Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isak_A

Modell-tips WA

Rekommendera Poster

*Varning för långt inlägg*
 

Hej Forumet. 
 

Försökt läsa mycket här men inte skrivit förrän nu. 
Fått en del svar när jag läst men skulle vilja fördjupa tankarna lite. Efter att tidigare ägt styrpulpetare i 5-m klassen har vi varit utan båt några år. 
 

Nu är det dock dags igen och sitter och försöker navigera rätt bland fabrikat och modeller. 
 

Vi är två vuxna och två barn mellan 4-8 år.  
Mest dagsutflykter men vill kunna ligga kvar i enstaka fall. Då tänker jag mig fru och barn inne  i ruff och mig själv på aktersoffan :)

 

Viktigt är bra stuvutrymmen så att vi kan lämna badgrejor, enklare proviant, leksaker, flytvästar osv. 
önskvärt är också kylbox, tryckvatten och någon typ av spis (koka kaffe, pasta, ägg, potatis men inte mer än så)

 

Jag gillar att fiska men har inte blivit så mycket under småbarnsåren  men har en dröm/ambition om att få barnen att tycka det är lite kul och kunna få igång lite enklare fiske, spinn, efter typ abborre, gädda.  (Ingen trolling eller så). 

Vill kunna ta med en kompisfamilj av samma storlek som vår egen för dagsutflykt. 

Tänker mig nog Utombordare men vet egentligen inte varför, har inget bra argument. 

Optimalt om man kan hantera den själv på 30 kärra, i och ur, samt transport till förvaring. 

Budget upp till 350k men för rätt båt går det nog att stretcha lite grann :)

Utifrån detta så landar jag i att 6+m Walkaround är rätt för oss. 
 

Jag har dock inte jättestor erfarenhet av dessa båtar och har inte sett och åkt så många av dem. 
 

Här hade det därför varit superintressant att få ta del av era kunskaper och expertis och kanske ägarerfarenheter. 
 

Nu till modellerna jag funderar kring och försöker ”shortlista”
 

Finnmaster 66 eller 6600 WA känns optimal och som att den har alla krav/önskemål och det vi söker. Rätt eller?


Yamarin 6230 eller 62 WA verkar också bra men saknar Tryckvatten samt verkar vara lite liten i sittbrunn för att kunna sitta bra och äta. Har den ens ett orginalbord där?


Ryds 23 WA. Känns också ok men inombordare. Egentligen inget hinder mest att man är ”trygg” i utombordare (falsk trygghet?)
verkar ha fina sjöegenskaper och så. 
Känns dock lite ”plastig” och enkel i interiören för den prislapp de ligger på, vask och spis under säte osv. 
Är detta en modell att kika vidare på eller är typ Finnmastern ett bättre val för oss?

 

 

Beneteau 750 Flyer WA. Outsider som har ”allt” men även hög vikt. 
 

westline 24 wa (med nya skrovet efter 06). 
Lite dyrare men kanske värt det?!

Inredningen har fått en del kritik men om man är medveten om det så kanske det ändå är OK? Den uppfyller ju alla våra ”krav”

Möjligen för stor för den lilla fisketuren?

svår att traila?

 

Aquador 21 wa. Fin båt men saknar utrustning, vask, spis, kyl, etc   
 

Aquador 23 WAe är kanske den optimala båten bortsett från att de sällan verkar komma till salu och prislappen därefter. 
 

Askeladden 635 WA. Ingen koll öht...?
 

Hur är det med ”enklare märken” typ Atlantic 650/670 WA. Är det något ”att ha”?


ska vi kanske tänka helt annorlunda sett till vår budget och behov.

Är det inte rätt med Wa?
 

En annan tanke. Sett att flera av de större tillverkarna verkar ha slutat med WA från typ 2019-2020. 
hittar inga nya 2021 modeller av denna typ vare sig hos Aquador, Yamarin eller Finnmaster. Stämmer det, om ja, Varför???


o-shit. Sorry för lång tråd. :D

Men tar gärna kommentarer och tankar.

Högt som lågt. 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en finnmaster wa 5700 är mindre än wa 6600 såklart. Båten är perfekt för dagsutflykter / bara åka runt, fiska och bada på sommaren. Föredelen är ju också att man kan sova över i den. Man åker lätt 4 vuxna i  5700. Kan tyvärr inte utrycka mig om några av båtarna du nämnde, men min känsla är iallafall att finnmaster båtarna är av bra kvalité. Så wa 6600 borde passa 2 vuxna och 2 barn perfekt storleksmässigt.  Boendemässigt i båten vet jag inte hur wa 6600 ser ut, men 5700 kan man få hela ruffen till en stor bedd ( antar att man kan göra något liknande på wa6600).

 

Är iallafall nöjd med 5700 då den är väldigt allsidig och passar till allt möjligt. Tror 6600 borde därför vara ännu bättre. 

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-05 vid 11:15 skrev Isak_A:

Ryds 23 WA. Känns också ok men inombordare. Egentligen inget hinder mest att man är ”trygg” i utombordare (falsk trygghet?)
verkar ha fina sjöegenskaper och så. 
Känns dock lite ”plastig” och enkel i interiören för den prislapp de ligger på, vask och spis under säte osv. 
Är detta en modell att kika vidare på eller är typ Finnmastern ett bättre val för oss?

Kör själv en Ryds 23 DC från 2011 och är väldigt nöjd med den. Bra sjöegenskaper. Jag upplever den inte som plastig. Välj inte en för liten båt är väl mitt bästa tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste inte jättenoga TS inlägg men Nimbus 19/20 nova verkar vara en allmänt bortglömd båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev od5:

Hej, har en finnmaster wa 5700 är mindre än wa 6600 såklart. Båten är perfekt för dagsutflykter / bara åka runt, fiska och bada på sommaren. Föredelen är ju också att man kan sova över i den. Man åker lätt 4 vuxna i  5700. Kan tyvärr inte utrycka mig om några av båtarna du nämnde, men min känsla är iallafall att finnmaster båtarna är av bra kvalité. Så wa 6600 borde passa 2 vuxna och 2 barn perfekt storleksmässigt.  Boendemässigt i båten vet jag inte hur wa 6600 ser ut, men 5700 kan man få hela ruffen till en stor bedd ( antar att man kan göra något liknande på wa6600).

 

Är iallafall nöjd med 5700 då den är väldigt allsidig och passar till allt möjligt. Tror 6600 borde därför vara ännu bättre. 

 

 

 

Jag har en 6600 WA, otroligt nöjd med båten, senare årsmodeller heter 66WA och har annan färg på dynor, skrov och kapell samt annan intrumentbräda för integrerad plotter. Ruffen är nog likvärdig med 5700 men längre, innehåller ju en liten garderob och handfat och som extra en wallasspis med en platta som även kan användas med värmelock. Dyna i mitten så det blir en trekantig dubbelkoj. Lätt att röra sig ombord, går bra i sjön. Åker lätt både fyra och fem ombord. Finns sex sittplatser så det går. Sova ombord gör man rätt skapligt om man är två. Möjligen med ett litet barn i mitten. Aktertoften är väl inte opimal att sova på men om man inte är för bred kanske det går. Jag sover gärna middag där ibland men hela natten, nja. Rejäla stuvutrymmen under durken. 

Den är trevlig att köra och tar sjön bra. Sett exemplar med 115 hk, det tror jag är för lite på den, 150 är vanligt,  225 finns också vilket är max. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför de upphört att tillverkas undrar jag med. Går ju mode i båtar och wa är väl inte inne just nu. Skulle gärna se modernare tolkningar då typen är väldigt flexibel och lättanvänd. Hoppas på att finnmaster gör en modern tolkning på 66 wa. Då skulle jag kanske överväga byte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är väldigt förtjust i konceptet med wa. Otroligt flexibel lösning för oss som mestadels använder den till stugpendling men även vill kunna semestra lite. 
 

Själv har jag valt bort tryckvatten då en båt med så få rörliga delar som möjligt bäddar för ett sorglöst båtliv. 😏 

Kommer ni verkligen bo så mycket ombord att ni inte kan ta med flaskvatten/dunk?
Vatten som ligger och jäser i en fast tank är ändå inte så fräscht. 
Systemet måste dräneras vid minsta frysrisk osv.  
 

Som kök använder vi ett portabelt tvålågigt gasolkök. Överlägset effektivare än diverse spritvarianter. 
 

Vask? Sittbrunnen är ju självlänsande och sjön nära. 😏
 

Toalett med tank har vi dock. 
 

Prioritera hellre en bra värmare och gärna gångvärme vilket är en fördel med inombordare. 
 

Bild på vår ”Elvira” från Enskär/Signilskär/Åland. 

621CB19F-B10A-4370-8706-FC74939ED425.thumb.jpeg.933a362eb6af2e6fd8784e865ad2543e.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Bild på vår ”Elvira” från Enskär/Signilskär/Åland. 

Cool båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar med WA.

Letar efter en WA typ Askeladden 635 WA. Men de som har legat ute har gått på 5 min typ.

Finnmaster 6600 WA står högst på önskelistan men ekonomin tillåter inte det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 6600 wa har tryckvatten men är så enkelt som en 15 liters plastdunk så den tar man iland och diskar när man känner för det.  Dränkbar pump via locket.man får inte tro att man ska förbruka mycket vatten för 15 liter används lätt. Men räcker för dricksvatten,  skölja disk som diskats i saltvatten och lite sånt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-08 vid 13:57 skrev Freez:

Kör själv en Ryds 23 DC från 2011 och är väldigt nöjd med den. Bra sjöegenskaper. Jag upplever den inte som plastig. Välj inte en för liten båt är väl mitt bästa tips.

Tack för input och det var absolut inte min avsikt att nedvärdera. 
Tycker bara att de ligger runt 350k klassen dvs samma som motsvarande Westline och då tycker jag det verkar som man får mer inredning och ”omboning” i Westline. 
men Ryds kanske har andra egenskaper som väger upp där?

 

syftar på WA inredningen/koj nu. Westline vs ryds 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-09 vid 08:34 skrev M__G:

Jag har en 6600 WA, otroligt nöjd med båten, senare årsmodeller heter 66WA och har annan färg på dynor, skrov och kapell samt annan intrumentbräda för integrerad plotter. Ruffen är nog likvärdig med 5700 men längre, innehåller ju en liten garderob och handfat och som extra en wallasspis med en platta som även kan användas med värmelock. Dyna i mitten så det blir en trekantig dubbelkoj. Lätt att röra sig ombord, går bra i sjön. Åker lätt både fyra och fem ombord. Finns sex sittplatser så det går. Sova ombord gör man rätt skapligt om man är två. Möjligen med ett litet barn i mitten. Aktertoften är väl inte opimal att sova på men om man inte är för bred kanske det går. Jag sover gärna middag där ibland men hela natten, nja. Rejäla stuvutrymmen under durken. 

Den är trevlig att köra och tar sjön bra. Sett exemplar med 115 hk, det tror jag är för lite på den, 150 är vanligt,  225 finns också vilket är max. 

Stort tack för bra feedback och input. Enda problemet med 6600 / 66 är att de sällan är till salu :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-08 vid 11:22 skrev od5:

Hej, har en finnmaster wa 5700 är mindre än wa 6600 såklart. Båten är perfekt för dagsutflykter / bara åka runt, fiska och bada på sommaren. Föredelen är ju också att man kan sova över i den. Man åker lätt 4 vuxna i  5700. Kan tyvärr inte utrycka mig om några av båtarna du nämnde, men min känsla är iallafall att finnmaster båtarna är av bra kvalité. Så wa 6600 borde passa 2 vuxna och 2 barn perfekt storleksmässigt.  Boendemässigt i båten vet jag inte hur wa 6600 ser ut, men 5700 kan man få hela ruffen till en stor bedd ( antar att man kan göra något liknande på wa6600).

 

Är iallafall nöjd med 5700 då den är väldigt allsidig och passar till allt möjligt. Tror 6600 borde därför vara ännu bättre. 

 

 

 

Tack för input. Är riktigt sugen på 6600/66 men kommer så sällan ut. Men tackar för input och kul att höra att alla som har FM är så nöjda. 
 

spanar för fullt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-09 vid 14:44 skrev coppertail:

Jag själv är väldigt förtjust i konceptet med wa. Otroligt flexibel lösning för oss som mestadels använder den till stugpendling men även vill kunna semestra lite. 
 

Själv har jag valt bort tryckvatten då en båt med så få rörliga delar som möjligt bäddar för ett sorglöst båtliv. 😏 

Kommer ni verkligen bo så mycket ombord att ni inte kan ta med flaskvatten/dunk?
Vatten som ligger och jäser i en fast tank är ändå inte så fräscht. 
Systemet måste dräneras vid minsta frysrisk osv.  
 

Som kök använder vi ett portabelt tvålågigt gasolkök. Överlägset effektivare än diverse spritvarianter. 
 

Vask? Sittbrunnen är ju självlänsande och sjön nära. 😏
 

Toalett med tank har vi dock. 
 

Prioritera hellre en bra värmare och gärna gångvärme vilket är en fördel med inombordare. 
 

Bild på vår ”Elvira” från Enskär/Signilskär/Åland. 

621CB19F-B10A-4370-8706-FC74939ED425.thumb.jpeg.933a362eb6af2e6fd8784e865ad2543e.jpeg

Bra input faktiskt. 
Om man hårdrar det så får man Gasolspis, vattendunkar och strömansluten kylbox samt lite krimskrams för typ 2000 spänn. 

Så ska överväga input om prio på värmare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...