Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SonyBL

Hyra ut sin båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej ,jag ser att många hyr ut sina båtar  under semetern och undrar om det är tillåtet? Vad gäller då i så fall vid försäkring?  Någon som vet hur det funkar ?

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en försäkring som täcker uthyrning, annars är det nog inga konstigheter.

 

Bäst att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller just dig och din båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten bara ses som en pryl bland många andra är det inga problem att hyra ut.

 

Själv är båten min ögonsten och baserad på händelser som hänt en bekants båt vid uthyrning avstår jag från den inkomsten.

En tysk tog en genväg från Stenungssunds torg till Stenungsbaden, masten var högre än bron.

Några trevliga unga vuxna satt strategiskt i salongen vid genomgången vid återlämnandet, visade sig vara några cigaretthål i klädseln som på ett konstigt sätt uppstått i den rökfria salongen.

 

En kollega hyrde ut sin båt i Kroatien, trots dykarkontroll vid återlämnande bommade firman en skrov-köl skada, tråkigt att ägaren inte kunde segla sin båt under de planerade veckorna.

Idag är kölen starkare än när båten lämna varvet.

 

plus och minus med allt här i livet 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ser att vissa personer hyr ut sin båt för tezn15 000 vecka  men ändå tar en deposigion på 10 000 . 

Därför skapade jag tråden. Ville veta mest vad som gäller pga såna dumheter. 

Jag har köpt båt mest flr min skull men tänkte att det var bra att hyra ut 4 veckor om året när man själv är utomlands på semestern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev SonyBL:

Tack, ser att vissa personer hyr ut sin båt för tezn15 000 vecka  men ändå tar en deposigion på 10 000 . 

- - -

En del uthyrare begär en deposition motsvarande självrisken på försäkringen.

Är det småskador så behålls en summa som motsvarar reparation/utbyte av det som skadats.

Är det stor skada så behålls hela depositionen för självrisken.

 

Det är alltid besvärligare att i efterhand kräva ersättning för eventuell skada.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig drömma om att hyra ut båten, har bekanta som gör det däremot:

 

2 grundstötningar vid olika tillfällen med efterföljande omfattande reparationer och avbrutna säsonger.

Avbruten skena till självslående fock.

Tömda batterier.

Stopp i toatanken.

Ändlösa samtal från hyresmän om allt mellan himmel och jord.

Mm mm...

 

Båtar kräver en lyhörd och kunnig besättning, hyrda båtar får stå ut med mycket mer misshandel än egna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Båtar kräver en lyhörd och kunnig besättning, hyrda båtar får stå ut med mycket mer misshandel än egna.

Även motsatsen förekommer faktiskt, dvs. att hyrbesättningen tvingas åtgärda diverse fel och brister och tar hand om båten på ett betydligt bättre vis än ägaren.

 

Jag håller med om både

att det är frestande att tjäna in alla fasta kostnader för båten och lite till och om

att det är en viss risk att hyra ut.

Däremot tror jag inte risken är så stor som det kan verka eftersom de flesta som hyr ut båten utan att den skadas inte ständigt upprepar hur väl omhändertagen och fint städad båten lämnades tillbaks.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att en uthyrning skulle kunna delfinansiera båtägandet skulle inte heller jag ens komma på tanken att hyra ut min båt. 

Även jag har en kompis som hyrde ut sin båt, en Maxi 77, för det mesta gick det bra, men en hyresgäst sabbade motorn, tappade glödande grillkol på rufftaket och hade pajat storfallet på något vis och dessutom fixat ett fint roderhaveri, detta veckan innan kompisen skulle ha båten på sin semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så många som hyr ut sin båt egentligen?

Visst har jag sett en och annan annons men många är det inte där jag bor.

Jag har sett att en av de som hyr ut båt ställde krav på någon nautisk kompetens och då minskar utbudet rejält.

Kanske kan man köpa båten genom ett företag man själv har och "hyra" ut den. Med syftet att själv vara den som använder den. Vet inte om det är lönsamt.

De potentiella kunder jag kan tänka mig att hyra ut min båt till är få, dessutom har dessa båt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På fråga 1. Ar det tillåtet att hyra ut? Javisst, självklart !!! Vi bor ju inte Nordkorea.

Fråga 2, vad gäller vid försäkringen? Vad har du för försäkringsbolag ? Fråga dem. Det är helt säkert olika.

Extra info. Måste man ha försäkring? Nej, naturligtvis inte, det är frivilligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Stan:

Extra info. Måste man ha försäkring? Nej, naturligtvis inte, det är frivilligt.

Båtklubbar och marinor kräver ofta att båten är försäkrad.

 

Självklart kan man skippa försäkringen om ingen kräver att man har den, men det är nog bra att i alla fall en gång ta reda på vad det kan innebära om man skulle råka ställa till det för någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Är det så många som hyr ut sin båt egentligen?

I Stockholms området finns det mycket båtar att hyra av alla de slag och storlekar.

 

Vi har vänner som numera hyr segelbåt en eller två veckor per sommar i Stockholm och en eller två veckor i Medelhavet någon gång under året så att de slipper ha en egen segelbåt, eller två.

 

Om man tittar vid bryggorna ligger de flesta båtar oanvända stora delar av säsongen tycker jag så om man inte är ute mycket kan hyra båt vara bekvämt och billigt jämfört med att ha en egen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa båttyper lämpar sig bättre att hyra ut än andra. En oöm alu båt med utombordare som lätt kan dras upp på trailer för kontroll vid återlämnade skulle jag vara tryggare med att hyra ut. Inte för att de inte kan gå på grund utan snarare att blir lätt att kolla om så skett. 
 

det måste vara enkelt att kontrollera skicket och enkelt att tvätta av.

 

En nypolerad bobar båt med massor av teak, textilier, snickerier, system må vara populära bland hyrestagarna men inte helt lätta att kontrollera vid återlämnade. Skulle ju ta flera timmar att gå igenom allt. I värsta fall går en massa tid till att ladda batterier, organisera tågvirke etc. Sommaren är kort.. 
 

det där med nautisk kompetens är ju bra men personen ifråga är kanske ännu viktigare. Att stå och grilla med grillkol på deck, hur fan tänker man.

 

Finns ju en orsak till att de bästa terrängbilarna är hyrbilar 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det med dokumenterad nautisk kompetens är viktigt, det tyder på en viss seriositet att någon har brytt sig om att skaffa sig någon sorts miniminivå för att kunna köra en båt. Sen borde kanske även en viss minimiålder krävas (kanske både på båt och den som hyr båten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Det med dokumenterad nautisk kompetens är viktigt, det tyder på en viss seriositet att någon har brytt sig om att skaffa sig någon sorts miniminivå för att kunna köra en båt. Sen borde kanske även en viss minimiålder krävas (kanske både på båt och den som hyr båten)

Hyrs endast ut till personer med nautisk kompetens som är fyllda 97 år i sällskap av båda sina föräldrar.

(Gärna också mellan 11.30 och halv tolv på helgfria söndagar.)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...