Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Hur byter jag kylvattenslang på 290-drev.

Rekommendera Poster

Hej!

Den krokiga slangen mellan drevet och skölden på 290-drev, hur byter jag den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den sitter klämd från insidan av skölden, så du får lossa "svanhalsen". sedan drar du slangen in i båten, har jag för mig i alla fall.

image.thumb.png.708f81b2186017012915947ce6c4c77d.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Den sitter klämd från insidan av skölden, så du får lossa "svanhalsen". sedan drar du slangen in i båten.

Tack så långt, men jag förstår nog inte. Är det någon klämma eller liknande på insidan.

Set är ju så förbaskat trångt innanför akterspegeln och skölden så jag ser ju inte hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Röret 41 (kylvattenslangen till motorn sitter på det röret) på bilden har en fläns som är skruvad mot skölden. Mellan flänsen och skölden kläms slangen, slangen har en "svulst" + en oring i den änden som kläms och fungerar som tätning..

Jag har för mig att man måste ta slangen inåt efter man lossat flänsen och röret.

image.png.cfd4fdf7b650d983ffcef248f261e571.png

Redigerad av Gelis
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack så långt, men jag förstår nog inte. Är det någon klämma eller liknande på insidan.

Set är ju så förbaskat trångt innanför akterspegeln och skölden så jag ser ju inte hur det ser ut.

image.png.9c0103d38702f1c2bc3b7b249fed333b.png

 

 

 

DSC_0126.thumb.JPG.c0767269c5b06ab12926ed7c7d026eaf.JPG

 

 

Denna bild är bättre, du släpper bultarna i nr 10 har för mig det nr 13 i nyckelgrepp/hylsa, sedan för du undan den, nu sitter nr 9 iskjuten i intagsslangen på insida sköld. Den kan du nu dra ur, går inte det så är det bara dra igenom slangen, kan sitta som f-n men dra igenom slangen, förutsätter att du släppt den i drevet först annars blir det trångt 😃.  OBS var noga med att notera hur de små oringarna som sitter påskjutna på plastdetaljerna sitter. Återmontera i omvänd ordning skruva inte fast slangen med nr 10 förrän du fått rätt vinkel utanför, när du fått det så dra i slangen ordentligt skjut i nr 9 anslut återmontera oringar dra fast nr 10, fetta noga in bultarna med marinfett så ärgar de inte fast. Trångt ja det är det naturligtvis som vanligt, ungefär som att byta tändstift på en wv 1300 motor😄Du ser sjövattenintaget på hö sida på nedre bilden den tjocka slangen med två genomgående bultar.

 

                                          // Lycka till P

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

image.png.9c0103d38702f1c2bc3b7b249fed333b.png

 

 

 

DSC_0126.thumb.JPG.c0767269c5b06ab12926ed7c7d026eaf.JPG

 

 

Denna bild är bättre, du släpper bultarna i nr 10 har för mig det nr 13 i nyckelgrepp/hylsa, sedan för du undan den, nu sitter nr 9 iskjuten i intagsslangen på insida sköld. Den kan du nu dra ur, går inte det så är det bara dra igenom slangen, kan sitta som f-n men dra igenom slangen, förutsätter att du släppt den i drevet först annars blir det trångt 😃.  OBS var noga med att notera hur de små oringarna som sitter påskjutna på plastdetaljerna sitter. Återmontera i omvänd ordning skruva inte fast slangen med nr 10 förrän du fått rätt vinkel utanför, när du fått det så dra i slangen ordentligt skjut i nr 9 anslut återmontera oringar dra fast nr 10, fetta noga in bultarna med marinfett så ärgar de inte fast. Trångt ja det är det naturligtvis som vanligt, ungefär som att byta tändstift på en wv 1300 motor😄Du ser sjövattenintaget på hö sida på nedre bilden den tjocka slangen med två genomgående bultar.

 

                                          // Lycka till P

Tack!

Skall kolla detta.

Fördelen med gamla VW-motorer är ju att dom är luftkylda och lätta att plocka ur, bara fyra skruvar, med 17mm skalle...

 

Jag skall alltså dra slangen inåt, ja det sitter ju en krage på den...

 

Jag har aldrig bytt denna slang jag vet inte hur länge den suttit, men den ser fräsch ut, det är väl bäst att byta nu när drevet inte sitter på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack!

Skall kolla detta.

Fördelen med gamla VW-motorer är ju att dom är luftkylda och lätta att plocka ur, bara fyra skruvar, med 17mm skalle...

 

Jag skall alltså dra slangen inåt, ja det sitter ju en krage på den...

 

Jag har aldrig bytt denna slang jag vet inte hur länge den suttit, men den ser fräsch ut, det är väl bäst att byta nu när drevet inte sitter på båten.

 

Ser den fräsch ut vid anslutningen till drevet och inga självsprickor i den så kan du gott hoppa över det iår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev kossor:

Ser den fräsch ut vid anslutningen till drevet och inga självsprickor i den så kan du gott hoppa över det iår.

Ja det gör den, ser bra ut, men iallafall inte bytt sedan 2014, och kanske inte ens då. Drivknuten var nämligen bytt 2014...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det gör den, ser bra ut, men iallafall inte bytt sedan 2014, och kanske inte ens då. Drivknuten var nämligen bytt 2014...

Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite 😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite 😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.

Idag var det bara några plusgrader och blåste, annars hade jag funderat på att hänga på drevet idag, men det jobbet måste man göra när man är på gott humör. Tydligen likadant med den där slangen.

Jag fotograferar innan hur den gamla slangen sitter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gelis:

Röret 41 (kylvattenslangen till motorn sitter på det röret) på bilden har en fläns som är skruvad mot skölden. Mellan flänsen och skölden kläms slangen, slangen har en "svulst" + en oring i den änden som kläms och fungerar som tätning..

Jag har för mig att man måste ta slangen inåt efter man lossat flänsen och röret.

image.png.cfd4fdf7b650d983ffcef248f261e571.png

Ja jag börjar inse hur det ser ut. Skall göra att kristligt försök och var jag hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har kollat hur slangen är vriden så skär av den gamla så långt in som möjligt så är det mycket lättare att få bort den.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev sanktanna:

När du har kollat hur slangen är vriden så skär av den gamla så långt in som möjligt så är det mycket lättare att få bort den.

Ingemar

Bra tips!

Jag funderar också på att ha en sprayflaska med såpvatten i beredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det jobbet gjort, tog väl en timma.

Jag blev randig på bröstkorgen, laddluftskylarens kylflänsar lämnade sår efter sig.

När jag kom på att det sitter en stos i slangen på insidan, och när jag vät fått ur den var det inga problem.

Det var 11 mm skruvskallar, eller något liknande i tum. 11:ans blockspärrnyckel kom väl till pass.

 

Sedan slängde jag på drevet på skölden när jag ändå hade verktygen framme.... 

Med min drevvagn går det att göra jobbet själv, även om det är uppförsbacke bakom båten.

Sedan ett himla pillande med bälgarna, inga svordomar idag dock.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...