Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
032074169

Sumlog

Rekommendera Poster

Söker en wire alternativt hela givaren till VDO:s elektroniska logg från 80-talet.

Hans-Åke Bengtsson

0706 67 41 69

hans@galeon.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eng: VDO Sumlog Sensor?

 

Jag har ingen aning vilken kabel den/dessa använde. Vet dagens Nmea Seatalk är sortof derivat på CAN -bus.

 

 

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev 032074169:

Söker en wire alternativt hela givaren till VDO:s elektroniska logg från 80-talet.

Hans-Åke Bengtsson

0706 67 41 69

hans@galeon.se

Det är en "standard innerwire" av samma typ som användes i hastighetsmätare till mopeder, snöskotrar mm. Skillnaden med wiren till SUM-loggen är att den måste vara rostfri annars pajar den rätt snabbt. Om du hittar en rostfri wire så är det bara att göra den fyrkantig i båda ändar o stoppa in den i loggivaren och sensorn. Wiren i orginalformat var så lång att den stack ut genom propellern på givaren.

 

Sen kan jag tycka det är tveksamt att lägga ner det sökarbetet och installationsjobbet på en gammal sumlogg. Det är ett rätt inexakt instrument som hör bäst hemma på återvinningsstationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men en elektronisk har väl inte wire?

Sumlog-givaren i min båt är utopererad ur skrovet denna vinter. Det är varianten med skovelhjul.
Ett par vingar saknas dock på skovelhjulet/impellern men eftersom den visar för mycket så ska den gå att få någorlunda korrekt med inställningarna bak på själva mätaren.

Har inte koll på skicket eftersom jag inte medverkat i att plocka bort givaren. Den finns säkert tillvaratagen och kvar i båten (som är på en firma).

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...