Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Olleman82

Mecka avgaskrök på Tamd41 i vattnet?

Rekommendera Poster

Min avgaskrök ser inte vacker ut och det har även rostat en del mot turbo-sidan. Misstänker att det börjar bli tätt i kylkanalerna med ångbildning som följd och därmed rost på turbosidan. Har även rostat en del vid motorfästet på denna sida samt backslaget så det kommer väl någon droppe där då och då...Försökte släppa på detta igår men jag är inte jättevan vid mekande och allt har ju rostat fast. Som läget är nu med corona så är det lite svårt att ta hjälp av någon kompis. Tänkte därmed skjuta det här projektet antingen till nästa år och skulle det bli kris så får det ordnas i sommar när båten är i vattnet. 

Visst ska det funka att mecka med avgaskröken med båten i vattnet? Motorn sitter i en Forbina 9000 och jag bara utgår ifrån att avgaskröken är ovan vattenlinjen - annars skulle man ju kunna få in vatten i turbon!?

Min motor har också nått spjäll som man tydligen satte på de första Tamd41orna. Vad jag förstår frångick man dessa rätt omgående då det snarare skapade problem. När jag väl får loss grejerna utgår jag ifrån att jag får byta avgaskröken, den är minst 10 år gammal och har gått i saltvatten. Kan jag helt sonika bara ta bort spjället med tillbehör eller behöver jag göra nått åt den? Enligt förra ägaren är spjället "bortkopplat". Vad det nu betyder eftersom det fortfarande sitter där - halvt sönderrostat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

De nya avgaskrökarna har inget spjäll. Ta bort solenoidenarmen också. Det är inga problem att göra jobbet i sjön heller bara stänga kylvattenintaget först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Hej,

De nya avgaskrökarna har inget spjäll. Ta bort solenoidenarmen också. Det är inga problem att göra jobbet i sjön heller bara stänga kylvattenintaget först.

Bra, tack. 

 

Var ursprungsfunktionen så att säga "från motor till avgaskrök"? Kan jag bara ta bort armen eller måste något åtgärdas på motorn?

 

Vad kan förra ägaren ha menat med att "den är bortkopplad"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursprungsfunktionen var att A-motorn rök väldigt mycket när den var kall så spjället skulle minska detta, har nog fungerat sådär tror jag.

Han kanske kopplat bort strömatningen till den?

Jag tog bort hel rasket när jag bytte min avgaskrök, lättade båten med 1-1,5 kg😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Ursprungsfunktionen var att A-motorn rök väldigt mycket när den var kall så spjället skulle minska detta, har nog fungerat sådär tror jag.

Han kanske kopplat bort strömatningen till den?

Jag tog bort hel rasket när jag bytte min avgaskrök, lättade båten med 1-1,5 kg😉

Hehe all vikt räknas:)

 

Tack för hjälpen och Glad Påsk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...