Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GTI

Preventgaj

Rekommendera Poster

Ohoj alla seglarvänner!

 

Då jag seglade på flottans skonert Gladan använde man en preventgaj till bommen. Den väger några modiga kilo och man ville inte ha en gipp med en stock farande över halvdäck. Då jag o sonen ( oxå seglat skonert) frågade han om vi inte skulle ha en preventigaj för att slippa att bommen kom farande oönskat.

 

är det någon i forat som känner till eller själv använt/använder en dylik, hur najar ni den i så fall?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt tanken, men vid inomskärssegling i trafikerade vatten så tror jag att den sänkta manöverförmågan vore en nackdel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns modernare prylar, sök på bombroms så skola du finna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett billigare alternativ än båtbutikens bombroms kan vara att titta på den utrustning som bergsklättrare använder. Det finns fallbromsar, en aluminium"ögla" som hindrar att klättrare faller så långt då dom tappat greppet. Dom kostar en tiondel av båtbutikens.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev GTI:

är det någon i forat som känner till eller själv använt/använder en dylik, hur najar ni den i så fall?

Jag satte från skotfästet på storbommen till ett block i en knapp i fören och vidare tillbaka till sittbrunnen.

 

Men som @pseudonym skriver är en bombroms bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mambo:

Det finns fallbromsar, en aluminium"ögla"

De kallas "åttan". Japp, en sådan funkar utmärkt att rigga som bombroms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev McLasse:

De kallas "åttan". Japp, en sådan funkar utmärkt att rigga som bombroms.

Kostar runt 300:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all a tips och kunskap !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på ifall du köper en "bergsklättraråtta" är att du ska välja rätt sort lina, Det ska vara bergsklättrarlina av en mellanflexibel sort. Alltså inte någon skotlina som är för sträv och heller inte flexar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-05 vid 12:09 skrev McLasse:

De kallas "åttan". Japp, en sådan funkar utmärkt att rigga som bombroms.

Det ska jag testa, Wichards variant är säkert alldeles utmärkt men det bär ju emot att betala det häpnadsväckande priset. Tänk vad mycket rolig prylar man kan få för mellanskillnaden! Annars brukar jag ganska ofta sätta en lina till fördäck vid frisk läns på havet men det är ju när man inte räknar med gipp som en broms är viktig. Att gå fram i det läget är ju också förknippat med risker även om det är självklart med sele. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter ett block med en mjukschackel långt fram i relingslisten med en tamp till sittbrunnen. Är jag osäker på åt vilket håll bomen kommer att stå, sätter jag en på var sida. Funkar kalas, och kostar inget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...