Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Behöver man prima och grunda här eller bara mål måla på?

Rekommendera Poster

En båt från 80-talet. Många lager gammal färg. Ser överlag OK ut och jag kommer bara att dra på ett tunt lager biltema-färg.

 

På rodret och delvis på kölen ser det värre ut. Har skrapat bort en del sjok och flagor. Jag är osäker på hur djupt jag kommit.

 

Funkar det att bara dra lite bottenfärg över?

Eller behöver jag nödvändigt skrapa mer, slipa, lägga epoxy, prima och måla (eller vad man nu gör)? 

 

Jag har tidsbrist och är inte ute efter ett perfekt resultat men vill undvika att förstöra båten.

IMG_20210405_115541.thumb.jpg.eb082bcb6350c0f013599a46e7427be8.jpg

 

Tacksam för svar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför fuska? Med en stålskrapa så drar du väl av botten på en 25 fortare på ungefär 5-6 timmar. Har du inte den tiden att lägga så visst kan du bara måla över men båten går så mycket långsammare att du kommer att ångra dig att du fuskade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, pseudonym said:

Varför fuska? Med en stålskrapa så drar du väl av botten på en 25 fortare på ungefär 5-6 timmar. Har du inte den tiden att lägga så visst kan du bara måla över men båten går så mycket långsammare att du kommer att ångra dig att du fuskade.

Okej, jag förstår vad du menar.

 

Är risken endast att båten för långsammare eller finns det någon risk att skrovet blir skadat (osmos?) om jag endast målar över utan att grunda/lägga  epoxy?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev pseudonym:

Varför fuska? Med en stålskrapa så drar du väl av botten på en 25 fortare på ungefär 5-6 timmar. Har du inte den tiden att lägga så visst kan du bara måla över men båten går så mycket långsammare att du kommer att ångra dig att du fuskade.

Kan bara hålla med.

En jämn och slät botten gör troligen en hel knop om utgångsläget är som bilderna visar.

 

Dessutom finns det extra anledning att ha både köl och roder slätt och fint.

Ett slätt roder ger bättre styrförmåga än som ditt ser ut.

En slät köl ger bättre höjdtagning.

 

Jämför flygplansvingar...

Om det skulle vara bra att ha jätteknöggliga vingar så skulle man ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Kan bara hålla med.

En jämn och slät botten gör troligen en hel knop om utgångsläget är som bilderna visar.

 

Dessutom finns det extra anledning att ha både köl och roder slätt och fint.

Ett slätt roder ger bättre styrförmåga än som ditt ser ut.

En slät köl ger bättre höjdtagning.

 

Jämför flygplansvingar...

Om det skulle vara bra att ha jätteknöggliga vingar så skulle man ha det.

Dessutom så förlorar man mer i seglad tid under en hel sommar än om man skulle göra iordning botten riktigt innan. Alltså en win-win situation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Skuten:

Okej, jag förstår vad du menar.

 

Är risken endast att båten för långsammare eller finns det någon risk att skrovet blir skadat (osmos?) om jag endast målar över utan att grunda/lägga  epoxy?

Nä kladda du på lite färg, det som är under ytan syns ju ändå inte, det viktiga är ju att bikinibrudarna som ligger på däcket syns. Men på mina båtar har det aldrig varit något silikon.😂😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Dessutom finns det extra anledning att ha både köl och roder slätt och fint.

Ett slätt roder ger bättre styrförmåga än som ditt ser ut.

En slät köl ger bättre höjdtagning.

 

Jämför flygplansvingar...

Om det skulle vara bra att ha jätteknöggliga vingar så skulle man ha det.

Är det verkligen så? En flygplansvinge är ju inte symmetrisk utan där är målet att åstadkomma lyftkraft genom att ha en längre väg för luften på ovansidan och skapa undertryck. Men en köl är ju helt symmetrisk så jag tror att den jämförelsen haltar.

 

Är inte kölens funktion att bromsa båten i sidled (förutom att hålla båten upprätt)? I min värld skulle det likaväl kunna vara så att man fick bättre höjdtagningsförmåga med en skrovligare köl eftersom den håller kvar/bromsar vattnet men med förlorad fart som straff. Fast förlorad fart kanske betyder större avdrift så det kanske stämmer att man inte kommer dit man vill även om man skulle kunna gå någon grad högre. Om man nu kan det...

 

Någon som har erfarenhet och vet hur mycket och på vilket sätt det kan påverka höjdtagningen? Intressant fråga 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte sitter löst eller är bar gelcoat behövs inget annat än bottenfärg, ser du gelcoaten hade jag lagt på primer först, är gelcoaten borta kanske epoxi är att föredra.

Så hade jag gjort om jag var i tidsnöd och annars som övriga redan sagt, gör det ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Makro said:

Så länge det inte sitter löst eller är bar gelcoat behövs inget annat än bottenfärg, ser du gelcoaten hade jag lagt på primer först, är gelcoaten borta kanske epoxi är att föredra.

Så hade jag gjort om jag var i tidsnöd och annars som övriga redan sagt, gör det ordentligt

Tack för svaret. Jag har tyvärr svårt att avgöra om jag har kommit ned till gelcoaten. Det är det som är min huvudsakliga fråga. 😊 Vad tycker ni av bilderna att döma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Är det verkligen så? En flygplansvinge är ju inte symmetrisk utan där är målet att åstadkomma lyftkraft genom att ha en längre väg för luften på ovansidan och skapa undertryck. Men en köl är ju helt symmetrisk så jag tror att den jämförelsen haltar.

Avdriften gör att både köl och roder fungerar på samma vis som en flygplansvinge trots att de är lika dana på båda sidor.

 

En skrovlig yta gör att den effekten upphör, eller begränsas kraftigt.

 

Av säkerhetsskäl tar man bort snö, is och frost från flygplanets vingar. Om vinarna inte avisas minskar lyftkraften och luftmotståndet ökar.

image.png.feb2439ee7de37611d7e9eb51ce95248.png

 

Lite off topic, kanske...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Avdriften gör att både köl och roder fungerar på samma vis som en flygplansvinge trots att de är lika dana på båda sidor.

 

En skrovlig yta gör att den effekten upphör, eller begränsas kraftigt.

Vet inte om vi ska fortsätta ot-diskussionen här, men ett varv till kanske.

 

Jag är med på det du säger och det var det jag menade med att vatten ska bort från ena sidan (övertryck) och komma dit på den andra (undertryck) pga avdrift. Och att den effekten med att flytta vatten borde bli besvärligare om kölen är skrovlig, alltså att man borde kunna hålla lite högre kurs i stället. Är kölen i perfekt skick och helt glatt känns det spontant som att vattnet har lättare för att förflytta sig framför allt på undertryckssidan och därmed öka avdriften...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Vet inte om vi ska fortsätta ot-diskussionen här, men ett varv till kanske.

 

Jag är med på det du säger och det var det jag menade med att vatten ska bort från ena sidan (övertryck) och komma dit på den andra (undertryck) pga avdrift. Och att den effekten med att flytta vatten borde bli besvärligare om kölen är skrovlig, alltså att man borde kunna hålla lite högre kurs i stället. Är kölen i perfekt skick och helt glatt känns det spontant som att vattnet har lättare för att förflytta sig framför allt på undertryckssidan och därmed öka avdriften...

Det är bara lite off topic, det har ju med att måla köl och roder att göra.

 

Kraften verkar på båtens lovartsida.

Avdriften är åt motsatt håll mot kraften i bildning.

En högre hastighet på vattnet gör att trycket minskar (Benullis ekvation) och alltså minskar trycket då på lovartsidan eftersom vägen där är längre.

 

image.png.f66db93206ec54e2b995641fbdbc5ff3.png

 

Detta har inget med att vattnet ska flyttas från ena sidan av kölen till den andra sidan att göra, men detta ger också en viss effekt. Av den anledningen är det bäst om kölen och rodret har skarpa kanter mellan dess sidor och undersidan så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, alltid lär man sig något 🙂

Att den kraften skulle vara så stor hade jag inte anat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Skuten:

Tack för svaret. Jag har tyvärr svårt att avgöra om jag har kommit ned till gelcoaten. Det är det som är min huvudsakliga fråga. 😊 Vad tycker ni av bilderna att döma?

Det är svårt att säga när man inte är på plats men om inte gelcoaten är grön så är det ju inte den du ser, möjligen nån grundfärg på kölen?

Fast du måste ju ta en stålskrapa och skrapa bort allt löst innan du målar, det ser ju faktiskt för jävligt ut 😄 annars är det ju nästan slöseri med färg. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...