Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PerWe

Färgborttagning

Rekommendera Poster

Då jag inte va så insatt i olika bottenfärger då jag köpte båten förra säsongen var det med viss besvikelse jag igår fick lära mig samt upptäckte att det sitter självpolerande färg på båten.

 

Så det är bara att kavla upp ärmarna och börja rensa båtbotten.

 

Så jag undrar om ngt av färgbortagningsmedlen på marknaden är mer eller mindre bra.

Har sökt och även hittat lite info och de verkar fungera med varierande resultat,

jag undrar om ngn testat flera sorter och då vilket fabrikat som funkat bäst för dem.

 

sen ere väl bara att skrapa på 😅

Blästring och även slipning går bort inledningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara skrapa funkar ofta riktigt bra.

04-gp-schraperm-2-c4433bc26f4cc10b07aa2083d7c740e9-1.jpg.3065c6c44278ac48dd9545cffe77668b.jpg

 

En Gelplane som som kopplas till en dammsugare funkar riktigt bra.

 

Har med egna ögon sett en person i 70-års åldern skrapa en 38 fots segelbåt på fyra kvällar, typ 12 timmar totalt.

 

Lefant Paint Remover är magisk och vattenbaserad.

Jag tog bort minst sex lager färg på rodret med en behandling.

Rolla på rikligt.

Täck med matplats i 24 timmar.

Skrapa bort.

 

Kostar det så smakar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev PerWe:

med viss besvikelse jag igår fick lära mig samt upptäckte att det sitter självpolerande färg på båten.

Vaför blev du besviken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pga att klubben inte tillåter att den färgen används ☹️
 

Men jag måste säga att attans va bra färgen fungerade förra säsongen, knappt en enda tulpan på båten förutom lite runt/vid motorfästet

Redigerad av PerWe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte för att den är självpolerande som den är förbjuden.

Det är för att den är giftig!

Både giftfri (biocidfri) och giftig färg finns i varianter som självpolerande och icke självpolerande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen som sitter på är från västkusten där jag köpte båten i våras, kanske därför den skyddade mot påväxt så bra 🤪, färgen jag började använda för att bättra på är godkänd för ostkusten, men det finns lokala förbud mot mjuka bottenfärger, nya regler i vår båtklubb är att man inte ens får högtryckstvätta mjuka bottenfärger på vinterplatsen vid upptagningen.

 

Sen är det så att båten är en hyfsat snabb båt och då är det inget kul att båtbotten ser ut som en nyplöjd åker (viss överdrift) efter 5-6 år att bara lagt på nytt lager mjuk bottenfärg som runnit och droppat här och där.

Ska bli intressant att se om man vinner ngn knop på toppen med nypiffad botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag funderat på när detta med bottenfärg dykt upp i mina tankar är detta med epoxi.

 

Råden är att blästra på hösten för att plasten ska torka ur bäst möjligt innan epoxin läggs på ngn gång på vårkanten.

Men hur bra fungerar uttorkningen om man förvarar båten ute under presenning utan värme/avfuktare?
Allt annat man förvarat/glömt i båten under vintern känns allt annat än torrt.

 

Jag skall inte epoxi behandla denna gång men kan vara bra att veta inför kommande säsonger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där proscraper gelplane är förbannat bra, har tagit halva skrovet på min båt nu på cirka 3 timmar (25 fot motorbåt)

bladet som följer med är riktigt jäkla vasst och precis lika vasst nu när halva botten är renskrapad.

 

Köpte till 2 extra blad för 389:- men blir att lämna tillbaka dom, skulle bladet som följer med mot förmodan börja bli slött så är det vändbart.

 

Man får passa sig lite för kanterna på den sliter lätt med gelcoaten om man vinklar bladet det minsta snett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proscraper var slut i alla öppna butiker så här en annandag påsk, så jag köpte en annan rejäl skrapa, ang de vassa hörnorna så jobbar jag med volfram/hårdmetall så jag har gett hörnorna en ”skön” avrundning/radie.

 

går säkert att göra skador ändå men hörnorna e inte så tokvassa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev dentar:

Man får passa sig lite för kanterna på den sliter lätt med gelcoaten om man vinklar bladet det minsta snett

Runda hörnorna på bladet med en fil så slipper du reprisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Rascal:

Runda hörnorna på bladet med en fil så slipper du reprisken.

Det är inte jättelätt att fila på hårdmetall/volframcarbid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inte jättelätt att fila på hårdmetall/volframcarbid.

Nej men det är enda sättet att slippa reprisken!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...