Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusBjorkman

Mercruiser 3.0 - Byta eller renovera topp, avgaslimpa, knä

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Förra åtet gick motorn perfekt efter sjösättning och nya stift. Sedan började den gå lite sämre. 

Upptäcker att oljan är mjölkig och misstänker att det tränger in vatten från kylsystemet.

 

Nu har jag plockat bort toppen, avgaslimpan och avgasknät. 

Jag är ingen expert men jag tycker det inte ser bra ut. Cylindrarna och toppen ser rätt okej ut men det verkar som avgaserna innehåll fukt.

En hel del rost i avgas kanalen. 

 

Det är en Mercruiser 3.0 LX 2001

 

Nu undrar jag,

  • Behöver jag byta avgaslimpan?
  • Hur vet jag om jag behöver byta knät
  • Toppen ska jag lämna in för kontroll/renovering. 
  • Varför kommer det vatten i oljan

 

Toppen, oljan är mjölkig

20210404_111426-1134x2016.jpg

 

Tycker det ser rätt bra ut, vattnet kommer från när jag lossade toppen

20210404_113809-1134x2016.jpg

 

20210404_113819.jpg

 

Lite konstigt, eller?

20210404_135030 (2)-2016x1134.jpg

 

Avgas limpan, 

20210404_114155-1134x2016.jpg

 

Avgaslimpa närbild, dessa är avgas kanalerna. 

20210404_135006.thumb.jpg.dc3bd77e1aa4781691a6a18e94ff0df8.jpg

 

Knä, lite rost. Är det okej eller bör den bytas?

20210404_180604-2016x1134.jpg

Redigerad av MarkusBjorkman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju knepigt ut med ventilen och avgaskanalerna. Skrapa bort alla packningar så du kan inspektera ytorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att topplocks- limppackningen har gjort sitt. Jag skulle börja med att byta filter, olja & packningarna till limpan & topplocket. Var noga med att putsa rent anläggningsytorna för packningarna, använd slipduk 800. Om detta funkar så blir det billigare än en renovering. Kolla också planheten på topplocket i tvärs-& längsled noga med en stållinjal & ficklampa efter att det är renputsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@gusvo085   Avgaslimpan är illa däran, typ frätt/urgröpt i godset. Kan inte tänka mig annat än att köpa en ny... Men jag ska testa.

 

@SEASWIRL Det är rätt sotigt i cylindrarna och ventiltaket. Funkar det med stålborste och slipa rent ytan med slipduk800? Ska testa med stållinjal. En annan mystisk iakttagelse är att kylvattnet i det slutna sötkylsystemet hade sjunkit ner i linje med topplocket. Alltså under termostaten. Som bilden viser på cylindern står vattnet kvar i blocket. alltså ingen spricka. Vatten fanns även kvar i kylelementet, eller vad den nu heter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta efter sprickor i topplocket! De där topplocken spricker gärna om  motorn någon gång gått varm. En liten, väldigt tunn spricka räcker för att motorn ska "förbränna" kylvatten. 

 

Jag skulle byta limpa och knä samt mycket noga kontrollera toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Toppen är inlämnad på renovering och avgaslimpan och knät är utdömt. Vatten har trängt in mellan limpan och knät. 

Lägger upp bilder när dem är monterade. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt sedan sist?
Lämnade in toppen på renovering men både toppen, avgaslimpan och knät dömdes ut då det var rostigt, slitet och läckte vatten. Köpte nytt och har monterat vilket inte var så svårt.

 

 

20210524_210846.jpg

20210506_193729.jpg

20210502_132344.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...