Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tessin

Brandskydd i motorrummet

Rekommendera Poster

Motorrummet på min Sea Ray (tak och lucka) är belagt med ett material som jag misstänker sitter där för att skydda vid brand. Det är någon form av skum täkt med ett tun plast.

 

Materialet har nu börjat lossna. Det hänger ned och ”smular” vid minsta beröring. Hela motorrummet blir dammigt av materialet.

 

För att bli av med problemet - är enda sättet att dra loss materialet? Ett riktigt skitjobb.Eller kan man lägga på något utanpå? 

 

Om man tar bort materialet, måste man då sätta nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte snarare ljuddämpande material? Ta bort och sätt dit nytt. Kostar inte mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det blir ett riktigt skitjobb, men värt det när det är klart. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Tessin:

Tack! Det blir ett riktigt skitjobb, men värt det när det är klart. 😊

Jag hade satt dit nytt. Är det limmat på något sätt idag eller är det fastklämt för att inte lägga sig över motorn?  Tänkte på vad man skulle kunna tipsa att ersätta med. Jag har kört med Biltemas ljuddämpande mattor i lite olika sammanhang och de har fungerat bra. De är självhäftande på ena sidan men man bör nog säkra upp med ngt utöver det självhäftande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev tkntkn:

Jag hade satt dit nytt. Är det limmat på något sätt idag eller är det fastklämt för att inte lägga sig över motorn?  Tänkte på vad man skulle kunna tipsa att ersätta med. Jag har kört med Biltemas ljuddämpande mattor i lite olika sammanhang och de har fungerat bra. De är självhäftande på ena sidan men man bör nog säkra upp med ngt utöver det självhäftande.

Ja man får ofta komplettera med lösningsmedelsbaserat kontaktlim, "självhäftande" är vad det är fast inte så där överdrivet effektivt, särskilt inte om det skall sitta med den klistriga ytan uppåt.

Kontaktlim tar ju även död på en och annan hjärncell, så var försiktig, sörj för god luftcirkulation,. eller gör jobbet utomhus.

Snittytorna och skarvarna tejpas med silvertape.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå är på Biltema så köp en liten grovdammsugare och använd dem när du lossar på det smulande isoleringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta typ Silvertape, är rena skämtet. 

 

Har ännu inte träffat på nåt som varar ett år.. 

 

Men G O kan säkert tipsa om nåt som vara, låt säga 3 år. 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

De flesta typ Silvertape, är rena skämtet. 

 

Har ännu inte träffat på nåt som varar ett år.. 

 

Men G O kan säkert tipsa om nåt som vara, låt säga 3 år. 

Ja nu uttryckte jag mig kanske otydligt, jag menade alltså inte den grå vävtapen man ibland kallar för ”silvertape” utan jag menade den silverskimrande rätt så dyra tapen som har samma yta som ytlagret av de där ljudisoleringsmattorna.

Rätt använd och rätt applicerad på en torr och avfettad yta, skyddar den skarvarna mellan olika ljudisoleringsmattor. Jag använde sådan i förra båten och det höll nu iallafall tio säsonger, sedan vet jag inte eftersom jag sålde den båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...