Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
emilfjellner

Fristående båtvagn istället för båtslip

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderade hela förra sommaren på hur man enklast kan lösa problemet med att förvara båten på land utan att det blir för besvärligt att få ner den i vattnet när man vill ta en tur samt att det helst inte ska kosta skjortan.

Jag har sett att det finns fina lösningar där man har en så kallad båtvagn på räls, men jag gillar inte riktigt det konceptet, huvudsakligen av 2 skäl, det ena att dom tar rejält betalt för dessa anordningar och det andra är att då måste jag plocka bort rälsen varje höst för att den inte ska krökas av isen på våren.

 

Min idé är helt enkelt att nyttja min 30-vagn som jag redan har, montera ett rejält hjul istället för stödhjulet, sätta ett par mindre hjul istället för bildäcken för att få ner höjden lite, ordna till ett bra underlag där hjulen ska löpa och helt enkelt dra vagnen med en elektrisk vinsch. Det hela blir precis enligt samma princip som dom med räls, men då utan isproblemet. I förlängningen kanske man till och med kan bygga sig ett litet båthus dit man kan dra båten direkt från sjön, det vore drömmen.

 

Vad tror forumet om detta, är det någon som har någon bättre idé, eller något som jag inte tänkt på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan fungera, beror helt på underlaget och lutningen. Jag skulle inte sätta mindre hjul för det blir känsligare för hur slätt och hårt underlaget är. Det finns orsak varför man använder oftast räls....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

https://photos.app.goo.gl/bT6wf6zf9tpSvmY4A

 

Byggde en egen slip. Är uppbygd av 3 sektioner på 3 meter. När hösten kommer tar jag bort hjulen och bär upp en sektion itaget. Tätare med hjul där båten står när den är upptagen, gläsare på andra ställen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Finska Trutens modell" är en utmärkt lösning på ramp för sjösättning.

 

Vill du ha något "gör det själv" så kan du använda din båtvagn. Då tillverkar du lämpligen en egen ramp som hjulen kan rulla på annars är det risk att du "kör i diket" o då blir det besvärligt att få vagn o båt på rätt köl igen. En ramp kan byggas av tvärsgående reglar där du spikar fast längsgående plank och sidobarriärer som de tre hjulen kan rulla på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag har idag en liknande modell, hemmabyggd slip med båtstöd från biltema eller var det var. 

Jag tycker inte att den lösningen fungerar för mig, därav funderingarna. 

Jag upplever den svår att pricka med sidvind samt att jag ofta blir tvungen att kliva i vattnet för att hjälpa till att sikta. Med en modifierad båtvagn som blir likvärdig alfabryggans (länk) lösning borde det bli alla tiders tror jag. 

Men tack för input, fortsätt med flera åsikter och idéer. 

 

https://www.alfabryggan.se/ehandel/102-batslip-viktklass-max-1000kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 hours ago, Lintott said:

"Finska Trutens modell" är en utmärkt lösning på ramp för sjösättning.

 

Vill du ha något "gör det själv" så kan du använda din båtvagn. Då tillverkar du lämpligen en egen ramp som hjulen kan rulla på annars är det risk att du "kör i diket" o då blir det besvärligt att få vagn o båt på rätt köl igen. En ramp kan byggas av tvärsgående reglar där du spikar fast längsgående plank och sidobarriärer som de tre hjulen kan rulla på.

Den fungerar lika bra till upptagning. Tar upp båten varje gång jag åker hem från stugan, över 25 ggr per år.  Har växeln i på motorn så hålls båten på plats när jag krokar fast vinschlinan. Spänner in det lösa med fjärrkontrollen, stänger av motorn och vippar upp den sedan upp med båten. Totalt går det snabbare än förtöja båten för storm om jag lämnar den vid bryggan. Några orsaker varför det blev denna modell och inte en med vagn, det är lite trångt samt att slipen skulle måsta vara mycket längre ut i vattnet för att också fungera vid lågvatten samt att jag brukwr ta upp min andra båt för vinterförvaring med slipen in till ett så litet båtskjul att en vagn inte skulle rymmas.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...