Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Problem med landström - batterierna laddas inte

Rekommendera Poster

Jag har en Sea Ray från 1997.

 

Inför säsongen har jag märkt att batterierna inte laddas när jag kopplar på landström. 

 

Båten har en C-Charger 5000 series. Min känsla är att det är den som knasar. Jag har kopplat bort batterierna och kan konstatera att det inte händer något i batterikablarna när landströmmen kopplas på. Mätaren på laddaren rör sig inte heller.

 

Någon som vet hur jag kan felsöka detta problem? Är det bara att byta laddare, eller kan det vara något enklare fel? Kan det vara något jag gör fel? 

 

Alla tips är av värde!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har väl förstås redan kontrollerat batteriladdaren är ansluten till landströmmen och att diverse säkringar i landströmmen och i laddaren är hela eller inte har löst ut.

 

Koppla en voltmeter över laddarens utgående kablar och kolla om den ger någon spänning. En del laddare måste vara anslutna till batteriet för att komma igång  med laddningen, så mät över batteriet med laddaren inkopplad och urkopplad, blir det någon skillnad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svar!

Laddaren är inkopplad på samma sätt som förra året. Kollade säkringarna i laddaren - de såg ok ut men ska byta dem för säkerhets skull.

 

Lite osäker på vart jag skulle mäta om batteriet är tillkopplat. Provade att mäta på kabelskorna som sitter på polerna, då märktes inget utslag av att laddaren var på. Iofs var batteriet uppe på 12,15 - kanske bör jag pröva med ett ”sämre” batteri?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Tessin:

Hej,

Tack för svar!

Laddaren är inkopplad på samma sätt som förra året. Kollade säkringarna i laddaren - de såg ok ut men ska byta dem för säkerhets skull.

 

Lite osäker på vart jag skulle mäta om batteriet är tillkopplat. Provade att mäta på kabelskorna som sitter på polerna, då märktes inget utslag av att laddaren var på. Iofs var batteriet uppe på 12,15 - kanske bör jag pröva med ett ”sämre” batteri?

Ja det var så jag menade, mät över batteriets poler.

Kanske du har en multimeter som även har en ohm-meter, eller pip-funktion, då kan du kolla säkringarna, men sådana är inget man byter för säkerhetsskull. Om en säkring löser ut beror det oftast på att någonting annat är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske batteriet är kasst? Hur gammalt är batteriet och har den varit utsatt för djupa urladdningar? Vad är det för typ av batteri?  Har batteriet tillåtits sakta urladda sig själv över längre period? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - ska kolla säkringarna.

Lutar nog åt att kontakta en elektriker här - kanske för svårt att hitta felet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mikaelsjoman:

Kanske batteriet är kasst? Hur gammalt är batteriet och har den varit utsatt för djupa urladdningar? Vad är det för typ av batteri?  Har batteriet tillåtits sakta urladda sig själv över längre period? 

 

 

Spänningen över batteripolerna ökar ju ändå när laddaren är inkopplad, sedan kan det ju vara så att batteriet inte tar emot någon laddning, men det märker man ju när det är dax att belasta batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo batteriet har varit helt utkört. Kan det göra att laddaren inte kommer igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har fått bra råd här ovan men jag ger mig på en liten check-lista:

  1. Dra ut sladden till laddaren från uttaget
  2. Sätt på kablarna från laddaren på batteriet/erna.
  3. Mät spänningen över polerna (12,15 är väldigt lågt men mät igen)
  4. Sätt in stickproppen till laddaren
  5. Mät igen över batteripolerna
  6. Får du nu en högre spänning försöker laddaren ladda. Låt då laddaren vara på några timmar och mät över batteripolerna då och då. Du bör få en spänning på upp till 14,xV under några timmar iaf. Får du inte högre spänning, fortsätt nedan.
  7. Koppla ur laddaren ur uttaget och sätt en lampa eller annat där istället. Lyser lampan inte har du fel fram till uttaget. Felsök hela vägen fram men var försiktig för nu jobbar du ju med 230V. Lyser lampan har du något fel med laddaren som du måste felsöka alt är ditt batteri dött. 
     

PS. Ser nu att du skrivit att batteriet är helt kört. Hur har du kommit fram till det?
Du kan ju göra fram till punkt 6 ovan och låta laddaren ligga kvar och försöka ladda ett par dygn så kan batteriet vakna igen. Om inte, byt batteri.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fler bra tips! 😊

 

Först mätte jag batteriet utan anslutning till land. Då var spänningen 12.15. Därefter anslöt jag båten till landström och mätte igen. Spänningen var densamma - 12.15. Möjligen gjorde jag misstaget att sluta mäta direkt - kanske borde jag ha låtit laddaren jobba några timmar? Jag trodde man skulle kunna se något utslag direkt. 

 

Min bedömning att batteriet är kört bygger på att samtliga tre batterier laddade ur sig helt sista veckan innan upptagning. Mätningen visade då bara mellan 6-7 på alla batterier och laddaren orkade inte få igång den ens efter ett dygns laddning. Visserligen har jag laddat upp dem hemma under vintern och nått mellan 12-13, men många säger att de blivit förstörda av att ha laddats ur så totalt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade också att mätaren på laddaren inte rörde sig alls när landströmmen anslöts. Visserligen hade batteriet en spänning om 12.15, men någon rörelse bordet det väl ha blivit?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Tessin:

Tack för fler bra tips! 😊

 

Först mätte jag batteriet utan anslutning till land. Då var spänningen 12.15. Därefter anslöt jag båten till landström och mätte igen. Spänningen var densamma - 12.15. Möjligen gjorde jag misstaget att sluta mäta direkt - kanske borde jag ha låtit laddaren jobba några timmar? Jag trodde man skulle kunna se något utslag direkt. 

 

Min bedömning att batteriet är kört bygger på att samtliga tre batterier laddade ur sig helt sista veckan innan upptagning. Mätningen visade då bara mellan 6-7 på alla batterier och laddaren orkade inte få igång den ens efter ett dygns laddning. Visserligen har jag laddat upp dem hemma under vintern och nått mellan 12-13, men många säger att de blivit förstörda av att ha laddats ur så totalt. 

Säger din nuvarande laddare ngt i form av felmeddelande (lampa lr liknande som blinkar)

 

Inga kontaktytor som är dåliga?


Har du provat med en annan laddare för att se om det kickar igång batterierna?

 

edit: Läste nu att du laddat med annan laddare hemma.

 

 

Redigerad av tkntkn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tessin:

Jo batteriet har varit helt utkört. Kan det göra att laddaren inte kommer igång?

Nej, det är ju då den verkligen behövs.

 

34 minuter sedan skrev Tessin:

Tack för fler bra tips! 😊

 

Först mätte jag batteriet utan anslutning till land. Då var spänningen 12.15. Därefter anslöt jag båten till landström och mätte igen. Spänningen var densamma - 12.15. Möjligen gjorde jag misstaget att sluta mäta direkt - kanske borde jag ha låtit laddaren jobba några timmar? Jag trodde man skulle kunna se något utslag direkt. 

 

Min bedömning att batteriet är kört bygger på att samtliga tre batterier laddade ur sig helt sista veckan innan upptagning. Mätningen visade då bara mellan 6-7 på alla batterier och laddaren orkade inte få igång den ens efter ett dygns laddning. Visserligen har jag laddat upp dem hemma under vintern och nått mellan 12-13, men många säger att de blivit förstörda av att ha laddats ur så totalt. 

Ja, dåligt laddade batterier kan ha fått sig ytterligare en knäck under vintern.

27 minuter sedan skrev Tessin:

Noterade också att mätaren på laddaren inte rörde sig alls när landströmmen anslöts. Visserligen hade batteriet en spänning om 12.15, men någon rörelse bordet det väl ha blivit?

Javisst skulle den det. Så om du har spänning i eluttaget ombord är det med stor sannolikhet fel på batteriladdaren. Skaffa ny/nya laddare, jag köpte nyligen Biltemas smarta 6A laddare, har den visserligen i garaget, då min förra garageladdare är en Ctek som hamnade i båten, och ersatte dör en som var trasig. Ctek är bra grejer, men onödigt dyra. 
Sedan kanske du måste skaffa nya batterier också, men kolla först om dom går att ladda och sedan går att belasta utan att spänningen med en gång sjunker.

Det kan vara så med dåliga batterier att dom visar bra spänning, 12,5-12,7 volt direkt efter laddning och då tror man det är bra, för att sedan sjunka drastiskt i spänning då man kopplar på någonting.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips - blir en ny laddare som det ser ut. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...