpanel och regulator. 


Ser att dessa regulatorer ofta har tre uttag:

1. För inkoppling av solpanelen 
2. För inkoppling plus samt minus batteri

3. Något som heter ”load” (oklart vad det är)?

 

- Eftersom batteriets fetingkablar plus samt minus går in i säkringsboxen. Är det via säkringsboxen man sedan kopplar mot regulatorns punkt två (2) ovan, dvs plus samt minus för batteriet. Regulatorn kopplas alltså som en vanlig förbrukare till säkringsboxen. 

 

- I vilken omfattning tål regulatorer,säkringsboxar, brytarpaneler vatten/fukt. Vet ni om Biltemas grejer för väta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Culpa:

Toppen! Börjar klarna även för en nybörjare. 
 

Angående solpanel och regulator. 


Ser att dessa regulatorer ofta har tre uttag:

1. För inkoppling av solpanelen 
2. För inkoppling plus samt minus batteri

3. Något som heter ”load” (oklart vad det är)?

 

- Eftersom batteriets fetingkablar plus samt minus går in i säkringsboxen. Är det via säkringsboxen man sedan kopplar mot regulatorns punkt två (2) ovan, dvs plus samt minus för batteriet. Regulatorn kopplas alltså som en vanlig förbrukare till säkringsboxen. 

 

- I vilken omfattning tål regulatorer,säkringsboxar, brytarpaneler vatten/fukt. Vet ni om Biltemas grejer för väta. 

 

Regulatorn kopplar du direkt till batteriet via en säkring. Om du har något som alltid behöver ström utan att huvudbrytaren är på kan du koppla in den på load, annars kan du skippa att använda den utgången.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kasta mig huvudstupa in i sådana här diskussioner, undrar varför jag missat denna...?

Det mesta är ju redan sagt. Men jag mal ändå på, kanske tillför jag något som inte redan har skrivits.


Jag kanske missade det, men du skall ha en huvudsäkring omedelbart efter batteriplus, innan huvudströmbrytaren (heter egentligen ”batterifrånskiljare”). 
 

Det är kablarna du skyddar med säkringar, inte lampor, pumpar och elektronik, i egentlig mening.

Därför skall du inte ha några kablar som är osäkrade, ok, kanske 10 cm från batteriplus till huvudsäkringen, där kan du  använda en ”hängsäkring” alltså en säkringshållare som hänger på kabeln. Säkringen dimensioneras efter hur grov och hur lång kabeln är x2, räkna också med minuskabeln som leder strömmen tillbaka till batteriet.

 

Alla förbrukare ombord måste ha två kablar, plus och minus, pluskabeln leder fram strömmen till förbrukaren och minuskabeln leder den tillbaks till batteriet. 
I bilar leder man minus i chassi och kaross som är av stål, det funkar inte i båtar, plast och trä leder ström fantastiskt dåligt, inte alls, därför går det åt dubbelt så mycket kabel i en båt som i bil.

I båtar av stål och aluminium vill man inte heller leda strömmen i skrovet, då det orsakar högst oönskad galvanisk korrosion.

 

Minusledningar är med fördel oftast svarta, plus är traditionellt röda, men för att skilja kablarna åt kan du ha vilka färger som helst på plussidan. Jag använder även brun och grå som minuskablar ombord på min båt... elektronerna som far omkring inne i kablarna bryr sig inte ett dugg om vad isoleringen har för färg, däremot om det är många elektroner, hög ström så vill dom gärna ha en motorväg i form av en tjock kabel, om inte uppstår det elektriskt motstånd, vilket innebär att det ombildas till värme, och om det är riktigt illa kan det utvecklas till en kabelbrand som kan sprida sig ombord, det är därför kablarna på plussidan skall säkras av ordentligt.

 

På sajten 24volt.eu finns det en hel del bra text om grundläggande ellära, länken leder till en kalkylator som hjälper dig att dimensionera kablar och säkringar. 
Det finns även en hel del förklarande text om solcellspaneler och dess regulatorer.

 

Det finns två bra böcker i ämnet, 

El ombord heter den ena, och den andra heter Ström ombord, båda är bra, men det brukar räcka att läsa en av dem, då innehållet är rätt så ”likriktat” om nu det uttrycket gillas i detta sammanhang.

 

Sedan har Kjell och Co en hel del matnyttigt om ellära på sina hemsidor och framförallt hur man mäter storheter som ström, spänning och motstånd och allt därikring.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

pluskabeln leder fram strömmen till förbrukaren och minuskabeln leder den tillbaks till batteriet. 

Nu är jag väl alldeles för petig men är det inte tvärtom?

Nu kanske jag får stå med lång näsa och skämshatt på men minnet är inte alldeles perfekt så här på ålderns höst. (Kunde iofs ha kollat först men det är ju lite kul att tjöta 😉)

Spelar ingen roll för frågan iofs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu är jag väl alldeles för petig men är det inte tvärtom?

Nu kanske jag får stå med lång näsa och skämshatt på men minnet är inte alldeles perfekt så här på ålderns höst. (Kunde iofs ha kollat först men det är ju lite kul att tjöta 😉)

Spelar ingen roll för frågan iofs. 

Nej det är korrekt. Däremot går elektronerna i motsatt riktning mot strömmen så dom går från minus där dom bor till plus för att dom vill jämna ut laddningen i batteriet. Det är ju därför minuspolen är så negativ, det kryllar av små negativt laddade elektroner där  😉

 

Det blev lite fel när man för länge sedan definierade vad ström var för något. Det var på den tiden innan man visste vad det här med elektroner var för något. Men det var inte läge att ändra på det den dagen man upptäckte elektronen och det fungerar ju faktiskt rätt bra i praktiken trots allt. Bara det att man säger att strömmen går åt ett håll medan elektronerna faktiskt går åt det andra. Men vem bryr sig egentligen om det!  🤔

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra så slapp jag gå i svars på den frågan, ja elektronerna springer ju mot strömmen, om man nu skall vara vitsig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för att du inte skall handla allt elmaterial på Biltema. De har visserligen skiftande kvalitet men en del är ren billig Kina import, dvs samma saker de har på bangood mfl. Men allt är verkligen inte skit, fast ser eller känner du inte skillnaden så vet du sannolikt inte vad som är bra eller dåligt.

Du kommer lägga ner många timmar på detta, gör det då med lite bättre grejer, förtent kabel etc.

Många tänker att 12v el inte är så farligt, men den stora faran är nog brandrisken vid underdimensionering, undermåligt material och inkoppling.

Du köper bra grejer hos de flesta båttillbehörsbutiker som Hjertmans, watski mfl. Tex seasea, vestus, bep mfl. 

Har du ork o tid kan du hitta de flesta saker lite billigare på Amazon och liknande.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Guggen:

Jag vill slå ett slag för att du inte skall handla allt elmaterial på Biltema. De har visserligen skiftande kvalitet men en del är ren billig Kina import, dvs samma saker de har på bangood mfl. Men allt är verkligen inte skit, fast ser eller känner du inte skillnaden så vet du sannolikt inte vad som är bra eller dåligt.

Du kommer lägga ner många timmar på detta, gör det då med lite bättre grejer, förtent kabel etc.

Många tänker att 12v el inte är så farligt, men den stora faran är nog brandrisken vid underdimensionering, undermåligt material och inkoppling.

Du köper bra grejer hos de flesta båttillbehörsbutiker som Hjertmans, watski mfl. Tex seasea, vestus, bep mfl. 

Har du ork o tid kan du hitta de flesta saker lite billigare på Amazon och liknande.

Lycka till!

Jag har Biltemas säkringsdosor och minusplintar, dom är bra.

En och annan strömbrytare och automatsäkring också som fortfarande fungerar bra. All innerbelysning förutom läslamporna i ruffen, kommer från Biltema, både förre ägaren och jag har satt upp sådana, kanske inte alltid de snyggaste med ger bra ljus och fungerar bra.

Däremot var den solcellsdrivna ventilatorn inte så där överdrivet bra.

Jag har köpt kabelskor av Biltema under många år, och där varierar kvaliteten, ibland bra, ibland väldigt veka.

Jag skrev det nyss i en annan tråd, man måste ha ett öga dör det man köper, man måste kritiskt kunna granska grejerna redan i butiken, alla butiker vi köper båttillbehör av köper in saker från låglöneländer inte sällan i Asien och allting är inte dåligt, allting är heller inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för återkoppling!

 

Får sondera terrängen lite vad gäller kvalitet inför inköpen. Klämma och känna!

 

Hittade även en kille på youtube som på ett enkelt sätt förklarade 12v koppling. Kanske inget för er som redan kan men jag tyckte allt förklarades lättillgängligt för en nybörjare (se nedan länkar).

 

En sak jag inte fått klart för mig ännu är inkoppling av en voltmätare (eller batterimätare).

Ser att vissa strömbrytarpaneler har en inbyggd voltmätare alternativt att man köper en separat.

 

- Vart placerar man voltmätaren i sin koppling för att den ska mäta rätt?

 

- Vidare är det korrekt uppfattat att typ ett AGM-batteri aldrig ska gå under typ 50 % laddning för att inte förlora kapacitet eller riskera bli obrukbart. Tänker att det ända sättet att ha koll på detta är via en voltmätare (eller batterimätare) - är väll samma sak antar jag.

 

 

 

Fanns även en bra film med inkoppling av bl.a. solpaneler: 

 

 

 

 

Redigerad av Culpa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-04-07 vid 18:17 skrev ChristerN:

Nu är jag väl alldeles för petig men är det inte tvärtom?

Nu kanske jag får stå med lång näsa och skämshatt på men minnet är inte alldeles perfekt så här på ålderns höst. (Kunde iofs ha kollat först men det är ju lite kul att tjöta 😉)

Spelar ingen roll för frågan iofs. 

Elektronerna vandrar från minus till plus fick jag lära mig på stenåldern.

 

Såhär kopplar jag en solpanelregulator;

1. Köper en som klarar summan av mina förbrukare med marginal, typiskt 20 eller 30 Ampere.

2. Drar en avsäkrad kabel (Med batteriavskiljare på)av lämplig dimension beroende på regulatorns anslutningar och kabelns längd från plus och minus till ingången märkt Batteri på regulatorn.

Detta skall göras före anslutning av solpanelen så att regulatorn känner av systemspänningen (12 eller 24V) 

3. Ansluter kablarna från solpanelen till dess anslutning på regulatorn.

4. Drar kablar från "Load" till säkrings/brytarpanelen. Då går all ström in och ut genom regulatorn UTOM + till startmotorn. På det sättet får du koll på din förbrukning. 

Tyvärr får du inte med ingående laddning från motorn.

5. Ansluter en tillräcklig kabel från + på batteri till startmotorrelä samt en --kabel till lämplig jordpunkt på motorn.

6. Jag förutsätter att motorn har sin egen kabelhärva med tändningslås mm.

Och som jag skrev innan, kanske aningen oklart, antingen + och - till varje förbrukare från brytarpanelen eller bara + från den och en särskild slinga med -.

Alla förbrukare ombord vill ha både + och -.

 

Edit: Oj så många inlägg i tråden medan jag skrev mitt, ursäkta ev upprepningar.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En voltmeter är en sak, en ”batteritankmätare” är någonting annat.

En voltmeter mäter den aktuella spänningen precis i stunden. Man kan på ett ungefär lista ut batteriets status, men man kan även bli lurad att tro att det är bra.

 

011DE416-009E-4B91-AD0F-AB33CE3A14D2.jpeg.9b0b334d5532f260ad5f1b8adce94155.jpeg

 

Voltmetrarna som brukar finnas i fritidsbåtar sitter rätt ofta i motorns instrumenttavla och man kan ju genom att kolla voltmetern se om generatorn laddar eller ej, samt då spänningen i stunden.

Om den sitter i motorns instrumenttavla mäter den sannolikt spänningen över båtens startbatteri, inte över förbrukningsbatteriet. Dessa voltmetrar är ingalunda några precitionsinstrument, skalan är oexakt och visarnålen är grov. Det finns digitala voltmetrar också, inte heller dessa brukar vara några under av precisionsinstrument, även om dom kan visa spänningen med två decimaler.

 

En ”batteritankmätare” är ett slags kombinationsinstrument som mäter spänning, som mäter ström i eller ur batterierna och håller reda på hur mycket energi man har kvar i sin batteribank. Instrumentet berättar också hur lång tid man kan förbruka i nuvarande nivå innan det är dax att ladda, och tvärtom hur länge laddning behöver fortgå innan det är fulladdat.

Det finns flera olika fabrikat och funktionerna kan skilja dem åt.

 

Du kan koppla in en voltmeter mellan plus och minus precis varsomhelst i elsystemet. Jag anser att den skall kopplas in så långt bort i elsystemet från batteriet som möjligt, då visar den den lägsta spänningen eftersom det kan bli några tiondelars volt i spänningsfall längre ut i systemet.

 

”Batteritankmätaren” kopplas in på en shunt som medföljer instrumentet, shunten kopplas mellan batteriminus på förbrukarbatteriet och batterikabeln som går vidare i båten. Från denna shunt går det sedan tre kablar fram till själva instrumentet, och så skall det sedan anslutas en pluskabel via säkring till batteriplus. Endast shunten, ingenting annat får då kopplas på batteriminus.

 

Det finns även någonting som heter ”amperemeter” och det är ett instrument som mäter strömmen som passerar, det var förr vanligt i både båtar och bilar att man monterade ett sådant på utgående kabel från generatorn, för att då se om och hur mycket den laddade. En amperemeter kopplas i serie med en förbrukare, så strömmen måste passera instrumentet, (ok, set finns sådana med shunt också).
 

El ombord är väldigt enkelt.

Föreställ dig att en trädgårdsslang är en elledning. 
Vattentrycket i slangen motsvarar spänningen i ledningen, den mäts i volt (V).

Flödet genom slangen motsvarar strömmen som flyter genom ledningen, elektrisk ström mäts i ampere (A).

Om du knickar slangen har vattnet svårare att ta sig fram, det motsvarar elektriskt motstånd, eller resistans, som mäts i ohm.
Jag tror vi slutar med pedagogiken där, det kan till att börja med räcka att känna till hur Duplo funkar.

 

Till skillnad från vattenslangen så skall ju all ström ombord ledas tillbaka till batteriet, det sker nu då genom minuskablar, kablar som efter hand kopplas ihop i plintar och anländer bakvägen till batteriet i allt tjockare kablar. Numera är det felaktigt att kalla minus ombord för ”jord” det kunde man ostraffat göra för ett par år sedan, numera är det kort och gått ”minus” som gäller. 
(Däremot finns det skyddsjord i landströmsystemet och signaljord för radioapparater och antenner)

 

Så om du vill ha lika bra koll på hur mycket du har kvar i dina förbrukningsbatterier som i din bränsletank väljer du en ”batteritankmätare” jag och flera här på forumet anser att Nasas BM1 är bra och pedagogisk, men som sagts det finns flera olika att välja på.

 

Och då kommer ”batteritankmätaren” att visa Ah, amperetimmar, ett mått på hur många ampere som förbrukas, eller laddas under en timma.

Om du har en lampa som drar exakt 1 ampere, så har den förbrukat en Ah under en period på 60 minuter. Om generatorn laddar 30A så har den i teorin laddat in 30Ah i batteriet, ja alltså väldigt teoretiskt, i praktiken är det annorlunda, men som sagt vi håller oss till Duplo-klotsarna nu. Men dessa ”batteritankmätare” visar faktiska resultat, de i praktiken uppmätta och beräknade värderna, som man kan lita på.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...