Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
08sthlm

Motorrum - vad är vad?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej :)

 

Här kommer en tråd som blottar min okunskap, och några tänker säkert "Oh herregud.....". Några andra "jaha detta var bra info för mig".

 

Nyligen köpt första båten och är inte så tekniskt bevandrad. Dock hade jag med en besiktningsman vilket är att rekommendera om man inte har så stor koll själv. 👍 

 

När jag nyligen stoppade ned huvudet i motorutrymmet så insåg jag att här behöver jag skaffa mig mer kunskap om. Och då syftar jag på det mesta i motorutrymmet förutom själva motorn. (går säkert att göra en tråd om det också, men får bli en annan tråd i såntfall :))

 

Jag skulle vilja höra från forumet vad det är som visas på bilderna och framförallt vad ska man tänka på. Både i underhållssyfte men även bra att ha koll på i förebyggande mening, för att om möjligt minimera haveri. Vill ju fortsätta underhålla båten och ge den och oss bästa föruttsättningar för härligt båtåka.

 

Så ge gärna svar, tex "Bild 1 avser XXX och funktionen är XXX och bör bytas vartannat år eller XXX antal gångtimmar...

 

Bild1

638659143_Motorrum16.JPG.689518f67d7a41d765d37034240e8596.JPG

 

Bild 2

1702541901_Motorrum13.JPG.dacf9cd907e6f1919b889f49b2f19dc9.JPG

 

Bild 3

1659653219_Motorrum15.JPG.1e163d5e9c4346825231a16f0924c2f0.JPG

 

Bild 4

1080286293_Motorrum14.JPG.b203d5c246558a6db8d4a4e7079152d4.JPG

 

Bild 6

2043527290_Motorrum12.JPG.773398ecff556485e743897bc3e4a1c7.JPG

 

Bild 7

1894639529_Motorrum11.JPG.f953752a807d03aa2d24c483e1a4e367.JPG

 

 

Bild 8

755968613_Motorrum10.JPG.96eb21ebb8b8d068f9d9da68eece9366.JPG

 

 

 

Bild 9

 

382971990_Motorrum2.JPG.a04e5d5f9fa3522e56c23d2af5623ab0.JPG

 

 

Bild 10

18567965_Motorrum9.JPG.5d35a3a0c95f693f815afdc314e323bc.JPG

 

 

Bild 11

1474343000_Motorrum1.JPG.2b8befbfa16c977426a915046d4dc318.JPG

 

 

Bild 12

 

1197432211_Motorrum7.JPG.88c6612c37f26772812456e8c76a5f8c.JPG

 

 

Bild 13

778270822_Motorrum8.JPG.b99928288b730792a51cad0f38e7a190.JPG

 

 

Bild 14 (dålig skärpa men röda tanken avses)

 

717432954_Motorrum4.JPG.691886841781082cd51a25970785a71f.JPG

 

Bild 15

1555223840_Motorrum5.JPG.3c8a152302f2b43e13687defb5f92723.JPG

 

Bild 16

1700954710_Motorrum3.JPG.c14a1cbfd0cf60a34b03cf8464f5a1a7.JPG

 

Bild 17

Motorrum 6.JPG

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev 08sthlm:

Hej :)

 

Här kommer en tråd som blottar min okunskap, och några tänker säkert "Oh herregud.....". Några andra "jaha detta var bra info för mig".

 

Nyligen köpt första båten och är inte så tekniskt bevandrad. Dock hade jag med en besiktningsman vilket är att rekommendera om man inte har så stor koll själv. 👍 

 

När jag nyligen stoppade ned huvudet i motorutrymmet så insåg jag att här behöver jag skaffa mig mer kunskap om. Och då syftar jag på det mesta i motorutrymmet förutom själva motorn. (går säkert att göra en tråd om det också, men får bli en annan tråd i såntfall :))

 

En fråga först - fick du ingen genomgång av förra ägaren ?  För även om forumet talar om VAD det är för prylar och kanske skriver något generellt om dem, är det också mycket värt att få reda på HUR de lämpligast används på just din båt (i alla fall vissa av dem).

 

1. Bränslefilter med vattenavskiljare. Vatten kan tappas ur med pluggen i botten

2. Spännband som håller tanken, eller om du menar tanken så KAN det vara bränsletank, Lite osäkert då slangen längst ner ser ut att vara bränsleslang men den armerade plasttypen upptill (luftning ?) brukar inte sitta på bränsle. Och den vita i mitten liknar nästan en toaslang...

3. Laddfördelare (egentligen 2 st dioder på kylfläns) för att ge laddning både till Motorbatteri och Förbrukarbank. Bättre är oftast ett relä, lite beroende på om generatorn kopplats in för att kompensera diodernas spänningsfall eller inte.

4. Batteriladdare när du har 230V/landström anslutet

6. Landströmscentral med JFB och säkring

7. Varmvattenberedare. Ger varmvatten av motorns kylvatten, men också via elpatron (om den kopplas in till landströmmen). Isolerad, och håller varmvatten över natten i alla fall.

8: Osäker.

9. Trimplanspumpen (det står på etiketten). Här finns troligen en oljebehållare någonstans också.

10. Ventilationsfläkt för t ex bensinångor. Bör köras ett tag innan motorn startas för att ventilera motorrummet

11. Osäker, men kan vara vattenpump för spolvatten. Skulle kunna vara vanligt tryckvatten också (kranarna), men 20l/min är lite häftigare än man brukar använda till det.

12 & 17. Omkoppling för "något" antingen överbord eller till tank. 17 är nog garanterat för toavattnet med tanke på slangarna, men 12 är jag osäker på. Ser ju inte så rent ut, dock....

13. Osäker (nivåvakt ?)

14. Omöjligt att säga, kolla vilka slangar som går till den (t ex om det finns någon däckspåfyllning, de är ofta märkta)

15. Manuell länspump. KAN också vara pump för att tömma toatanken i havet, men tror inte det då slangarna inte ser ut som sanitetsslangar.

16. Oljebehållare för något, men VAD hoppas jag någon annan kan säga. Jag har gissningar, men de är du inte hjälpt av. Kolla vart slangen tar vägen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev IngemarE:

En fråga först - fick du ingen genomgång av förra ägaren ?  För även om forumet talar om VAD det är för prylar och kanske skriver något generellt om dem, är det också mycket värt att få reda på HUR de lämpligast används på just din båt (i alla fall vissa av dem).

 

 

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Ingemar. Båten besiktigades hos säljarn sen fraktade jag hem båten 70mil. 

Och blev egentligen aldrig någon ordentlig genomgång (bortsett från det besikningsmannen gjorde), men säljarn har sagt att jag kan ringa om det är något.  Men det känns bra om jag vet hur prylarna ser ut innan jag börja ev ringa tänker jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nr 8 kanske nån form av hydraulpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

 

1. Bränslefilter med vattenavskiljare. Vatten kan tappas ur med pluggen i botten

2. Spännband som håller tanken, eller om du menar tanken så KAN det vara bränsletank, Lite osäkert då slangen längst ner ser ut att vara bränsleslang men den armerade plasttypen upptill (luftning ?) brukar inte sitta på bränsle. Och den vita i mitten liknar nästan en toaslang...

3. Laddfördelare (egentligen 2 st dioder på kylfläns) för att ge laddning både till Motorbatteri och Förbrukarbank. Bättre är oftast ett relä, lite beroende på om generatorn kopplats in för att kompensera diodernas spänningsfall eller inte.

13. Osäker (nivåvakt ?)

15. Manuell länspump. KAN också vara pump för att tömma toatanken i havet, men tror inte det då slangarna inte ser ut som sanitetsslangar.

16. Oljebehållare för något, men VAD hoppas jag någon annan kan säga. Jag har gissningar, men de är du inte hjälpt av. Kolla vart slangen tar vägen.

1. Bränslefilter, finns ju två ett invid motorn och detta på bild som är närmare tanken så att säga. Hur ofta byts filtret på bild? eller tömmer man den bara via pluggen.

 

2.Bränsetank är det inte. Så mycket vet jag iallafall då den är på annat håll. :)

 

3. Laddfördelare, är detta något jag bör förbättra på sikt, att övergå till ett relä?

 

13. Finns ekolod på båten. Kan det vara givare till det?

 

15. Finns manuell länspump på däck för motorrum, och en elektrisk i motorrum. Det har jag koll på, men vet inte vad det på bilden går till riktigt

 

16. Tror det kan va hydralolja i den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nr 8 skulle jag tro är trimpumpen för drevet, om det nu är drev och inte rak axel.

Nr 16 skulle kunna vara oljebehållare för styrservo

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Nr 8 skulle jag tro är trimpumpen för drevet, om det nu är drev och inte rak axel.

Nr 16 skulle kunna vara oljebehållare för styrservo

Tack :)  Stämmer att det är drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Är nr 8 kanske nån form av hydraulpump?

En del upprepning:

i oordning.

 

8. Det är pumpen till drevets hydraulik.

2. är sannolikt en septiktank.

13. är en givare, Silva, kan vara ekolod, men jag tror snarare att den är till loggen, jag har en gång haft en likadan. Det skall finnas en blindplugg, om du är snabb skall du kunna ta ut insatsen och stoppa i blindpluggen utan att mer en någon liter vatten kommer in i båten, för att då kunna göra ren loggivarens paddelhjul.

3. Laddfördelare, kallas öven för ”dubbeldiod” dessa brukar fungera väldigt bra, ingen anledning att byta. Generatorns inbyggda regulator skall dock ha en avkännande kabel som är kopplad direkt på ett av batteriernas pluspol, den känner av spänningen på vid laddning, eftersom dioden ger 0,7 volts spänningsfall kan då generatorns regulator kompensera det, vill minnas att den kabeln brukar vara gul eller orange.

12 och 17 är trevägsventiler, som redan nämnts är en av dessa (17?) till tömningen av septiktanken, sugtömning från däcksgenomföring eller nödtömning, fultömning ut i havet.

Sannolikt den med de gråa slangarna, följ slangarna och se vart dom tar vägen, även din näsa kan ge viss vägledning.

15, som redan nämnts kan det vara manuell länspump, men även en nödtömningspump till septiktanken, pumpa försiktigt och se vad som händer på båtens utsida, använd även nosen.

9. Hydraulpump till trimplnanen.

10, motorrumsfläkt som avslöjar att du har en bensinmotor ombord. Det har redan sagts, men tål att upprepas, att du måste ventilera motorrummet med denna fläkt i minst två minuter innan du startar motorn, om det står bensinångor i motorrummet kan en gnista från startmotorn ställa till med allvarliga konsekvenser.

 

Var det några grejer nu som vi inte lyckats gissa oss till eller beskriva rätt?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 är givaren till Sumloggen . Blindpluggen som Farbror Ohm talar om ligger i bakgrunden på bilden.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Rascal:

13 är givaren till Sumloggen . Blindpluggen som Farbror Ohm talar om ligger i bakgrunden på bilden.

Just det, nu ser jag blindpluggen. 

 

12:an, som redan skrivits så ser det inte ut som det var toainnehåll i slangarna. Med smutsigt länspumpsvatten, men varför ha en trevägskran till den? Du får följa slangarna och se var den tar vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan ventil som nr 12 och med den kopplar om var ifrån man länspumpar, i mitt fall med den manuella pumpen av typ bild 15. Den ena sidan går till motorrummet och den andra till utrymmet under midcabin och förut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 08sthlm:

Tack :)  Stämmer att det är drev

Nu måste jag gissa 🙂

Kan det vara någon norsk planande båt ned drev på ca 26-30 fot?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En del upprepning:

i oordning.

 

8. Det är pumpen till drevets hydraulik.

2. är sannolikt en septiktank.

13. är en givare, Silva, kan vara ekolod, men jag tror snarare att den är till loggen, jag har en gång haft en likadan. Det skall finnas en blindplugg, om du är snabb skall du kunna ta ut insatsen och stoppa i blindpluggen utan att mer en någon liter vatten kommer in i båten, för att då kunna göra ren loggivarens paddelhjul.

3. Laddfördelare, kallas öven för ”dubbeldiod” dessa brukar fungera väldigt bra, ingen anledning att byta. Generatorns inbyggda regulator skall dock ha en avkännande kabel som är kopplad direkt på ett av batteriernas pluspol, den känner av spänningen på vid laddning, eftersom dioden ger 0,7 volts spänningsfall kan då generatorns regulator kompensera det, vill minnas att den kabeln brukar vara gul eller orange.

12 och 17 är trevägsventiler, som redan nämnts är en av dessa (17?) till tömningen av septiktanken, sugtömning från däcksgenomföring eller nödtömning, fultömning ut i havet.

Sannolikt den med de gråa slangarna, följ slangarna och se vart dom tar vägen, även din näsa kan ge viss vägledning.

15, som redan nämnts kan det vara manuell länspump, men även en nödtömningspump till septiktanken, pumpa försiktigt och se vad som händer på båtens utsida, använd även nosen.

9. Hydraulpump till trimplnanen.

10, motorrumsfläkt som avslöjar att du har en bensinmotor ombord. Det har redan sagts, men tål att upprepas, att du måste ventilera motorrummet med denna fläkt i minst två minuter innan du startar motorn, om det står bensinångor i motorrummet kan en gnista från startmotorn ställa till med allvarliga konsekvenser.

 

Var det några grejer nu som vi inte lyckats gissa oss till eller beskriva rätt?

Tack för utförliga svar, vilken härlig respons 👍 tror det mesta är beskrivet nu och bringar klarhet. Och som Ingemar skrev ovan får jag följa slangar och skapa mig bild. Men desto tydligare nu efter feedback härifrån 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

13 är givaren till Sumloggen . Blindpluggen som Farbror Ohm talar om ligger i bakgrunden på bilden.

Vad är sumloggen? Vid en snabb googling hittade jag info om ”risk för läckage med sumlogg”.


Låter mindre skoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag har en likadan ventil som nr 12 och med den kopplar om var ifrån man länspumpar, i mitt fall med den manuella pumpen av typ bild 15. Den ena sidan går till motorrummet och den andra till utrymmet under midcabin och förut.

Ahh, ska kolla på detta nästa gång jag är vid båten 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Makro:

Nu måste jag gissa 🙂

Kan det vara någon norsk planande båt ned drev på ca 26-30 fot?

Jajjemän, börjar brännas ordentligt 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev 08sthlm:

Vad är sumloggen? Vid en snabb googling hittade jag info om ”risk för läckage med sumlogg”.


Låter mindre skoj!

Det har funnits olika Sumloggar genom åren. Den första mekaniska hade en tendens att skapa läckage när vajerhöljet vart gammalt och sprack men den du har är en helt annan konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2, 15 och 17 ingår troligen i toasystemet, av slangarna att döma. 

 

2. Inlopp upptill, är ju bra, så att inte fekalier, urin e t c, kan forsa tillbaks till toastol. Ser ut att vara två inlopp, då troligen två toalettstolar. 

Avluftningsslangen, bör vara, av septiktyp, ej typ armerad vattenslang, annars luktar det. 

Utlopp längst ned... 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17.

En slang kommer från botten av septiktanken. 

En går upp till däck via en genomföring med tät propp, vanligen märkt Waste. 

Den sista bör gå till en ventil, som sitter direkt på en skrovgenomföring, för tömning i havet. 

Se till att ventilen alltid är stängd, när den inte används. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

10. Motorrumsfläkt, måste vara av typen "gnistlös". 

Vilket kommer sig av att det är högexplosiva bensinångor som ska ventileras ut, innan man startar en bensinmotor. 

Har för mig att man kör fläkten en tid även efter det att motor stannats. 

Alltså om den går sönder, byt endast till en likadan, avsedd för uppgiften. 

 

Tänk tanken att luften i båten är blandad med bensinångor. Bensin från motorer, spill, läckage e t c. 

Varje gnista eller liten öppen eld, t ex från cigarettändare, strömbrytare, elmotorer o s v, kan vara det som 

orsakar antändning, med allt det

innebör. 

 

Jag har dieselmotor och gasspis. 

Speciell magnetventil, direkt vid gasol flaskan, som jag alltid stänger, när jag använt spisen. 

Men har varit med om läckande gasol flaska... Efter detta blev det gaslarm, lågt monterat. 

Gissar att det finns larm, även för bensinångor? 

 

Och så kommer frågan. Har man en plan för, hur man gör om larmet tjuter? 

En gnista kan vara katastrofalt i det läget. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

10. Motorrumsfäkt, måste vara av typen "gnistlös". 

Vilket kommer sig av att det är hlgexplosiva bensinångor som ska ventileras ut, innan man startar en bensinmotor. 

Har för mig att man kör fläkten en tid även efter det att motor stannats. 

Ja det ligger i sakens natur att fläktens motor är kapslad och därmed ”gnistskyddad”.

Den skall gå två minuter innan och efter det att motorn varit igång, och det gör väl egentligen ingenting om man glömmer stänga av den under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...