Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaelsjoman

Tips sökes: padda/fodral för navionics och segelbåt

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Rasmus 35a. Tänkte börja använda en padda för att navigera istället - eller som komplement till vår mycket gamla raymarine plotter. 

 

Jag söker tips för:

- Android padda jag kan köra Navionics eller OpenCPN på. Gärna billigare slag - men ändå ljusstark nog att användas under sommar-solen

- ett fodral som funkar för att "vattentäta" paddan vid t.ex. regn (jag skulle ändå ta ned den - men bättre något än inget skydd)

- något tips på hur jag kan sätta/montera fast den? 

 

Vid riktigt dåligt väder kommer vi köra papper-charts och raymarinen - dessutom kommer jag ha en Raspberry Pi med tryckskärm och OpenCPN körande i salongen... så detta är mer för att ha något bekvämt precis bredvid ratten samt att få AIS-datan via wifi precis framför ansiktet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läsbarheten är en utmaning. Kollat på Samsungs Tab Active (IP68 på dem)? 

Bl.a. RAM gör stabila hållare.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja Samsungs Tab Active var ju inte direkt billigare än en iPad. Jag hade tänkt mig något betydligt billigare. Kanske någon Huawei eller Xiaomi skulle vara något.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev mikaelsjoman:

Hej ja Samsungs Tab Active var ju inte direkt billigare än en iPad. Jag hade tänkt mig något betydligt billigare. Kanske någon Huawei eller Xiaomi skulle vara något.. 

Om du vill ha något som håller och är vattentätt är det Samsung Tab Active som gäller. Jag har en  och använder den i segelbåten. Fungerar helt ok i solljus dessutom. 

 

Jag har den oftast löst så att man enkelt kan skicka runt den och visa sjökortet. Om man tappar den så tål den det. 

 

Om det fungerade lika bra med en billig padda och fodral skulle Samsung Tab Active inte finnas och det är därför den är dyr, den löser problemet.

 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mikaelsjoman:

Hej ja Samsungs Tab Active var ju inte direkt billigare än en iPad. Jag hade tänkt mig något betydligt billigare. Kanske någon Huawei eller Xiaomi skulle vara något.. 

Hur kom iPad med i detta???? Du skrev att du skulle ha en androidpadda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja jag letar efter något som är hyfsat billigt jämfört med en iPad jag vet många har och iPad har många fodral som gör det enkelt att köpa... men de är så jäkla dyra om man inte vill köra med aGPS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns kanske någon äldre produkt som är billigare, men gör jobbet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev mikaelsjoman:

Hej. Ja jag letar efter något som är hyfsat billigt jämfört med en iPad jag vet många har och iPad har många fodral som gör det enkelt att köpa... men de är så jäkla dyra om man inte vill köra med aGPS. 

De iPad-modeller +  fodral jag har testat syns knappt alls i dagsljus. Lägg till spray/regn på det och du ser ingenting. Kanske fungerar det bättre med en nyare modell, men det tror jag inte. 

 

Galaxy Tab Active har inbyggd GPS som fungerar mycket bra. 

 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-05 vid 22:15 skrev mikaelsjoman:

Jag söker tips för:

- Android padda...

Vi har en Huawei mediapad m5 lite som vi kör Eniro på sjön på. Tyvärr är det bara Android 8 på den och någon uppgradering verkar inte komma.

Hur den hanterar opencpn eller navionics vet jag inte. Eniro på sjön hanterar den riktigt bra i alla fall.

 

Vi använder det här fodralet och det har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Snackade med en fransmann som hjälpt mig mycket på senare tid med min Raspberry Pi baserade AIS. Det visade sig att han kör en kina-padda med android, som han gav väldigt positiva recensioner. Även reviews på aliexpress är alla 5 stjärnor. Och för 2500 kr - så lade jag en beställning direkt.

 

Kort och gott 

- IP68 - stöt och rejält vattentålig

- tio kärnor - riktigt rapp enligt honom

- 4G internet med eget sim-kort

- väldigt tydlig skärm - han använder den i Frankrike

- "riktig" gnss (gps, baidu, glonass), ingen skit aGPS. 

- 8 tums skärm blir lagom stor, inte för liten inte för stor

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001750510798.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2c594c4devrsgD

 

Mindre än halva priset mot en samsung tab active (6000 kr). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

Vi har en Huawei mediapad m5 lite som vi kör Eniro på sjön på. Tyvärr är det bara Android 8 på den och någon uppgradering verkar inte komma.

Hur den hanterar opencpn eller navionics vet jag inte. Eniro på sjön hanterar den riktigt bra i alla fall.

 

Vi använder det här fodralet och det har fungerat bra.

Jag kör opencpn och navionics på android 6.01 på en sony xperia så 8 borde väl inte vara några problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Skoter:

Jag kör opencpn och navionics på android 6.01 på en sony xperia så 8 borde väl inte vara några problem.

Det är inget problem med min platta och android 8 heller. Dock skall man vara medveten om att operativsystemet inte är det senaste. Risken finns att de applikationer, man vill köra, inte kommer att stödja android 8 under plattans fysiska livslängd.

Köper man en platta med senare version av operativ kommer den hålla längre, rent mjukvarumässigt menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-08 vid 00:38 skrev mikaelsjoman:

Hej.

 

Snackade med en fransmann som hjälpt mig mycket på senare tid med min Raspberry Pi baserade AIS. Det visade sig att han kör en kina-padda med android, som han gav väldigt positiva recensioner. Även reviews på aliexpress är alla 5 stjärnor. Och för 2500 kr - så lade jag en beställning direkt.

 

Kort och gott 

- IP68 - stöt och rejält vattentålig

- tio kärnor - riktigt rapp enligt honom

- 4G internet med eget sim-kort

- väldigt tydlig skärm - han använder den i Frankrike

- "riktig" gnss (gps, baidu, glonass), ingen skit aGPS. 

- 8 tums skärm blir lagom stor, inte för liten inte för stor

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001750510798.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2c594c4devrsgD

 

Mindre än halva priset mot en samsung tab active (6000 kr). 

 

Har du hunnit få hem och testa din AliExpress-platta? Hur lyder domen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-08 vid 00:38 skrev mikaelsjoman:

Hej.

 

Snackade med en fransmann som hjälpt mig mycket på senare tid med min Raspberry Pi baserade AIS. Det visade sig att han kör en kina-padda med android, som han gav väldigt positiva recensioner. Även reviews på aliexpress är alla 5 stjärnor. Och för 2500 kr - så lade jag en beställning direkt.

 

Kort och gott 

- IP68 - stöt och rejält vattentålig

- tio kärnor - riktigt rapp enligt honom

- 4G internet med eget sim-kort

- väldigt tydlig skärm - han använder den i Frankrike

- "riktig" gnss (gps, baidu, glonass), ingen skit aGPS. 

- 8 tums skärm blir lagom stor, inte för liten inte för stor

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001750510798.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2c594c4devrsgD

 

Mindre än halva priset mot en samsung tab active (6000 kr). 

 

Hoppas du fått hem plattan och kan ge ett omdöme.

Jag söker också en vattentät platta för navigering i en blöt sittbrunn och har tittat på Samsung Tab active (både pro och 3), men hittar gärna något billigare med bättre batterikapacitet.

 

Kikade på specen och den har mycket jag söker, men tar GPSen in Galileo också?

 

Och hur är det med moms, tull mm när man handlar från Ali Express? Skickar de från inom EU eller tillkommer de avgifterna? Om det läggs på de $370 som den kostar så är det typ samma som en Active 3?

 

Tackar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde några år med papperskort kompletterade med Navionics på smartphone. Funkade hyfsat men batteriet tog slut så man fick byta telefon ofta - alltid minst en på laddning. Plastpåse om telefonen vid regn - då såg man inte alls bra.

Skaffade en Samsung Tab Active och körde med den någon säsong - samma problem med batteriladdning trots ett större batteri. Annars funkade den jättebra.

Sedan skaffade jag en B&G Vulcan 7 (ett demoex med nedsatt pris) och satte den temporärt på en träplatta som passade i nedgångsluckan. Funkar klockrent och syns bra i alla väder. Den är bäst!

(Finns nu som kampanjvara på en stor affärskedja med seglingsprylar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har fått den. Betyget är väl godkänt. 

 

Plus är:

Ljusstark

Snabb 

Bra batteri, men man bör ställa in den på auto ljus så den anpassar sig och sparar en massa batteri 

Sedan behöver jag en hållare, men det finns ju massvis av på tex Amazon

 

Negativt 

Android 7, men det funkar toppen än idag. Kommer säkert ingen update 

Skärmen kan vara lite svår att trycka på ibland, tror det är pga av något vattentätt lager de satt ovanpå.

 

Så jag är nöjd. Fick betala moms på en 500, så 3000 totalt. Det var ändå jäkligt bra. Jag kommer ha usb laddare vid ratten så att ladda blir nog inga problem. Dock är den nog bara vattentät om man har gummi skyddet på usb c porten. Jag skulle kunna ha den under sprayhood/fönster där det sällan kommer in vatten i en Rasmus. Har möjlighet att ladda där också. Däremot så bör man ha pappers kort också, annars kan det bli svettigt. 

 

Själv har jag en stor tv med openCpn på en Raspberry Pi också inne i salongen kopplat till en AIS transponder jag byggt ihop ... Kanske köper en vattentät skärm och sätter i sitbrunnen också, men de kostar över en tusing idag. Så... Senare. 

 

Papper, mobil och denna som huvudsakliga navigationsinstrument blir det för mig. 

 

Men - jag är nöjd! Varit toppen att segla med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon som testat denna?

8" Q802 Three proofing IP68 Three anti slim 4G Tablet PC MTK6753 Qcta Core 4G 64G Android 9.0 Win10 BT4.0 2G/3G/4G 13.0MP Camera|Tablets| - AliExpress 

 

Länken verkar inte klistra in ordentligt. MAn hittar den om man söker på Q802 i aliexpress

 

Verkar köra Android 9 med ungefär samma spec

 

Redigerad av RobW
Varför kan jag inte klistra in en länk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-12 vid 15:46 skrev Carl_XII:

Jag körde några år med papperskort kompletterade med Navionics på smartphone. Funkade hyfsat men batteriet tog slut så man fick byta telefon ofta - alltid minst en på laddning. Plastpåse om telefonen vid regn - då såg man inte alls bra.

Skaffade en Samsung Tab Active och körde med den någon säsong - samma problem med batteriladdning trots ett större batteri. Annars funkade den jättebra.

Sedan skaffade jag en B&G Vulcan 7 (ett demoex med nedsatt pris) och satte den temporärt på en träplatta som passade i nedgångsluckan. Funkar klockrent och syns bra i alla väder. Den är bäst!

(Finns nu som kampanjvara på en stor affärskedja med seglingsprylar)

Vi köpte en Samsung Tab Active 2017 och kör med den fortfarande. Kostade då lite under 3000 kronor; de nya modellerna har visst blivit rejält mycket dyrare. Batteriet har blivit lite trött nu men vi har några stora USB-batterier ("power bank") i båten som gör problemet hanterbart. Skärmen funkar inte nåt vidare i regn så vi flyttar oftast navigationen ner i kajutan vid behov, men om man verkligen måste ladda den i sittbrunnen när det regnar kan man skaffa en trådlös laddare och stoppa tillsammans med ett USB-batteri i en plastpåse så har man vattentät laddning.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som beställde från Ali, hur lång tid tog leveransen?

 

Jag beställde 25/5, paketet skall ha kommit till Sverige 1/6 och sedan 10/6 så har det varit i något "sorting center". Under en period visade Postnord att det var under tullklarering, men den infon försvann och paketet "backade" tillbaka till sorting center.

 

Vore ju trevligt om det kom fram innan semestern.

 

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-02 vid 08:11 skrev RobW:

Vore ju trevligt om det kom fram innan semestern.

Ring PostNords kundcenter. De kan kolla hur det ligger till med paketet. Ha spårningsnumret tillgängligt.

Jag hade ett paket som vände i tullen pga dålig innehållsdeklaration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och mitt paket blev liggande hos Postnord 1,5 Månader.  Det tar tid nuförtiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering på transport,

Automatisk spårning säger att den är klar i tullen.

Jag har inte fått någon notis om moms mm

Postens kundtjänst säger att paketet är på väg till kina igen pga saknad tulldeklaration och oläslig adress.

 

Någon som krävt återbetalning av aliexpress?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev RobW:

Någon som krävt återbetalning av aliexpress?

När jag råkade ut för samma sak tog jag kontakt med säljaren och förklarade läget. Säljaren sade åt mig att öppna en dispute (eller vad det nu heter) och då kom pengarna tillbaka efter några dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökt få kontakt men de hävdar att paketet är på den lokala posten ocg försökt att delas ut, men postnord säger att det returnerats.

Jag får vänta tills datum för dispute öppnas.

 

Tack för info ivf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...