Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AvDrift

Byta eller laga propelleraxeltätning?

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har haft en snipa ett par säsonger och jag har upptäckt att det läcker lite vatten från propelleraxeltätningen. Tätningen är en Black Jack och jag tror att anledningen till att den läcker är för att jag missat att smörja den och att "klämma" ur luft vid sjösättning. Motorn är en VP2003 och drevet är ett MS2B med en rak axel.

Jag har pratat med en kunnig båtmekaniker och han kunde inte byta tätningen då man var tvungen att ha en del specialverktyg för att linjera axeln igen för att få den i balans.

Till mina frågor.

Är det verkligen så krångligt att byta tätningen? 

Borde jag byta tätningen? Den går antagligen inte att laga som jag skrev i rubriken men blir läckaget mindre om jag smörjer nu?

 

Sen har jag hittat bloggar som tex https://sailingladyann.se/blog/tags/Volvo Penta Black Jack där bytet upplevs som en bagatell. Jag vågar helt enkelt inte sabba säsongen med att bara testa utan att veta och jag vore tacksam för kloka svar och erfarenheter.

 

Jag har långt till närmsta varv och jag tror inte att det blir så prisvärt att få dom att komma till min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver flytta motorn för att komma åt att byta så behövs ju inte en uppriktning göras pga bytet men kanske behövs iaf. Behöver du inte flytta motorn är det relativt att byta... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev AvDrift:

Tack för svar.

Nä jag tänkte inte röra motorn

I min förra båt hade jag en sådan tätning.

Jag bytte den genom att lossa propelleraxeln i klämkopplingen efter backslaget (det du kallar för ”drev”). Sedan drog jag axeln bakåt, hade tur behövde inte ta loss rodret, och sedan var det ”bara” att byta Black Jack, dess klämma hade då insexskruvar, och det är väl detsamma idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var exakt det svaret jag ville ha för att våga mig på att byta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...